Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Biomatic 20+ problem ...?  (läst 3535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingo20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Biomatic 20+ problem ...?
« skrivet: 25 oktober 2020, 12:27:35 »
Hej alla pelletsbrännarkunniga.
Jag installerade en Thermia Biomatic 20+ med skruv och silo från Mafa 2005.
Den har funkat bra. Sotat och städat ca varannan månad. Slitdelar som packningar, impeller, kugg bytt några gånger.

Nu har några problem dykt upp som ger driftstopp.
• Pelletsmatning; pannan styr skruven via sladd från pannans front till skruvmotorn. När min panna startar upp så värkar det vara då att pannan inte skickar signal/ström till skruven att mata. Om det är problem med skruv eller panna vet jag inte. Dock så tror jag det är signalen från pannan som inte är adekvat. Detta baserat på att när skruven borde jobba så ”mullrar” den bara lite lågt. Om jag tar sladden och ansluter direkt till nätspänning, jobbar skruven som den ska. När pannan väl är i gång, kan den köra i några dygn för egen styrning, för att åter stanna. Kan det vara styrkortet i pannan? Sladdbrått ?
 Är det någon annan som haft liknande besvär?
• Motor för interna matningen. Ibland efter underhåll och jag startar pannan, matar motorn väldigt långsamt. Då jag trodde det var motorhaveri bytte jag denna (ca2000kr), men samma besvär kvarstod. Jag upplever också att kedjan blivit ”slapp” och ”halkar” ibland i matningen, trotts att den är spänd till Max med förskjuten motor. Jag har satt en distans som kedjan löper över för att sträcka den, då funkar det bättre.
• Fråga? När pannan är i läge Pellets/el och det blir driftstopp i pelletsen, upplevs det som att pannan är svalare (kallare varmvatten) än när pannan är i läge el..... kan det vara så?

Är det några kloka där ute med erfarenheter av detta och av Biomatic 20+ får ni gärna komma med bra tips ?!

// Ingo

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Biomatic 20+ problem ...?
« Svar #1 skrivet: 18 april 2021, 19:06:19 »
Hej Ingo,

Lite sent att svara kanske men jag svarar ändå.

Båda dina problem med intern motor och extern skruv beror på styrkortet. Det finns elektrolytkondensatorer på detta kort som torkar och blir därför sämre och sämre tills en dag då kapacitansen blir för låg. Då får man de symtom du beskriver. Om du byter kondensatorerna mot nya så funkar det igen. Dessa kostar några kr och är lätta att byta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!