Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräsklippare med elstart.  (läst 3662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Gräsklippare med elstart.
« skrivet: 17 september 2017, 19:11:40 »
Funderar på att byta min gräsklippare till en med elstart.

Var köper jag en billigast?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #1 skrivet: 17 september 2017, 19:25:02 »
Jula tycker jag brukar sälja Stiga till bra pris, t.ex.: http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/bensindrivna-grasklippare/grasklippare-001640/#tab01  Men tyvärr är det slutsÃ¥lt i hela landet. Man fÃ¥r vara ute tidigare pÃ¥ säsongen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #2 skrivet: 17 september 2017, 19:28:18 »
Kanske Biltema dom är säkert billiga om det är enda kriteriet men behöver man verkligen elstart pÃ¥ en gräs klippare dom startar ju sÃ¥ lätt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #3 skrivet: 18 september 2017, 21:10:13 »
En hel del moderna Briggs & Stratton-motorer för gräsklippare har fjäderstart - en fjäder som spänns automatiskt varje gång motorn stängs av, och vid nästa start används den lagrade energin från fjädern för att dra igång motorn. Startsnöret behöver man bara använda i undantagsfall - t ex om motorn skulle vara ovanligt svårstartad någon gång, eller för första start sedan fjäderstarten har varit isärtagen.

Ett problem med gräsklippare med elstart är att de blir dyra i drift eftersom batteriet brukar ha kort livslängd. Det finns ingen laddningsregulator alls utan batteriet blir laddat med mer eller mindre konstant ström av en laddkrets som nog är tilltagen mer eller mindre på måfå. Om gräsklipparen körs i korta pass (alltså många starter per drifttimme, som det kan bli på en gräsklippare med uppsamlare som måste tömmas ofta) så blir batteriet aldrig ordentligt laddat och förstörs genom sulfatering, om man kör länge åt gången så blir det överladdat vilket det inte heller mår bra av.
Och det är sällan någon kommer sig för med att underhållsladda batteriet regelbundet under vintern.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #4 skrivet: 18 september 2017, 21:13:52 »
Finns inte gräsklippare med 230 volt startmotor som är rätt vanligt pÃ¥ snöslungor  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #5 skrivet: 18 september 2017, 22:24:09 »
Och är tomten inte för stor så fungerar även en batteridriven.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 14:49:20 »
Min gräsklippare med elstart startar ändå på första draget så jag tycker elstart är lite overkill faktiskt.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #7 skrivet: 19 september 2017, 16:23:52 »
Så var det när jag hade en Stiga snöslunga med Briggs motor på använde i stort sett aldrig elstarten nu har jag en Honda snöslunga och den saknar elstart så där finns det inte så mycket att välja på men är säkert bra med elstart om man har ont i armen eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #8 skrivet: 19 september 2017, 16:33:20 »
Gräsklippare med "biostart" ska det vara!

Nu vill man nämligen testa ett nytt sätt att klippa gräs  :)

http://noe.orf.at/news/stories/2867234/

Die slowakischen Schafe sind kostengünstig und umweltfreundlich.   ;) :) ;)
« Senast ändrad: 19 september 2017, 16:35:35 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
« Senast ändrad: 19 september 2017, 18:08:07 av Ewald »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #10 skrivet: 20 september 2017, 06:53:48 »
Finns inte gräsklippare med 230 volt startmotor som är rätt vanligt pÃ¥ snöslungor  Sc:,h

Har inte sett det. Men 230 V-startmotorerna brukar dels inte vara särskilt tillförlitliga, dels brukar de sällan uppfylla gällande elsäkerhetskrav (det finns många försäljningsförbud från Elsäkerhetsverket mot sådana anordningar), och dels brukar det vara lättare att dra igång snöslungan för hand än att hålla på och släpa fram skarvsladd för varje gång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #11 skrivet: 20 september 2017, 07:57:14 »
Vet när grannen köpte sin Stiga snöslunga var det nått säkerhets fel på startmotorn så han fick vänta ca 6 mån på en ny startmotor innan dom fick fram en modell som uppfyllde kraven annars är det en rätt smart lösning batteri på en maskin som används så lite på vintern är ingen höjdare. En motor är ju oftare enklare att dra i gång varma än när dom är kalla så antar att elstarten är tänkt att användas endast vid första kall starten om det ens blir flera starter. Trotts att jag hade skarvsladd färdigt framdragen så drog jag i gång min för hand för såna små motorer dom startar ju rätt lätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Kalle1982

  • Gäst
Kalle1982
SV: Gräsklippare med elstart.
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2020, 16:06:30 »
Fel av mig att skriva här förlåt, har en el start gräsklippare som jag provade starta under laddningen givetvis så var det förbjudet men inget hände och efter dess funkar inte elstarten mer känns som en säkring och jag sitter inte den säkringen. Någon som vet var den ligger på en hecht 5533 swe. Tacksam för alla svar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!