Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om tryck golvvärme/kärl  (läst 801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om tryck golvvärme/kärl
« skrivet: 04 november 2020, 21:17:19 »
Hej.

Tror inte jag har något problem så tänkte utbilda mig själv såvida inte någon säger emot.

1plans villa med golvvärme som enda värmekälla, Nibe F1245 jordvärmepump.
2st Thermotech fördelare, en från runt 98 och den andra från rumt 03-04

Hur mycket diffar trycket i expansionskkärlet normalt?

Har haft den på 1.2 i bar och ser att den sjunkit något men brukar ligga på 1.2 när jag tittar till den då och då. Vädret nu är väl som vanligt i Skåne, något kyligare på kvällar o nätter och 12-15 grader på dagen så inga stora svängningar i temperaturer.

Jag förstår att det svajjar lite beroende på temperaturskillnader m.m. men hur mycket kan det sjunka innan man bör börja kika på det? Tror jag pyttsat i vatten 2-3ggr sen jag flyttade in för 3 år sen för att ha dessa "magiska" 1.2bar....stod på det när jag flyttade in. Men det har nog aldrig varit under 1.05-1.1 bar när jag fyllt på iaf så läckage bör jag kunna utesluta?

« Senast ändrad: 04 november 2020, 22:42:08 av Leafy »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tryck golvvärme/kärl
« Svar #1 skrivet: 04 november 2020, 22:50:08 »
Står trycket kvar så är det ingen fara, det verkar lite högt , när kylan kommer så ökar trycket. släpp ut till ca 1 bar, trycket kan gå ner på sommaren till 0,6 bar och det fungerar det med.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tryck golvvärme/kärl
« Svar #2 skrivet: 04 november 2020, 23:19:44 »
Står trycket kvar så är det ingen fara, det verkar lite högt , när kylan kommer så ökar trycket. släpp ut till ca 1 bar, trycket kan gå ner på sommaren till 0,6 bar och det fungerar det med.

Du har säkert rätt i det, jag är i upplärningsfasen i allt så tar gärna emot lite tips o trix.

Jag gjorde det lätt för mig o passade på att lufta lite på högsts punkten som syns på bilden, rätt eller fel? Kom lite luft iaf så inte helt dumt, varvade mellan till och retur tills jag fick trycket till 1.0 så då får vi se hur det beter sig.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tryck golvvärme/kärl
« Svar #3 skrivet: 05 november 2020, 17:39:46 »
Helt rätt, när du luftar där vid taket ska du ha cirkpumpen avstängd, gärna minst en 1/2 timma. Då lyfter ev, microbubblor och lägger sig högst upp. om inte cirken är avstängd så åker bubblorna med runt i systemet.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tryck golvvärme/kärl
« Svar #4 skrivet: 05 november 2020, 17:45:43 »
Helt rätt, när du luftar där vid taket ska du ha cirkpumpen avstängd, gärna minst en 1/2 timma. Då lyfter ev, microbubblor och lägger sig högst upp. om inte cirken är avstängd så åker bubblorna med runt i systemet.

Ok den lilla detaljen missade jag dock, fÃ¥r stänga av VP och göra om luftningen o sen fylla pÃ¥ till 1bar igen vid tillfälle 🙄 Antar att det inte är nÃ¥gon superstress med det?
Tack för svar 😊

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om tryck golvvärme/kärl
« Svar #5 skrivet: 05 november 2020, 22:03:37 »
Helt rätt, när du luftar där vid taket ska du ha cirkpumpen avstängd, gärna minst en 1/2 timma. Då lyfter ev, microbubblor och lägger sig högst upp. om inte cirken är avstängd så åker bubblorna med runt i systemet.

Nu när jag kom jag hem ikväll sÃ¥ sÃ¥g jag att trycket ökat frÃ¥n 1 till 1.05 ish sÃ¥ jag fick svar pÃ¥ min egen frÃ¥ga om hur det beter sig 😊

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 584
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!