Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny elpanna eller uppgradera till luft/luft luft/vatten  (läst 4224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nallarus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej.

Funderar pÃ¥ vilket uppvärmingssystem som skulle fungera bra för vÃ¥rt hus och söker tips och rÃ¥d. 

Vi bor i södra Halland i en 1½ plans villa på 155m2 som i nuläget värms upp med vattenburen elvärme.
Huset är ett trähus, byggt 1984, 3-glas fönster, öppen planlösning. Värmesystemet är vad jag har förstått ett högtempererat 1-rörssystem. El-pannan är en Nibe Fighter EVC 190 med ny styrning som satts in någon gång under 2000-talet.

I huset har vi mekanisk ventilation som är en kryssvärmeväxlare från TemoVex, nyservad kring nyår efter en vattenskada dagen innan julafton.
En kamin i vardagsrummet där vi eldar ca 1½ kubik om året.
El-förbrukningen var 2010 på ca 20000 kWh inkl hushålls-el, 2009 ca 19000 kWh.
Hushållet består av 2 vuxna och 2 små barn.

El-pannan som är nu 27 år har börjat låta sista tiden och en av de tre elpatronerna gick sönder i påskas. Återstår nu 9 kW av de 13 kW jag hade innan.

Jag har begärt att få in offerter från olika luft/vatten leverantörer men är osäker på om luft/vatten är det optimala för mig med tanke på mitt HT 1-rörssystem i kombination med min elförbrukning.

De system som jag tittat på hittills är:
Nibe Split
CTC 107 med EcoEl 1800
IVT Air
Daikin Hydrobox 008AA och 008AD

Nuvarande el-pannan rasar väl snart så där måste jag nyinvestera, frågan är tillsammans med luft/vatten eller luft/luft eller något helt annat?

Jag ser fram emot era tips.

MVH Martin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny elpanna eller uppgradera till luft/luft luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2011, 09:11:30 »
Vet du säkert att det är högtempsystem?
Det är inte säkert bara för att det är 1-rör, det är vilken framledningstemp du behöver en kall vinterdag som bestämmer detta.
Men eftersom du har en EVC190 så går det kanske att avläsa vilken kurva den är inställd på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nallarus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ny elpanna eller uppgradera till luft/luft luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2011, 19:02:21 »
Hej igen

Vad jag lyckats utläsa i manualen så skall jag ligga på en utgående temp på 80 grader, tog av frontpanelen idag och såg att de två drifttermostatvreden är inställda på 75 grader.

Hur utläser jag vilken kurva enheten är inställd på?
/Martin

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ny elpanna eller uppgradera till luft/luft luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2011, 21:46:24 »
Det är högtemp system. Till höger om programväljaren hittar man skjutreglage. Men det är inga nr på kurvor. Snarare sambandsväljare mellan utetemp och framledningstemp. Du hittar manualen på Nibes hemsida.
Personligen (jag är ingen expert) tror jag inte du klarar dig med en modern värmepump. Då behöver du byta radiatörer till lågtemp eller ... Ja. Kolla med manualen. Kolla vad den ger vid minus 20 grader.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!