Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimerad IVT elektrostandard 480, dröm om ackumulator  (läst 3532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, skriver mitt första inlägg här.

Jag har en ES480 i ett kedjehus 1,5 plan 130m2, nybyggt 2001. Vi har golvärme(med rumstermostater) på bottenvåningen (85m2) och direktverkande el (45m2) på övervåningen. Jag hittade snabbt hur jag skulle blockera elpatronstegen och var nöjd med det.

Det senaste året har jag varit insnöad på det här med solfångare (lustläst sol forumet på www.pellets.info), tänkte skicka kompressorn på semester 5-6 månader om året, gratis varmvatten och delvis värme. Bra utbyte av solen med golvärme.
För några veckorsedan insåg jag att jag nog inte kommer att installera någon solvärme på ett tag, finns ingen bra plats för 500l ackumulator (möjligen väl in isolerad i trädgårdsförrådet som ligger vägg i vägg med flvp? bra ide?).

Nåväl, detta ledde mig till att söka efter hur jag kan optimera det jag har, min älskade 480.
Efter att ha läst i forumet och börjat logg luft in, luft ut och framledning, har jag borrat in två stycken brytare i fronten på pumpen. "Eltillskott" med val "Till" resp. "Blockerad", denna brytare sluter T1 och T2 som är avsed för "elverkets rundstyrning" och blockerar elpatronstegen(3+3kW) och värmesköldarna i vvb:n (2+1kW).

Brytare nummer 2 har beteckningen "Ventilation" med valet "Normal" eller "Låg", vid normal är fläkten kopplad till det ursprungliga stiftet på transformatorn och vid "Låg" kopplad till lägsta spänningen.
Jag hade funderat på om man inte skulle kunna sänka ventilationen men kom inte för mig att prova innan jag läst om det här på forumet, jag var rädd att effekten från pumpen skulle påverkas men det verkar inte så.
Tackvare att jag loggade tempen på frånluften kunde jag se att när jag sänkte fläkten, gick tempen på frånluften ner. Lägre flöde vid samma effekt måste ge större delta T på frånluften, vilket loggningen alltså visade. HA, morgonen efter lyste lampan för avfrostning för första gången på jag vet inte när.

Jag har ändrat inställningen för vv-beredning, var tidigare start 47 ºC stopp 50 ºC, högsta inställningen på resp. parameter. Nu har jag lagt in start vid 35 ºC. Tempen för detta mäts i mitten av tanken.
Värmesköldarna hade samma inställning men givaren sitter högre upp i tanken, dessa är nu ställda till samma värden, men ligger normalt blockerade via min brytare "Eltillskott".
Troligen har sköldarna gått till (2+1kW) när jag tidigare plågat pumpen genom att blockera elpatronstegen. Hade dålig koll på min pump.

Nu är det nästa bekymmer, pumpen går fortfarande väldigt mycket till och från, i snitt 22 ggr/dygn. Anledningen är min rumsgivarstyrda golvvärme, vad kan jag göra åt detta? Jag har sett att många har sågat konceptet med rumsgivare till golvärmen och jag är beredd att delvis hålla med. Hade jag haft en inomhusgivare att styra på istället hade det varit fint, jag har ingen lust att leka regulator och springa och justera utgående temp dagarna i ända!

Lösningen heter ackumulator, IVT förordar själv detta på sin hemsida om man har just golvvärme med rumsgivare. Jag skulle kunna få plats med någon typ av mindre tank vid golvvärmefördelaren som sitter i klädkammaren under trappan. Min tanke är att koppla in x liter i serie på returledningen, detta måste väl vara rätt. Hur stor skall volymen vara och behöver jag byta befintligt exp.kärl (12l)?

Drömmen är att köpa en 500l ackumulator med solslinga, vv-förvärmningsslinga, eftervärmningsslinga och vaccumsolfångare.
Golvärmen skulle tas från tanken, ny shuntreglering, ut från toppen och golvärme retur in ovanför sol och förvärmningsslingan.
FLVP skulle ligga kopplad mellan golvvärmens retur och ackens topp. Volymmässigt ca:150l. Pumpen skulle reglera på fast värde eller på kurva högre än utg. shunt till golvärmen.
Vid värmesäsong skulle endast förvärmningsslingan i acken vara inkopplad för att dra nytta av den lilla sol som finns, eftervärmningsslingan skulle hÃ¥llas stängd med en manuell ventil för att  inte stjäla värme frÃ¥n toppen av acken (lÃ¥g temp till golvvärme) och orsaka omrörning. Efter förvärmningsslingan gÃ¥r vattnet till befintlig vvb i flvp.

Sommar skulle all varmvatten gå genom vv-slingorna i acken och vidare in till värmepumpens vvb (180l), vid eventuell solbrist skulle flvp få gå in och stötta.

Är det någon som kör flvp, ack och solfångare? En sak som talar emot ovanstående är just att flvp ger bäst på sommaren, precis som solen. Någon ekonomi går de nog inte att få med dagens elpriser, men kanske i framtiden, det finns ju en miljö- och enegihushållnings aspekt också.

I hela denna röra av funderingar och drömmar med inkopplingsskisser över ackumulatortankar med dubbla slingor, bivivalenta shuntar och elände liggandes i halva huset, så funderar vi var man lämpligast skall placera en täljstenskamin ???

Orkade du läsa hit?

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimerad IVT elektrostandard 480, dröm om ackumulator
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2006, 10:29:45 »
Jo jag orkade läsa hela inlägget.

Kan du inte bara ställa ner framlednigskurvan och öppna termostaterna till golvvärmen?

Du har väl en utegivare till värmepumpen?

Sen läste jag i manualen att rumsgivare kan koplas in till IVT480, det  rekommenderas inte till golvvärme iofs men du skulle ju kunna testa?

Klarar du att hålla värmen i huset utan eltillskott så tror jag inte att solfångaren lönar sig på ett tag, antagligen har ditt hus då väldigt lågt eneribehov och i stort sett alla investeringar för att minska energiförbrukningen blir olönsamma.

Sen kan man skaffa kamin för mysfaktorn men det är en annan sak.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
"Mycke' skrik för lite ull"- sa han som klippte grisen *roflmao*

Roger :) :) :) :)

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimerad IVT elektrostandard 480, dröm om ackumulator
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2006, 20:37:02 »
Jo, visst har vi lÃ¥g förbrukning vilket gör i stort sett alla energiinversteringar i värme/vv-systemet olönsamma. Total elförbrukning 2005 11633 kWh, men det börjar ju liksom bli en hobby och dÃ¥ behöver man inte räkna pengar  ^-^

Jag har ställt ner framledningskurvan till kurva 1 vilket ger väldigt låga temperaturer kör nu ut 26 ºC (+3 ºC). 20-21ºC på bottenplan så här på kvällen.
Jag tycker dock att pumpen går mycket till och från, IVT skriver som sagt på sin hemsida, drift minst 10 min och vila 15 min och rekommenderar att man har en ackumulator i serie på returen från golvvärmesystem med rumsgivare. Någon som har erfarenhet av detta?

Det kommer att bli en kamin, troligen en Nibe Contura 560T, inte fel kalla januari kvällar men framför allt riktigt mysigt och trevligt!

Jag funderar på en elmätare, kan få tag i via jobbet, denna kommer jag isf att koppla så att jag mäter strömmen till VP:n och elradiatorerna på övervåningen. Detta kommer att bli intressant.

Jo, grannens kompressor gick för tre veckor sedan...min tur nästa gång? Vi är ett helt gäng med ES480 i området, jag rapporterar alla haverier jag få reda på....
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!