Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek och sort av bergvärmepump  (läst 742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AnnaSv

  • Gäst
AnnaSv
Storlek och sort av bergvärmepump
« skrivet: 04 maj 2023, 15:00:52 »
Hej!
Efter knappt 15 år har min IVT Greenline HT Plus C/E 11 fått läckage i elpatronen. Jag hade kopplat bort elpatronen sedan länge, men upptäckte det eftersom jag hade tryckavfall i systemet.
Kompressorn fungerar fortfarande, men jag funderade på att köpa en ny värmepump, eftersom jag hörde att effekten på de nya blir betydligt bättre.
Huset är byggt 1976, storlek 184 kvm plus delvis uppvärmt biyta på 70 kvm. Det finns 3-glas fönster och välisolerade dörrar. Borrhålet är på 170 m. Årsförbrukning 12.000 kWh.
Jag försökte lista ut om Nibe eller Thermia var bättre och har läst en del. Om jag nu köper en ny värmepump vill jag förstås få ut bästa effekt och en värmepump som håller länge utan krångel.

Vilket märke och storlek på pump rekommenderas?
Finns det möjlighet att sälja den gamla pumpen på något ställe? Det känns inte bra att bara slänga den, då kompressorn forfarande fungerar.

Är väldigt tacksam att detta forum finns och hoppas att få svar :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek och sort av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2023, 15:10:44 »
Hej! IVT, NIBE, CTC, Thermia gör alla bra värmepumpar. Tycker du ska ta in offerter på deras respektive varvtalsstyrda (inverter) 12 kW-modeller. De borde passa bra till huset och effekten kan anpassas automatiskt efter borrhålet om det behövs. Välj den installatörsfirma som känns bäst och har ett rimligt pris.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek och sort av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2023, 15:24:31 »
Om läckan är i en packning så kan man köpa denna och bara byta.
https://jsenergi.com/gummipackning-elpatron-3-6kw.html

Om det är på själva patron med huv så kan du köpa denna.
https://jsenergi.com/elpatron-komplett-9-kw-med-huv.html
« Senast ändrad: 04 maj 2023, 15:30:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Anna Sv

  • Gäst
Anna Sv
SV: Storlek och sort av bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2023, 08:55:50 »
Tack för svaren!  :)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek och sort av bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2023, 09:49:03 »
Du ska inte förvänta dig någon större skillnad i elförbrukning genom att byta till en ny. Det blir lite lägre, men inte så mycket att det betalar för att byta ut en maskin bara pga det.

Märket på en ny maskin är inte så viktigt, det är en bra installation som är viktigare. Sedan kan något fabrikat ha någon funktion du vill ha och då kan det avgöra.

Har du koll på hur många timmar den gamla går per år? Kompressorn och elpatron. Hur kallt var borrhålet i februari? Det är data som är till stor hjälp för att köpa rätt storlek på ny VP.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!