Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställer man in VP sÃ¥ kontrollpanelen fungerar bra som rumsgivare?  (läst 6147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Idag med inverterkompressorer så borde man faktiskt kunna enbart styra efter innegivare om så önskas. Precis som en shuntstyrning med innegivare öppnar shunten lite om mer värme behövs så ökas varvtalet på kompressorn och tvärtom. Shuntstyrningarna håller ju innetemp på någon decimal rätt. Då skulle man slippa allt trasslande med utegivare, kurvor och parallellförskjutning osv...
Problemet uppstår väl om invertern får gå allt för mycket som on/off-pump.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
#Heddan.
Din ide är ju bara för bra.
Vi får hoppas på en kommentar från "tillverkaren"

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Eftersom vattenburen värme i sig är rätt trög brukar det inte bli så bra med enbart en innegivare. Däremot med elvärme där man momentant har tillgång till hela effekten (normalt 60 - 80 Watt/ m2) fungerar det bättre. Problemet med pendlande temperaturer beror på att kylan tar en viss tid på sig att tränga igenom väggen och när väggarna så småningom blir kalla på insidan måste värmen gasa på för att rummet inte ska tappa i värme men då är ett vattenburet system normalt lite för trögt. Med en utegivare börjar värmen i elementen öka innan kylan gått hela vägen in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har erfarenhet av ved o pellets och shuntstyrning med enbart innegivare och den var fantastiskt exakt, på tiondelen när. Varför skulle det vara svårare att styra en inverter? Trodde faktiskt att man kommit längre när det gäller styrning.
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eftersom vattenburen värme i sig är rätt trög brukar det inte bli så bra med enbart en innegivare. Däremot med elvärme där man momentant har tillgång till hela effekten (normalt 60 - 80 Watt/ m2) fungerar det bättre. Problemet med pendlande temperaturer beror på att kylan tar en viss tid på sig att tränga igenom väggen och när väggarna så småningom blir kalla på insidan måste värmen gasa på för att rummet inte ska tappa i värme men då är ett vattenburet system normalt lite för trögt. Med en utegivare börjar värmen i elementen öka innan kylan gått hela vägen in.
Håller helt med Picabo, jag har inte alls dom erfarenheter du Svenske kocken kommer med, i de hus jag har haft har vedpanna med innegivare varit exakt på decimalen. Jag har även hjälpt några att byta ut sina shuntstyrningar med utegivare för att dessa aldrig fungerade bra mot en styrning med innegivare som fungera klockrent.
Reglersystem som reglerar med utegivare styr ju enbart efter utetempen, vid t.ex. kraftiga temperatursvängningar från t.ex. -20 till 0 grader så blir det svinkallt inne för utegivaren rapporterar att nu behövs det ingen värme. Men huset är ju fortfarande kallt i konstruktionen och kräver fortfarande mer värme än vad utegivaren rapporterar. Samma sak när det snabbt blir kallt ute, då får jag väldigt varmt inne eftersom huset är värmetrögt och behöver inte alls värme lika fort som utetempen sjunker. Dessa problem blir aldrig på de system jag har haft där en innegivare har fått styra, den styr ju efter det som är viktigt innetempen, utetempen är faktiskt helt orelevant. Min åsikt är att har man utegivare så måste man köra med lite övertemp och så finreglerar man med termostater på radiatorerna om man ska få en jämn inomhustemp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag vill påstå att dom flesta reglersystem för värme, oavsett shuntade system eller system med tex gradminutstyrning och dom lite "bättre", brukar i första hand använda sig av en utegivare som man kan komplettera med en innegivare. Så har systemen varit uppbyggda så länge som jag har hållit på, dvs i alla fall sedan mitten av förra seklet. Värmestyrning med enbart innegivare kom väl någon gång på 80 talet som en lite billigare variant.
Och även jag har tidigare haft ved som värmekälla och i det systemet en shuntautomatik som helt styrdes av yttertemperaturen. Det fungerade rätt bra men jag hävdar bestämt att den reglering jag har i dag fungerar minst lika bra och vad jag nu kan komma ihåg så är den reglering jag nu har ett snäpp bättre.
Om nu reglersystem med enbart innegivare skulle vara lika bra kan man ju undra varför man över huvud taget använder utegivare. Systemen som saknar utegivare är både billigare och enklare att installera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag vill påstå att dom flesta reglersystem för värme, oavsett shuntade system eller system med tex gradminutstyrning och dom lite "bättre", brukar i första hand använda sig av en utegivare som man kan komplettera med en innegivare. Så har systemen varit uppbyggda så länge som jag har hållit på, dvs i alla fall sedan mitten av förra seklet. Värmestyrning med enbart innegivare kom väl någon gång på 80 talet som en lite billigare variant.
Och även jag har tidigare haft ved som värmekälla och i det systemet en shuntautomatik som helt styrdes av yttertemperaturen. Det fungerade rätt bra men jag hävdar bestämt att den reglering jag har i dag fungerar minst lika bra och vad jag nu kan komma ihåg så är den reglering jag nu har ett snäpp bättre.
Om nu reglersystem med enbart innegivare skulle vara lika bra kan man ju undra varför man över huvud taget använder utegivare. Systemen som saknar utegivare är både billigare och enklare att installera.
Ja dom flesta stora system styrs av utegivare, men de har också termostater på radiatorerna, vilket jag också skrev och är närmast ett krav om det ska bli jämn temperatur. På värmepumpar med on/off kompressor vore det nog svårt att få en vettig drift utan utegivare och gradminuterräkning.
Sedan funkar ju bara en innegivare om huset inte är alltför stort och har en öppen planlösning. Så jag menar inte att innegivar-styrning är lösningen för alla, men dom 3 hus jag har bott i har alla fungerat bättre med en enkel innegivare-styrning och framförallt mycket enklare att ställa in.
Sedan kan mina dåliga erfarenheter av utegivarsystem bero på att Thermia har tagit några riktigt tråkiga genvägar i sin styrning.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Picabo, Kör enbart på utegivare och ställ in rätt värmekurva, jag har en likadan pump och kör bara på värmekurva och håller tempen inom en grad, har alla termostater fullt öppna endast sovrum strypt till läge fyra på termostatventilen.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo jag kör på värmekurva något annat är inte att tänka på. Det hade varit bra med rumsgivare, "hur svårt kan de va".
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Naturligtvis körs värmen på "kurva" som justeras med hjälp av en innegivare. I mitt hus ger de en pendling av temperaturen på ca 0,5 grader. Men skulle solen skina och det är sommar kan inte någon styrning klara av övertemperaturen och om det är kraftig vind i mer än en par tre timmar "orkar" styrningen inte riktigt med och jag kan få ca 1 grad undertemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Naturligtvis körs värmen på "kurva" som justeras med hjälp av en innegivare.

Om du har en Daikin-pump, har du då en inställning där värmekurvan justeras med innegivaren? I så fall vilken innegivare har du och var sker den inställningen i vp-styrningen?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lessen men jag har helt missat att det handlar om en Daikin, sÃ¥ nu fÃ¥r jag väl stÃ¥ i skamvrÃ¥n med struten pÃ¥  :-X
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kan man hålla tempen inom en grad behövs inte någon rumsgivare.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Hej svenske kocken!
Du behöver inte stå i skamvrå för det, dagens rumstempgivare fungerar så, även min. Först huskurva, sen +- några grader åt vardera håll.
Om det vare sÃ¥ väl att man kunde styra hela VP-n enbart med rumsgivare(termiskmotstÃ¥nd), kanske med virtuella radiatorer, golvvärme, behöva inte ta hänsyn till hela uppvärmningssystem och lÃ¥ta en INVERTER  klara av det, bara att ansluta VP till befintligt system.
Det är nog några decennier kvar till det som efterfrågas och några som tror att det ska redan vara så.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!