Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1125 har slutat fungera  (läst 2886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Nibe 1125 har slutat fungera
« skrivet: 05 april 2012, 18:25:24 »
Hej,

Idag när snickaren satte igång cirkelsågen gick en 16 A säkring/propp och en fas försvann. Vi bytte säkring och sedan funkade allt igen utom min ca 2 år gamla Nibe Fighter 1125 (sjövärme), som indikerade "HP/MS-larm". Jag ställde omkopplaren i läge 0 och därefter i läge 1 enligt brux, men larmlampan slocknade inte. Öppnade då den övre luckan och försökte trycka på motorskydd återställare (tryckte både på röd fyrkantig knapp och grön rund knapp till höger) och ställde sedan ånyo omkopplaren i läge 1. Då slocknade larmlampan. Så småningom lyste fast sken för Värmepump (som skall visa att kompresson är i drift) och fast sken som visar att varmvattenladdning pågår. Det "surrade till" lite, men kompressorn startade aldrig. Prövade då att byta säkringen bakom den övre luckan, men felet kvarstod - fast sken för Värmepump och Varmvatten, utan att kompressorn går. Vad göra? (Det kan förstås ha varit så att det var en pajad kompressor som gjorde att säkringen gick och att snickarens cirkelsåg är oskyldig). Tacksam för råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1125 har slutat fungera
« Svar #1 skrivet: 05 april 2012, 21:56:58 »
Hej!
Om du har nån spänningsmätare så kan man kolla hur långt du har normal spänning.
Man kan mäta mellan faserna både före och efter kontaktorerna samt efter mjukstarten.

Man kan också kolla kompressorn genom att mäta resistansen mellan trådarna (då den är avstängd).

Men om du inte har kunskap och grejer så får du ställa om VP:n till EP-drift i meny 14 och ringa service efter helgen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1125 har slutat fungera
« Svar #2 skrivet: 05 april 2012, 22:21:27 »
Hej Carl N,

Tack för snabbt svar. Såväl kunskap som utrustning är begränsad, så jag går på alternativet EP-drift.

Mvh
Aston

Hasse i

  • Gäst
Hasse i
SV: Nibe 1125 har slutat fungera
« Svar #3 skrivet: 09 november 2014, 21:37:45 »
hej, vad var lösningen på detta??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!