Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Scandinavia värmepumpar  (läst 1704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Scandinavia värmepumpar
« skrivet: 29 mars 2019, 17:14:13 »
Länge sen man var här, ett tecken pÃ¥ att vÃ¥r NIBE fungerar klanderfritt  tummenupp

Hur som helst så är farsgubben på väg att installera jordvärme och har tagit in ett antal offerter. Alla är i princip likvärdiga i pris och offererade effekter.

En av offert är på en Scandinavia 9014 ZH45 pump från AB Kyl &Värmepumpar i Bankeryd. Jag hittar inte så mycket om dem på nätet mer än deras egen hemsida. Finns det någon här som har erfarenhet månne?

Vi har en släkting som har en sådan pump sedan ett par år och han är nöjd, men jag är lite tveksam till en mindre tillverkare.

Vad tror ni?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Scandinavia värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2019, 18:09:55 »
Det kanske är en enklare variant med mindre onödigt lullull i styrningen, mot de andra. Edit 0331, såg nu att de ofta installeras med acktankar, så jag tror inte de har samma känsliga styrning som dagens övriga pumpar, de har säkert lång gångtid, då de går, men de jobbar säkert i större temperaturspann för att bygga upp temp i kärlen, kanske inte lika ekonomiska i drift, men utan info är det svårt veta, jag tror bara.
« Senast ändrad: 31 mars 2019, 07:49:04 av DonPablo »

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Scandinavia värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 03 april 2019, 16:39:59 »
Ja, på pappret är de inte riktigt lika effektiva som mer kända märken. Samtidigt sägs pumparna vara optimerade för just den specifika installationen. Av någon anledning har de offererat 200 meter mer slang än sina konkurrenter. Misstänker att det är för att kompensera lite på pumpens effektivivitet.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Scandinavia värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 04 april 2019, 10:58:38 »
Risken med en udda fågel är nog främst att det kan vara svårt att få support på den i framtiden om man har otur.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ArWo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Scandinavia värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 11 april 2019, 08:28:36 »
Fick halvbra intryck när de offererade utbyte till mig. Framförallt skavde deras återbetalningskalkyl som enligt mig var helt felaktigt byggd. Att dra in 150000 i investeringsskillnad på mindre än 7 år är inte möjligt jämfört med fjärrvärme som vi räknade på då. De verkar också kända för att ta i ordentligt med storleken på slinga och system. Tror offerten på mitt hus hade täckt energibehovet till 120% utan problem.

Noterbart är att installationen ska ta väldigt mycket plats.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!