Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sÃ¥g pÃ¥ tv i gÃ¥r  (läst 9153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
såg på tv i går
« skrivet: 13 december 2009, 09:00:57 »
hej
satt å slö tittade på tv i går å kollade på kunskapskanalen,det va ett program om Ryssland och
tyskland vid tiden runt kriget ...dvs 30-40 talet

fy fan vilka nötter det fanns ryssarna va fan inte ett dugg bättre än tex nazzarna
"rekordet" dom hadde va visst 7miljoner ukrainare på ett år...dom svalt ihjäl
folket,medans dom sålde deras säd till väst..

ger mig fan på att det nazisterna gjorde framstår som en ärta i rymden
skulle va intressant å veta hur många xxx miljoner ryssarna tagit död på
säg från tex 1920-1980
det måste va det i särklass största folkmordet som finns...

som jag fattade det så allt som tyskarna gjorde i lägren va importerat direkt från ryssland där dom redan hadde läger och praktiserat detta i över 20år ...man fick se tyska officerare va på
utbildnings resor i hur man byggde "bra och effektiva" läger i ryssland
den så hade ryssarna ett mycket nära samarbete med tyskarna,judar som flydde till ryssland deporterades tex tillbaks med tåg till tyskarnas läger.

nää fy fan man fick höra i skolan hur usa å ryssarna räddade värden
« Senast ändrad: 13 december 2009, 09:31:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: såg på tv i går
« Svar #1 skrivet: 15 december 2009, 16:09:38 »
De dog 20 miljoner ryssar i andra världskriget. 6 miljoner Judar.
Röda Khmererna dödade 1-2 miljoner så sen som 1975-1979. Vad har du hört mest om?

Tja, enligt Göran Persson så "får det här med judeförintelsen inte hända igen". Självklart är det så, men det händer ju från och till hela tiden. Nästan lite stötande uttryck från fd Stadsministern.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: såg på tv i går
« Svar #2 skrivet: 16 december 2009, 22:44:14 »

nää fy fan man fick höra i skolan hur usa å ryssarna räddade värden


Det mest makabra är väl hur lättvindigt västmakterna lät Sovjet slakta Polen efter kriget. Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #3 skrivet: 17 december 2009, 17:50:44 »

nää fy fan man fick höra i skolan hur usa å ryssarna räddade värden


Det mest makabra är väl hur lättvindigt västmakterna lät Sovjet slakta Polen efter kriget. Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939...

Rullstolen, V-mannen och Kalinka hade en överenskommelse under kriget! V-mannen gillade inte Kalinka från början men fick böja sig då Rullstolen hade annan agenda.

Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: såg på tv i går
« Svar #4 skrivet: 17 december 2009, 20:22:33 »
Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.

Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel ;)
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #5 skrivet: 17 december 2009, 21:32:46 »
Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.

Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel ;)

Rädda Polen .... Tyskland bröt då ordentligt mot ingångna avtal. Att det var Polen tror jag inte hade någon större betydelse.
BBC serien från 70talet är kanon för den som gillar WWII historia.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 21:39:33 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: såg på tv i går
« Svar #6 skrivet: 17 december 2009, 21:52:15 »
Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.

Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel ;)

Rädda Polen .... Tyskland bröt då ordentligt mot ingångna avtal. Att det var Polen tror jag inte hade någon större betydelse.
BBC serien från 70talet är kanon för den som gillar WWII historia.
Du verkar inte förtsått alls vad jag menade. Det var ju för att infria sitt löfte om hjälp till Polen vid eventuellt angrepp som England förklarade krig mot Tyskland. Krig förklarades men sedan hände inte mycket från de britternas och fransmännens sida förrän Frankrike anfölls i Maj 1940. Många polacker flydde till england och deltog som allierade på deras sida. T ex deltog polska piloter i luftslaget om storbritannien. Min poäng var att de allierade gick in i kriget under förespegling att hjälpa Polen, men när kriget var slut så var Polen flyttat och ockuperat och inte brydde man sig ett skvatt om det... Makabert IMO
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #7 skrivet: 18 december 2009, 08:24:45 »
Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.

Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel ;)

Rädda Polen .... Tyskland bröt då ordentligt mot ingångna avtal. Att det var Polen tror jag inte hade någon större betydelse.
BBC serien från 70talet är kanon för den som gillar WWII historia.
Du verkar inte förtsått alls vad jag menade. Det var ju för att infria sitt löfte om hjälp till Polen vid eventuellt angrepp som England förklarade krig mot Tyskland. Krig förklarades men sedan hände inte mycket från de britternas och fransmännens sida förrän Frankrike anfölls i Maj 1940. Många polacker flydde till england och deltog som allierade på deras sida. T ex deltog polska piloter i luftslaget om storbritannien. Min poäng var att de allierade gick in i kriget under förespegling att hjälpa Polen, men när kriget var slut så var Polen flyttat och ockuperat och inte brydde man sig ett skvatt om det... Makabert IMO

Tysken tog Polen för att komma åt Sudet. Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.
Hade Tysken tagit Holland eller Belgien före Polen sÃ¥ hade krigsförklaringen ocksÃ¥ kommit. Hade inte Tysken tagit Polen hade Rysseb gjort det och hade dÃ¥ Engelsmännen och Frankrike för klarat krig mot Ryssen ...?  Churchill var inte vid makten vid den tidpunkten men hade han varit det och inte haft amerikanarna vid sin sida sÃ¥ kan det varit möjligt att världen sett lite annorlunda ut idag.
« Senast ändrad: 18 december 2009, 08:28:45 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: såg på tv i går
« Svar #8 skrivet: 18 december 2009, 08:44:54 »

Tysken tog Polen för att komma åt Sudet. Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.
Hade Tysken tagit Holland eller Belgien före Polen sÃ¥ hade krigsförklaringen ocksÃ¥ kommit. Hade inte Tysken tagit Polen hade Rysseb gjort det och hade dÃ¥ Engelsmännen och Frankrike för klarat krig mot Ryssen ...?  Churchill var inte vid makten vid den tidpunkten men hade han varit det och inte haft amerikanarna vid sin sida sÃ¥ kan det varit möjligt att världen sett lite annorlunda ut idag.


Sudettyskland ,som låg i dåvarande Tjeckoslovakien ,tog Tyskland redan -38 samt annekterade hela landet -39, det har inget med Polen att göra.
Detta , som england och frankrike godkände, kom Chamberlain att kalla fred i vår tid vilket Churchill troligen aldrig skulle gjort utan satt stopp redan där(medan england och frankrike forfarande var militärt totalt överlägsna).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: såg på tv i går
« Svar #9 skrivet: 18 december 2009, 08:53:58 »
Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.

Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #10 skrivet: 18 december 2009, 09:05:21 »

Tysken tog Polen för att komma åt Sudet. Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.
Hade Tysken tagit Holland eller Belgien före Polen sÃ¥ hade krigsförklaringen ocksÃ¥ kommit. Hade inte Tysken tagit Polen hade Rysseb gjort det och hade dÃ¥ Engelsmännen och Frankrike för klarat krig mot Ryssen ...?  Churchill var inte vid makten vid den tidpunkten men hade han varit det och inte haft amerikanarna vid sin sida sÃ¥ kan det varit möjligt att världen sett lite annorlunda ut idag.


Sudettyskland ,som låg i dåvarande Tjeckoslovakien ,tog Tyskland redan -38 samt annekterade hela landet -39, det har inget med Polen att göra.
Detta , som england och frankrike godkände, kom Chamberlain att kalla fred i vår tid vilket Churchill troligen aldrig skulle gjort utan satt stopp redan där(medan england och frankrike forfarande var militärt totalt överlägsna).


Menade de tysktalande mellan polen mot ryssland... kommer inte pÃ¥ vad det heter ... de som sänktes pÃ¥ isen eller pÃ¥ den stora bÃ¥ten eller blev kanonmat ..... fa fasiken kallas de för nu...  Sc:,h
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #11 skrivet: 18 december 2009, 09:09:01 »
Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.

Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20.

Absolut inte. Jag har försökt att läsa hans dagbok. Han var troligen den bästa vi haft och dessutom hade han inget val. Lasse Åberg i all ära ... kalabaliken var inte så kul som i filmen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: såg på tv i går
« Svar #12 skrivet: 18 december 2009, 09:40:25 »
Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.

Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20.

Absolut inte. Jag har försökt att läsa hans dagbok. Han var troligen den bästa vi haft och dessutom hade han inget val. Lasse Åberg i all ära ... kalabaliken var inte så kul som i filmen.

Har du läst Ernst Brunners bok "Carolus Rex"? Om inte rekommenderar jag starkt det. Om du fortfarande tycker att han var bäst (av kungarna antar jag) så är det bara ytterligare ett starkt argument för monarkins avskaffande.

Edit:
Det var några år sedan jag läste boken och en snabb googling nu visar att Brunner inte verkar ha haft alla fakta rätt. Jag backar...
« Senast ändrad: 18 december 2009, 09:55:12 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: såg på tv i går
« Svar #13 skrivet: 18 december 2009, 09:51:58 »


Menade de tysktalande mellan polen mot ryssland... kommer inte pÃ¥ vad det heter ... de som sänktes pÃ¥ isen eller pÃ¥ den stora bÃ¥ten eller blev kanonmat ..... fa fasiken kallas de för nu...  Sc:,h

Den så kallade Danzigkorridoren till Königsberg var det krav som Hitler ställde på Polen(förmodligen hade vad som helst dugit som ursäkt för krig).
Sedan så har du rätt i att flyende från Königsberg 1944 sänktes bla på fartygen Wilhelm Gustloff, General Steuben och Goya vilka är förmodligen de 3 största fartygskatastroferna genom alla tider med 3000-7000 döda per fartyg, de allra flesta civila.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: såg på tv i går
« Svar #14 skrivet: 18 december 2009, 09:58:49 »
Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.

Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20.

Absolut inte. Jag har försökt att läsa hans dagbok. Han var troligen den bästa vi haft och dessutom hade han inget val. Lasse Åberg i all ära ... kalabaliken var inte så kul som i filmen.

Har du läst Ernst Brunners bok "Carolus Rex"? Om inte rekommenderar jag starkt det. Om du fortfarande tycker att han var bäst (av kungarna antar jag) så är det bara ytterligare ett starkt argument för monarkins avskaffande.

Monarki... det är väl adelns fel att det är som det är.

Har inte läst något av Brunner så jag skall nog inte uttala mig om honom. Men jag tror inte Karl XII faller med honom. Killen levde i sin tid. Lärd i flera språk. Kunde många historiska slag i huvudet. Dessutom såg inte östersjön ut som den gör idag. Sverige var en "stormakt". Danmark och Ryssen retade Karl. August av "Pålen" trodde också han kunde fixa Karl. Men vem var det som lät August leva efter nederlaget ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!