Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aktiebolag för 1kr  (läst 27531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #60 skrivet: 07 april 2014, 22:08:53 »
Mina åsikter gällande kuratorer, yrkesvägledare, dietister, arbetsförmedlare och ett gäng andra i offentlig anställning kommer från egna och närståendes nyliga erfarenheter.
Det finns folk inom vården t.ex. som gör ett jättejobb för skitlön, och så finns det andra som just lallar runt och dessutom på köpet har bättre lön.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #61 skrivet: 07 april 2014, 22:18:05 »
Och vad jobbar du med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #62 skrivet: 07 april 2014, 22:20:00 »
Och vad jobbar du med?

Ingenjör. Det var inte kollegor jag pekade ut..
Man ser ju vilka som bidrar i alla verksamheter man kommer i kontakt med, och vilka som inte gör det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #63 skrivet: 07 april 2014, 22:47:14 »
Hoppas du är Ingenjör inom exportindustrin, för alla som verkar inom landet är ju mer eller mindre bara tärande på våra gemensamma överskott i handelsbalansen.
Allt beror ju på hur man ser på saken?

Sossarna har det tungt när det gäller att försvara slopandet av den halverade arbetsgivaravgiften för unga, och subventionerna av mat på restauranger.
Men visst är det rätt uppenbart att det borde vara bättre att satsa skattemedel på de ungdomar som faktiskt ÄR arbetslösa än på de som har ett jobb?
Och visst vore det bättre om staten satsade på att bygga bostäder istället för att göra det billigare för oss att äta oss feta på uteställen?
Eller att de öppnade innovationsutvecklingscentran, där staten kunde gå in och ge stöd åt Svenska små företag med bra produktidéer med exportpotential, men för lite kapital för att kunna förverkliga sina idéer?

Exakt vad man jobbar med så länge det rör verksamhet inom landet saknar i princip betydelse, det som är viktigt är ju att vi kan exportera för större värden än vi importerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #64 skrivet: 08 april 2014, 10:21:18 »
Det är inte bara de som administrerar transfereringarna, det är också hela den apparat som sköter om utformning, kontroll och övervakning av systemet som finns på alla nivåer i samhället inom stat, kommun och landsting.

Nu vet jag inte vad som menas med detta men utformning och övervakning sköts också av Försäkringskassan. Det är ju Försäkringskassan som får kritiken när det trasslar med utbetalningar när nya regler har införts. Själva regelverket är riksdagsbeslut som Försäkringskassan har att verkställa. Det är också Försäkringskassans personal som brukar utreda och polisanmäla bidragsfusk vilket man kan läsa om ibland.

Kan vi få några exempel på vad det är för typ av personal som det handlar om? Det finns i kommunerna biståndshandläggare som utreder behov av kommunal hemhjälp för äldre och andra personer som inte klarar sig själva. Sen finns det äldreboenden som också kräver personal. Är det sådan personal som avses?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #65 skrivet: 08 april 2014, 16:10:27 »
Man kan ju tänka sig att en byggbom skulle lösa en del problem. Men hälften av bostadsägarna riskerade då att stå utan täckning på lånen. Det skulle vara detsamma som att föreslå att hälften av bankernas mjölkkor skulle slaktas. Det skulle till verkligt radiala och omöjliga förändringar på regeringsnivå för att något sådant skulle inträffa.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #66 skrivet: 08 april 2014, 22:09:00 »

Och visst vore det bättre om staten satsade på att bygga bostäder istället för att göra det billigare för oss att äta oss feta på uteställen?

Jag hÃ¥ller med !!!  tummenupp

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #67 skrivet: 09 april 2014, 11:21:35 »
..Och visst vore det bättre om staten satsade på att bygga bostäder istället för att göra det billigare för oss att äta oss feta på uteställen?

Risken är då att de då oförtjänt skulle gynnas som verkligen behöver det, och då får vi ju inte det (klass)samhälle vi vill ha, och som vi har kämpat för så länge (mer än 8 år) där de som har slitit för att utbilda sig och sedan jobbar hårt (och dessutom ofta kommer från bra familjer) inte får så mycket betalt för sin möda som de förtjänar.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #68 skrivet: 09 april 2014, 11:32:12 »
Hoppas du är Ingenjör inom exportindustrin, för alla som verkar inom landet är ju mer eller mindre bara tärande på våra gemensamma överskott i handelsbalansen.
Allt beror ju på hur man ser på saken?

Sossarna har det tungt när det gäller att försvara slopandet av den halverade arbetsgivaravgiften för unga, och subventionerna av mat på restauranger.
Men visst är det rätt uppenbart att det borde vara bättre att satsa skattemedel på de ungdomar som faktiskt ÄR arbetslösa än på de som har ett jobb?
Och visst vore det bättre om staten satsade på att bygga bostäder istället för att göra det billigare för oss att äta oss feta på uteställen?
Eller att de öppnade innovationsutvecklingscentran, där staten kunde gå in och ge stöd åt Svenska små företag med bra produktidéer med exportpotential, men för lite kapital för att kunna förverkliga sina idéer?

Exakt vad man jobbar med så länge det rör verksamhet inom landet saknar i princip betydelse, det som är viktigt är ju att vi kan exportera för större värden än vi importerar.

Jo inom export, men jag ser ju förstås även odugligt, tärande folk på de ställen jag jobbat.
Det finns ju överallt, men har ju en tendens att ansamlas i statlig och kommunal förvaltning.
Var skrev jag att t.ex sjukvård eller skola är "tärnande" bara för att det inte direkt bidrar till bytesbalansen?
Vad jag ifrågasätter är vissa yrkesgrupper, som faktiskt nästan bara finns i det allmännas regi i Sverige, som t.ex. kurator, arbetsförmedlare eller yrkesvägledare.
Dessa lever i en skyddad verkstad och har få som granskar vad de faktiskt presterar under en (halvtids)-tjänst.
Det finns massor av exempel troligen på andra områden som jag inte ens kunnat föreställa mig där folk sitter och glider, och det kostar flera hundratals miljarder enligt mig.
Kunde man bli av med dessa, eller styra upp och effektivisera deras verksamhet så kunde vi sänka skatterna på arbete och annat vi vill ha mycket av och få fart på det här landet.
Med lägre skatter på arbete kommer fler arbetstillfällen för de som vill arbeta, och kostnaderna för arbetslösa sjunker ytterligare, och vi kan sänka skatterna ännu mer och/eller satsa på infrastruktur, försvar och annat som i ekonomins tecken blivit eftersatt under 30 år.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #69 skrivet: 09 april 2014, 12:03:30 »
Kan vi få några exempel på vad det är för typ av personal som det handlar om?
Roland det är verkligen inte bara försäkringskassan som administrerar alla transfereringar, tänk skatteverket, CSN, sociala myndigheter m fl.
Kanske såg du på burken nyligen hur s k arbetsförmedlare får ägna all sin tid åt administration och inte har tid att träffa arbetssökande.
Ska skriva lite mer om det när jag får tid.
« Senast ändrad: 09 april 2014, 12:17:42 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #70 skrivet: 09 april 2014, 12:07:22 »
Det finns massor av exempel troligen på andra områden som jag inte ens kunnat föreställa mig där folk sitter och glider, och det kostar flera hundratals miljarder enligt mig.

Det finns 1,2 miljoner anställda inom kommun (700 000), landsting (250 000) och stat (250 000). Om varje anställd kostar en halv miljon om året och man avrundar din grova uppskattning på 'hundratals miljarder' till 300 miljarder så är alltså hälften av dom helt onödiga?
Försök driva det resonemanget på en skola, vårdmottagning eller äldreboende...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #71 skrivet: 09 april 2014, 12:34:22 »
Jag vet inte när det här med "tärande och närande" blev populärt, men jag tror Milton Friedman och  Thatcher hade ett ord med i laget, och vi vet vilket land England har utvecklats till, med en arbetarklass som är sÃ¥ nedtrampad i skorna att de vet inte vad de ska ta sig till utom att dricka läsk och se pÃ¥ realityTV. Moderaterna vill väldigt gärna följa i Thatchers fotspÃ¥r, och de är pÃ¥ god väg, visserligen blir det ett litet uppehÃ¥ll nu efter valet, men de kommer igen med nya strategier om fyra Ã¥r. Och det är synd att sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥r pÃ¥ det här snacket om tärande, ungefär som om de enda som är nyttiga är de som svarvar nÃ¥got... skulle man följa den filosofin sÃ¥ är det väl egentligen de ogifta kinesiska tjejerna vid de löpande banden som skulle ha högst lön, för det är de som tillverkar vÃ¥ra prylar. Hela Sverige är tärande pÃ¥ Kina, och deras miljö.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #72 skrivet: 09 april 2014, 13:02:06 »
Roland det är verkligen inte bara försäkringskassan som administrerar alla transfereringar, tänk skatteverket, CSN, sociala myndigheter m fl.
Jag köper att CSN inte kommer att behövas (om man nu inte vill fortsätta med att ge studielån åt utländska studenter som i rätt stor utsträckning verkar smita från återbetalningen). Skatteverket lär behöva ökade resurser för att kunna driva in de medel som krävs för att kunna betala ut medborgarlöner, några transfereringar sysslar man inte med där om inte ROT och RUT räknas dit men då har man avlägsnat sig från gängse definition på transferering.

Sociala myndigheterna lär bli kvar. På något sätt måste en äldre person som inte klarar sig själv och som har 8000 kr/månad i skattepliktig medborgarlön och ska betala hyra, mat m.m. kunna få hemhjälp. Att vederbörande ska köpa den själv på öppna marknaden för så där 300 kr/timme känns inte realistiskt. Att låta dem gå under känns inte heller realistiskt. Missbruksproblem, omhändertagande av vanvårdade barn och annat lär inte upphöra i och med att medborgarlön införs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #73 skrivet: 09 april 2014, 13:04:26 »
Jag vet inte när det här med "tärande och närande" blev populärt, men jag tror Milton Friedman och  Thatcher hade ett ord med i laget, och vi vet vilket land England har utvecklats till, med en arbetarklass som är sÃ¥ nedtrampad i skorna att de vet inte vad de ska ta sig till utom att dricka läsk och se pÃ¥ realityTV.
Jag är rätt säker på att du aldrig har läst ett ord av Friedman.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Aktiebolag för 1kr
« Svar #74 skrivet: 09 april 2014, 13:17:52 »
Det finns 1,2 miljoner anställda inom kommun (700 000), landsting (250 000) och stat (250 000). Om varje anställd kostar en halv miljon om året och man avrundar din grova uppskattning på 'hundratals miljarder' till 300 miljarder så är alltså hälften av dom helt onödiga?
Försök driva det resonemanget på en skola, vårdmottagning eller äldreboende...

Givet att din beräkning är korrekt så tror jag faktiskt inte det skulle vara så värst svårt att få folk att tala ut om det inte bara blev pajkastning.
Du nämner vårdcentral t.ex., tja, jag kan ju säga direkt att från det jag sett av kommunala resp privata vårdcentraler så är det ungefär den skillnaden vi pratar om, hälften av de kommunla/landsting kunde bort med samma kvalitet.
Ta detta med telefontider t.ex., på kommunala inrättningar vill man inte ens uppge sina e-mailadresser och/eller direkt-telnummer, med följden att man måste sätta sig i en telefonkö, eller i bästa fall bli uppringd med 3 signaler till sin mobil (som man inte hinner svara i), varpå sköterskan INTE säger ngt i telefonsvararen och man på hemligt nummer ju inte kan se vem som faktiskt ringt...Sedan börjar det om igen och man måste på nytt försöka ringa vederbörande kommunalanställd.
Man kan inte skicka journaler och remisser på annat än snigelpost (som alltid bör kollas upp så de kommit fram), man printar ut 100 sidor av en journal från pdf för att senare scanna in samma journal på annat sjukhus, till pdf igen...
Man gömmer sig bakom PUL och sekretess, men man bryr sig inte om att ta fram eller använda de "säkra" kommunikationssätt som vi faktiskt har 2014, utan man klamrar sig fast vid att en deltidare ska sitta i telefontid i bästa fall 4 timmar per dag, och ringa upp folk som hört av sig.
Det är inte konstigt att det både tar tid och blir fel under de premisserna.
Ett annat exempel är att läkare är ansvarig för t.ex kostförändringar i samband med sjukvård. Men se det betyder inte att hen har rätt att förskriva ngn specialmat, nej se det kan bara en deltidsanställd DIETIST göra... Lika svår att nå enligt ovanstående, och lika ineffektiv i sitt arbetssätt.
På sjukhusen har de hela hus fyllda av adminstratörer som aldrig träffar en patient, utan de gör sk uppföljningar, räknar på vårdtider, etc etc, ofta sådant som politiker beställt och som ingen efterfrågade för 20 år sedan
Samtidigt så finns det som sagt massor av folk på själva vårdavdelningarna som sliter häcken av sig och kör dubba skift pga undermålig planering och återanställning när de driftigaste tröttnat på hela skiten och flyttat till Norge där man visar kunnigt folk en halt annan uppskattning, och det handlar inte bara om lön.

Om du inte ser mönstret och tycker jag är helt ute och cyklar, hur vill du förklara att vi trots mest satsade kronor på så många områden inte längre har service i världsklass utan att vi blivit omsprungna på område efter område?
Arbetsförmedlingen (kommentarer överflödiga), Världens bästa skitskola (mer aktuell för var dag, nu skjuter utbildningsministern till miljoner för varje nytt Pisa-misslyckande, sist 50 milj för "vidareutbildning av en generation av lågstadielärare som inte fått lära sig hur man lär ut läsförståelse..." låter optimistiskt..), vård som på många områden faktiskt är sämre än andra i-länders, ett försvar som är ett skämt trots oförändrade årliga anslag (ca 40 miljarder), en järnvägs- och vägstandard värdig ett öststatsland numera...ja listan kan göras hur lång som helst.
« Senast ändrad: 09 april 2014, 13:25:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!