Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga stort  (läst 6000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Bygga stort
« skrivet: 04 april 2007, 12:30:31 »
Har alltid haft en dröm om att skaffa stor kÃ¥k. Det kostar jäkligt mycket bara. Uppvärmningen blir ju svindyr dessutom, kan man välja rätt frÃ¥n början sÃ¥ kanske man kan komma skapligt undan. Tomt är inga problem men det tilkommer ju en massa med el/tele vatten avlopp och sÃ¥ vidare. Tänkte mig Färdiga betongblock som är 12m lÃ¥nga 2x12 i längd 1x12 i bredd varje block är 1,2 m. 2 vÃ¥ningar med en takhöjd pÃ¥ 7,2 m centralt mitt i huset, övrig rumshöjd 3,6m en bred trappa pÃ¥ 3m som man ser frÃ¥n Entrén som gÃ¥r upp till andra vÃ¥ningen. Där skall bara finnas arbetsrum och sovrum. Undre botten skall dÃ¥ innehÃ¥lla resten kök vardagsrum Grovkök o.s.v. Kan det kosta 10 miljoner  ;D

Har lite kontakter och arbetskraft maskiner till förfogande men iallafall, materialkostnaden trots närapÃ¥ inköpspriser kan dra iväg. Säg sÃ¥här, detta är en dröm som aldrig kommer bli verklighet, men jag vill gärna tro att om jag är lite finurlig och gör detta över en längre tidsrymd sÃ¥ kanske. NÃ¥gon som vet vad det kostar att bygga 500-600 kvm. Standard är väl minst 10.000:-/kvm jag är beredd att betala 2000:-/kvm  :D
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga stort
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 12:57:40 »
När du en dag landar hoppas jag du landar mjukt för som det är just nu svävar du bland molnen >:D.En liten tröst är att du inte är ensam drömmare här i landet frugan brukar börja himla med ögonen när jag sätter igång med mina fantasier men eftersom jag är ruggit envis så blir det ofta verklighet men det kan dra ut rejält på tiden. *vinkar*

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #2 skrivet: 04 april 2007, 13:03:54 »
Japp helt sjukt. Man kan ju få stora byggnader gratis i vissa fall, men då är de K-märkta och man får inte ändra ett skit. Blåser rätt igenom och uppvärmningskostnader på en halv till en miljon i värsta fall huvuddunk
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bygga stort
« Svar #3 skrivet: 04 april 2007, 14:43:54 »
Köp ett hyreshus, dom får Du "gratis" på många ställen... :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #4 skrivet: 04 april 2007, 14:53:44 »
hej
köp en maskinhall i trä å isolera den... ;D

tror stommen gick på 70 000 ca tillkommer dörrar fönster å tak plåt..

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #5 skrivet: 04 april 2007, 14:57:22 »
Var nästan inne pÃ¥ Maskinhall  :D

Stort j*vla skjul som man sen bearbetar allteftersom med hjälp av släkt och vänner. Vill ju för böveln ha storlek HerrgÃ¥rd men vill ju inte betala för det  >:D
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #6 skrivet: 04 april 2007, 15:23:14 »
hej

tjaa varför inte har du inte brottom så bör det ju gå bra att bygga så ...lövånger bygg
säljer fördiga trä stommar av typen  du söker efter

va ochså inne på det till min sommar stuga

men om du bygger tokisolera plattan direkt å fuska inte med isoleringen....det är svårt att fixa
till det sen bättre å göra den biten rejäl....
väggarna går ju bättre å isolera upp i efterhand...

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #7 skrivet: 04 april 2007, 15:26:42 »
Ska man ha så stort då läggs mycket pengar på isolering vill jag lova. Hjälper ju inte om man precis har råd att bygga men inte råd att bo.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga stort
« Svar #8 skrivet: 04 april 2007, 15:45:04 »
Kanske ett sånt där halm/lerhus som vissa bygger, det borde bli rätt billigt för stommen i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #9 skrivet: 04 april 2007, 15:46:33 »
hej
helt rätt bättre med 10cm för mycket isolering än 10 för lite...

kostnaden sen det är byggt e ju tillstor del uppvärmnings kostnad Ã¥ det e ju inte smart att spara in 20 000 pÃ¥ isolering  Ã¥r ett,dÃ¥ man har betalt dom till ström redan efter 3 Ã¥r pga att huset e som ett sÃ¥ll....

jag tror att vi kommer att gå mot en ny form av husbyggande i sverge,våldsamt isolerade hus
som tar lite energi i ställer för att isolera lite å vräka in massor med energi i husen
det e rätt väg att gå ...det e billigare å göra ett hus energi snålt än att tok jaga billig energi i massor ...


finns det nån här som vet hur kass byggmax isolering är.......
 e det bättre att köpa dyr Ã¥ lägga ett lager 90mm eller om det bär sig med byggmax Ã¥ dra 2x90 mm lager ??


Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Bygga stort
« Svar #10 skrivet: 04 april 2007, 16:11:04 »
Dr Chun-Lan: Det är enkelt att räkna värmemotståndet för isoleringen...
Vet inte vad byggmax har men säg att "lambda" = 0,043
och 0,037 för den lite dyrare
då blir skillnaden:

0,180/0,043 = 4,186 (byggmax)
0,09/0,037= 2,43 (vanlig)

Slutsats: En 0,180m isol. med "lambda" = 0,043 är mycket bättre än 0,09m isol. med "lambda" = 0,037!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #11 skrivet: 04 april 2007, 16:20:43 »
Dr Chun-Lan: Det är enkelt att räkna värmemotståndet för isoleringen...
Vet inte vad byggmax har men säg att "lambda" = 0,043
och 0,037 för den lite dyrare
då blir skillnaden:

0,180/0,043 = 4,186 (byggmax)
0,09/0,037= 2,43 (vanlig)

Slutsats: En 0,180m isol. med "lambda" = 0,043 är mycket bättre än 0,09m isol. med "lambda" = 0,037!




hej
byggmax billiga 19kr m2 =Lamdavärde 40
vet inte vad "normal isolering"  hÃ¥ller för lamda värde 

men det va som jag misstäkte,billigare Ã¥ vräk pÃ¥ dubbelt sÃ¥ mycket =bättre än en dyr Ã¥ fin isolering,det e väl mäst mängden/tjockleken pÃ¥  isoleringen som avgör i detta fallet



Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Bygga stort
« Svar #12 skrivet: 04 april 2007, 16:48:13 »
Som lite inspiration kan du läsa här om killen som bygger/byggde ett hus på 220m2 för 650.000.
http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/23469-650-000-foer-ett-nytt-hus.html
De flesta kommer nog att hävda att det är totalt j*vla omöjligt. Trägen vinner! Lycka till! Thumbsup

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Bygga stort
« Svar #13 skrivet: 04 april 2007, 18:14:29 »
Allt går bara man vill. Har man kontakter och släktingar vänner som fixar el rör snickare så spar man en hel del pengar. Om jag skulle slå till någon gång så är det materialet som skall ner i pris. Bygglov el vatten avlopp kommer man inte ifrån.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga stort
« Svar #14 skrivet: 04 april 2007, 18:50:17 »
hej
känner en tjej som byggt ett hus på ca 150-180m2 i 3 plan..det kostade ca 300 000 att bygga
för 400 000 i total kostnad hadde hon jordvärme systemet  inkopplat  ;)

hon å hennes farsa har byggt det mästa men det det går bygga billigt om man vill..offra lite egen tid ...
+att man nöjer sig med vanliga grejer som köks inredningar mm

givet hadde hennes farsa skog som dom sågade till husbygget.....

ger mig den på att om dom byggt lite smartare skulle dom hammnat på runt 200-250 000
tusen
dom murade källare under kåken å det är knappast billigt,hadde vare bättre å bygga 4m till ovan mark ...det kostar betydligt mindre ....även att värma sen ochså...

jag trodde det skulle gå bygga en sommar stuga för runt 250-300 tusen..
det blir väl inget skryt bygge med otrolig lyx utan det billigaste som går att skaka fram...
ikea kök billigt porslin fattiga vitvaror + en luft luft som värme källa + ev en kamin...


« Senast ändrad: 04 april 2007, 21:49:26 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!