Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: optimera värmespridningen...hur?!  (läst 5407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
optimera värmespridningen...hur?!
« skrivet: 14 december 2008, 20:30:04 »
Hej!

Har haft min Nocria 14 sedan tidigt i höstas och det har fungerat bra. Spridningen av vämen är bra men jag undrar om det går att förbättra på något sätt? Får nämligen lite för varmt uppe på övervåningen där sovrummen är. Inget stort problem men om det med enkla medel går att förbättra så tänkte jag försöka.

Innedelen är placerad över ytterdörren på nedre våningen i vårat radhus på 123 kvm. (ca 70 kvm nere + 53 kvm uppe) Hallen är ganska liten. Den blåser mot ett öppet trapphus med öppna steg där ingången till köket till vänster också är. Går man genom trapphuset hamnar man i vardagsrummet. Det är alltså öppet hela vägen från ytterdörren till vardagsrummet men ändå verkar det som mycket av luften smiter upp. Har testat olika vinklar och hastigheter och kommit fram till att 3:ans fläkt och näst högsta vinkeln på luften ger jämnast värme. Börvärdet är inställt på¨22 grader och då får jag ca 20-21 längst bort i vardagsrummet (lägsta temp i huset) men ca 23-24 på övervåningen. Höjer eller sänker jag börvärdet så påverkas hela huset med motsvarande ändring. Köket är ungefär som vardagsrummet men det gör ingenting då tempen stiger till 23-24 så fort man använder spisen eller diskmaskinen. Hade gärna haft ca 2 grader varmare i vardagsrummet och 2 grader kallare på övervåningen. Använder inga element och vill helst inte göra det då det är ganska gamla elradiatorer från 70-talet.

Har testat att strypa frÃ¥nluften lite pÃ¥ övervÃ¥ningen och öppnat tilluftventilerna men det hjäpte inte. Har funderingar pÃ¥ att sätta en takfläkt i trapphuset som trycker ner lite värme men det var inte frugan sÃ¥ sugen pÃ¥. Det hon kunde gÃ¥ med pÃ¥ var en snygg golvfläkt som hjälper till i öppningen till vardagsrummet att blÃ¥sa luften vidare. NÃ¥gon som andra förslag eller ska jag vara nöjd med min innetemp och inse att jag bara har ett lyxproblem?  ;D

Bifogar en enkel skiss på planlösningen på nedre våningen.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #1 skrivet: 18 december 2008, 00:08:01 »
Eftersom ingen svarat sÃ¥ kanske jag ska inse att jag borde vara mycket nöjd med min värmepump och vad den presterar?!   Thumbsup

I-landsproblem mao?!  ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #2 skrivet: 18 december 2008, 06:48:06 »
Det omvända problemet är vanligare, att man inte riktigt får upp tillräckligt mycket värme till övervåningen, och då brukar man rekommendera att sätta upp en "kant" vid sidan av trappen på övervåningen.
Detta är effektivt när man har spalje vid sidan av trappen, kanske har du en tät "halvvägg" vid sidan av trappen uppe som gör att du får en bra luftväxling?

I så fall skulle en modifiering från tät halvhög vägg vid sidan av trappen - till en öppen spalje kunna hjälpa dig.

För att testa skulle du kunna sätta en skiva längst upp i trappen som är lika hög som väggen vid sidan om, det minskar luftväxlingen till övervåningen och borde göra det lite kallare.

Nu är ju detta bara gissningar frÃ¥n min sida, och du kanske inte ens förstÃ¥r vad jag menar, men jag har i alla fall försökt.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #3 skrivet: 18 december 2008, 22:39:54 »
Hej Rikard. Jag tror att jag förstår vad du menar men det är så att jag inte har någon inbygd trappa. Det är öppet mellan tvättstuga och yttervägg hela vägen upp till yttertak. Dessutom är det bara ett spalje-liknande räcke och öppna trappsteg så luften borde blåsa förbi trappen hyfsat bra?! En del grannar har byggt in trappen och har täckta trappsteg och de har ännu sämre än jag (som eg gnäller över petitesser). De får inte från någon luft alls till vardagsrummet. Vad tror du om en golvfläkt i öppningen mot vardagsrummet som blåser vidare?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #4 skrivet: 19 december 2008, 00:26:07 »
Så i höjd med golvet på övervåningen finns inga höjdskillnader mellan trappen (där du kommer upp) pch "spaljen"?
Ingen vägg där uppe alltså?

Har man en höjdskillnad där så rinner den kalla luften ned efter trappen och den varma luften åker upp vid sidan av, över eventuell vägg.

En eller ett par bilder kanske skulle underlätta, om du kan bifoga det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #5 skrivet: 20 december 2008, 12:12:21 »
Nu hänger jag inte riktigt med men ska försöka fota och lägga upp en bild.
Inatt hängde jag ett skynke över spaljen på övervåningen och det var 22 ºC i vardagsrummet i morse... jippie tänkte jag men så visade det sig att min dotter varit vaken i 2 timmar och haft min 42" tv igång och den värmer duktigt så resultatet påverkades troligtvis av tv´n.

Tanken med skynket var att eventuellt kallras från övervåningen skulle minskas men får kolla i morgon igen. Har dock inte märkt att det skulle finnas något kallras då det är varmt på golven vid och runt trappan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #6 skrivet: 20 december 2008, 16:15:12 »
Hej

Jag har testat med att täcka räcket i trappen med en filt och jag tycker det fungerar mycket bättre nu.

Den förklaring som jag tror man kanske kan ge är att när det är helt öppet så verkar den kalla luften lägga sig som ett lock över hålet som trapphuset har.
Om man täcker räcket sÃ¥ kommer den kalla golvluften frÃ¥n övervÃ¥ningen att  liksom rinna ner för trappen och inte hindra den varma luften nerifrÃ¥n att stiga upp längs min filt som hänger pÃ¥ räcket.

MVH
Messer

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #7 skrivet: 20 december 2008, 16:29:18 »
Jag vill ju hindra den varma luften att stiga upp. Får ca 2 grader varmare uppe än nere. Hade varit skönt med lite svalare uppe då alla sovrum är där. Ska testa med skynket i natt igen.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #8 skrivet: 20 december 2008, 20:55:23 »
Hej!

Jag har tidigare haft samma problem på bottenvåningen av mitt hus.

Jag har ställt bladet så att den blåser ner i golvet framför (ej helt, men snett framåt, man får prova sig fram) och då fick jag plötsligt varmare nere också
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #9 skrivet: 21 december 2008, 00:29:08 »
Jag har testat olika inställningar och kommit fram till att 22 ºC börvärde, vingen i näst högsta läget och 3 på fläkten funkar bäst. Ställer jag ner vingen så stannar för mkt värme i hallen, vingen högre betyder kalla golv. Lägre fläkt betyder att värmen stiger mer till övervåningen. Högre fläkt går inte att tvinga fram med den utetemp som är just nu. Jag har nog fått till värmespridningen så bra det går med själva pumpen, nu återstår att finslipa luftflödena i själva huset. Visst det är acceptabelt som det är nu men det går säkert att förbättra lite...

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #10 skrivet: 23 december 2008, 00:08:40 »
Verkar inte som det blir någon större skillnad när jag sätter en skiva framför trappan och spaljén. Visserligen har det varit plusgrader och det är främst när det blir lite kallare som temperaturdiffen visar sig mest. Nu när jag har ca +4 ºC ute och då skiljer det inte alls mkt.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2009, 09:18:15 »
I natt var det -15 ºC och när jag gick upp i morse så hade jag 19 ºC i vardagsrummet och 22 på övervåningen. Hade varit kanon om det var tvärt om. (Enbart pumpen som värmekälla.)

Bifogar nu en bild tagen från där pumpens innedel sitter och i samma riktning som den blåser. Avstånd till bortre yttervägg ca 12 meter, och det är även där det är som kallast. Är det för långt bort för att värmen ska nå dit?

Har en annan fråga också, när det var så kallt inatt så märkte jag att avfrostningarna skedde med ca 40 min mellanrum, det är något oftare än vanligt, vilket jag antar är naturligt när det är så kallt. Däremot så gick de mycket snabbare än vanligt, ca 7 min mellan fläkten i innedelen stängdes av tills den startade igen. Vanligtvis så tar det 10-12 minuter. Vad beror detta på?
« Senast ändrad: 05 januari 2009, 09:34:50 av Tobyponken »

Utloggad kattjaevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2009, 14:57:17 »
För mig ser det ut som om trappen som sÃ¥dan styr värmen uppÃ¥t. om du vinklar värmen vänster/nedÃ¥t?  Sc:,h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2009, 15:32:56 »
Ja håll ned blåset i 45 gr nedåt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: optimera värmespridningen...hur?!
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2009, 19:13:54 »
Jag skrev tidigare i tråden att jag testat alla inställningar på pumpen och jag fått till det så bra som det går. Det jag efterfrågade var andra tips man kan göra för att sprida värmen jämnare.
Hur som helst sÃ¥ har jag ändrat lite i hallen sÃ¥ det blir en större öppning mellan hallen, köket och trapphuset. Rev ca 60 cm vägg och flyttade garderoben man ser till vänster pÃ¥ bilden. Detta har resulterat i att jag höjde tempen ca 1-2 grader i bÃ¥de kök och vardagsrum. Dessutom sÃ¥ fick jag en liten bonus, hallen är inte lika trÃ¥ng längre. 
Märkte också att fläkten inte varvar lika högt längre. Förut klev den upp på 3an vid -1 grad ungefär nu är det -5 och den tuffar på med 2an utan att spridningen blir lidande.
Nu är jag riktigt nöjd med pumpen.

Edit: Bifogar ny planskiss.
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 21:21:08 av Tobyponken »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!