Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE9SPK Leverar dÃ¥ligt..... Normalt?  (läst 7505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« skrivet: 06 januari 2010, 22:57:03 »
Hej på er!

Första trÃ¥den pÃ¥ detta eminenta forum. Bilforum och Hifi forum har man hängt pÃ¥ i nÃ¥gra Ã¥r, men nu har man blivit med hus, sÃ¥ dÃ¥r gÃ¥r vi över till lite mer "vuxna" forum.....  *vinkar*
Som de flesta andra så börjar jag med en frågetråd.

Vi köpte som sagt hus förra året. Med huset kom en installerad Luft/luftpump (installerad 2006). Kvitton och garanti i 5 år följde med. Pumpen har gjorde vad den skulle hela hösten (satt på Heat 20 grader).
Men i December, när det började bli kallt, så har den fått totalfnatt. Den avfrostar mer än den levererar värme, vilket gör att den inte håller sagd inomhustemp, utan snarare runt 17 grader. Inte coolt. Eller ja, coolt kanske är rätta ordet.... huvuddunk

Jag försöker få tag i firman som sålde pumpen, och det visar sig att de har kursat. Ok. Ringer till Kinnan. Det visar sig att de inte har serienummret i sina register, och påstår att det är en parallellimporterad pump... Trist.

Iaf, ledsnat det har man ju gjort på pumpen, och frågan blir ju följande: Är detta beteendet (på pumpen vill säga) normalt, eller kan man förvänta sig mer om man skulle gå och köpa en modernare pump?
Man vill ju givetvis ha en så bra pump som möjligt, men viktigast är för mig att den klarar och hålla den temperaturen jag sätter. Är det för mycket begärt?
Kan nämna att jag bor i Göteborgsregionen, huset är ett souterränghus på 110+110. pumpen sitter i gillestugan på nedervåningen, framför trappan. Direkt el är det som gäller annars, förutom 650kg täljstenskamin på ovanvåning. Dock är det temperaturen på nedervåningen vi pratar om i första hand. Uppvärmd yta på bottenvåning är ca 60-70 m2 max....

Mvh
Mattias Andersson

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 23:20:43 »
Hur kallt har du?
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 23:22:58 »
Kolla lite längre ner under en tråd som heter lite värme ur XE där finns länk till PDF fil i ett inlägg, borde stämma ugf på din oxå, iaf så får du en fingervisning.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2010, 10:40:39 »

Vi har ju legat runt -10 till -15 rätt länge.
I lördags var det en kille som var där och kollade pumpen. Trycket var som det skulle, men utedelen var väldigt igenisad.
Han rekommenderade faktiskt att stänga av pumpen, för att det kostade mer än det smakade att ha den igång.

Det verkar som att det fÃ¥r bli en ny pump, och jag har siktet inställt pÃ¥ en Mitsubishi 25:a. Enligt spec skall den ha ett COP pÃ¥ 2,2 vid -15, vilket känns som en bra säkerhet för framtida köldknäppar....  --/
Panasonicen fÃ¥r hamna i garaget istället....  :)

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 16:27:20 »

Igenisad utedel, har du kanske den gamla programvaran som gav en dålig avfrostning ? HE9 SPK är Kinnans maskiner så det är konstigt om det är en fulpump, stämmer verkligen detta ? Rent generellt skulle jag vilja påstå att HE maskinerna är väldigt driftsäkra pumpar så jag tycker det låter lite överilat att du ska byta pumpen. Jag skulle gissa på att du har den gamla programvaran, värt att kolla detta med firman som hjälpte dig.

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 17:00:41 »

Konstigt att Kinnan sade att den inte var deras i sådana fall? Det här är sådant som är svårt som lekman att veta. När kom den nya programvaran för avfrostning? Hur vet man vilken Pumpen sattes som sagt in i Augusti 2006.
Kan jag kontakta vilken installatör som helst för att få den här programvaran installerad?
Fick just reda på att Panasonic har en grossist i Göteborg också, Luftmiljögruppen. Skall ringa dit och se om serienummret finns i deras register...

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 17:12:31 »

Fick precis reda på att det INTE är en SPK, utan en DKE. Så jag har inte samma pump som det står på Fakturan.... huvuddunk

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 17:24:53 »

Fick precis reda på att det INTE är en SPK, utan en DKE. Så jag har inte samma pump som det står på Fakturan.... huvuddunk


 hör med panasonic h16 suport
 jag fick hjälp där med fläkt motor byte
 och en h16
h16support@eu.panasonic.com
 
 kjell  *vinkar*
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 17:27:03 av kjell62 »
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2010, 18:16:19 »
Om du har en HE9DKE så står det så på märkskylten oavsett om det är en Sverigepump eller om den kommer från en annan leverantör.
Står det att ni köpt en HE9SPK på fakturan så borde rimligtvis det företaget ha samarbete med Kinnan då dom sålt den som en Sverigepump till dig och har företaget gått i KK så bör det vara Kinnan som tar över dina garantianspråk så länge som ni har garanti enligt erat köp.

Har firman inte avtal med Kinnan om att sälja Sverigepumpen verkar det som ni har blivit lite lurad från första början.
Sverigepumpen har väl alltid dessutom ett klistermärke på fronten där det står Sverigepumpen på, har du något sådant ?
Om företaget har gått i konkurs och inte existerar längre kan du nog skriva företagsnamnet här så kanske någon här känner till om dom har haft samarbete med Kinnan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 18:24:09 »
Inget Sverigepumpen märke på pumpen.

Firman som sålde pumpen till föregående ägare hette Aquaheat. Enligt servicegubben som var hemma och kollade pumpen så hade de fått åtgärda en del pumpar som såldes av den firman. Inget jag kan verifiera, utan för tillfället hörsägen.....

Kinnan säger att de inte har serienummret i sina register. Som jag förstått det så är Kinnan ett bra företag som tar ansvar, så jag tror på dem när de säger att pumpen inte har sålts av dem.....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 18:48:57 »
Har du inget klistermärke på fronten så är det nog ingen Sverigepump och då finns den inte registrerad hos Kinnan
Märkligt dock att dom sålt den som en Sverigepumpmaskin då det är lite falsk marknadsföring !!

Hör med Panasonic Sverige om dom kan hjälpa dig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 20:41:19 »

Titta på utedelens dekal på sidan av pumpen där anslutningarna är och som är en genomskinligt plastmärke med svart text och som beskriver vilken typ av pump det är och lite annan data. Kinnans HE9SPK är i grund och botten en HE9DKE (aug 2006), men de "skär bort" den översta delen på detta märke och sätter det en ny överdel som det står HE9-SPK på med exakt samma text och typsnitt. Det syns tydligt när man vet om detta och man kan se "skarven" på dekalen. Är inte detta fallet så är du förmodligen "blåst" av Aquaheat som sålt den som en Kinnan maskin fastän det inte är det.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 20:49:50 »
Det där kom som en nyhet genki att dom mixtrar med märkskylten på utedelen när det gäller modellbeteckningen !!!
Har sett flera ute och innerdelar  av Sverigepumpsmaskinerna  där det inte är ändrat sÃ¥ det verkar inte gälla samtliga maskiner eller ocksÃ¥ beror det pÃ¥ hur mycket tid dom hade pÃ¥ sig lagret i Enköping innan maskinerna skulle iväg till Ã¥terförsäljarna  ;)

Tror att Aquaheat köpte från Scanoffice men dom kan ha handlat på många olika ställen i och för sig !!
Kollade själv om jag sålt till dom och jag hade faktiskt sålt en maskin till dom i Oktober/November 2005.
Kom som en överaskning dÃ¥ jag inte har nÃ¥got minne alls av att ha sÃ¥lt till dom  :-\
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2010, 21:08:04 »
Det där kom som en nyhet genki att dom mixtrar med märkskylten på utedelen när det gäller modellbeteckningen !!!
Har sett flera ute och innerdelar  av Sverigepumpsmaskinerna  där det inte är ändrat sÃ¥ det verkar inte gälla samtliga maskiner eller ocksÃ¥ beror det pÃ¥ hur mycket tid dom hade pÃ¥ sig lagret i Enköping innan maskinerna skulle iväg till Ã¥terförsäljarna  ;)

På mina två är det så + att jag sett detta på ett par ytterligare enheter, men det kan mycket väl vara så att de inte gjort detta genomgående på alla maskiner.

Utloggad Ghia64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: HE9SPK Leverar dåligt..... Normalt?
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2010, 23:03:14 »
Tack för alla svar. Det stÃ¥r inte SPK pÃ¥ utedelen. Det enda stället det stÃ¥r SPK är pÃ¥ kvitto och faktura. 24900:- i augusti 2006 för en pump som inte levererar under -5.....  knUp
Har redan beställt en ME 25, men hoppas att jag skall kunna använda Panasonicen i garaget.
Finns det några satser att köpa till pumpen som gör den mer "Norden acklimatiserad"?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 640
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!