Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delta T köldbärare  (läst 6581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Delta T köldbärare
« skrivet: 03 februari 2018, 15:29:51 »
hej
har bara "varit med" Daikin några månader och försöker förstå den bättre.
är det vanligt att efter varmvattenproduktion jobbar pumpen intensivt med stort Delta T på köldbäraren? =3,5.
och går sedan som oftast över i on/off fast Börvärdet är nästan 40.
går faktiskt nästan alltid on/off.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Delta T köldbärare
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2018, 16:39:47 »
Jag har haft min Daikin i 10 månader och min fungerar på samma sätt, det som framgår av forumet här är att det skall vara så för att minska knäppningar i elementen när den skiftar från varmvatten till rumsvärme. 1 till ca 1.5 graders skillnad när den värmer för rumsvärme och ca 3 när den värmer vv.
Hade en 25 år gammal Ivt innan jag bytte till Daikin och ligger nu på en minskad förbrukning mot föregående på drygt 30%.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2018, 10:21:33 »
Ok. Tackar för informationen.
Extra högt Delta T för att reducera knäppningarna har jag missat.
Lite knäppningar finns faktiskt endå i något element.
Dom andra siffrorna har jag sett.
kopplar lite till din tråd om flöde fast kan inte svara på frågan.
Men vad händer när den värmt till Börvärde t.ex. runt 40.
Min fortsätter gå on/off med ojämn temperatur i elementen. Jag har fattat det så att den ska styra en jämn temperatur med hastighet på kompressor och cp när det är kallt ute.
Att kompressor och cp ska gå i stort sätt kontinuerligt.
Att startarna irriterar beror mycket på ändringar i hastigheten på cp som skapar irriterande flödesproblem. Inte minst när den startar-stoppar. Flöde varierar 15 l/m och 21 l/m. Jag skulle bara vilja ha ett flöde runt max 10-11 l/m. Får värme om det bara är runt min.värdet 8 l/m.
Eller har jag fattat allt fel. Någon som kan berätta hur Er pump fungerar ?
tydligen stora skillnader på rörsystem.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2018, 13:13:16 »
Ok. Tackar för informationen.
Extra högt Delta T för att reducera knäppningarna har jag missat.
Lite knäppningar finns faktiskt endå i något element.
Dom andra siffrorna har jag sett.
kopplar lite till din tråd om flöde fast kan inte svara på frågan.
Men vad händer när den värmt till Börvärde t.ex. runt 40.
Min fortsätter gå on/off med ojämn temperatur i elementen. Jag har fattat det så att den ska styra en jämn temperatur med hastighet på kompressor och cp när det är kallt ute.
Att kompressor och cp ska gå i stort sätt kontinuerligt.
Att startarna irriterar beror mycket på ändringar i hastigheten på cp som skapar irriterande flödesproblem. Inte minst när den startar-stoppar. Flöde varierar 15 l/m och 21 l/m. Jag skulle bara vilja ha ett flöde runt max 10-11 l/m. Får värme om det bara är runt min.värdet 8 l/m.
Eller har jag fattat allt fel. Någon som kan berätta hur Er pump fungerar ?
tydligen stora skillnader på rörsystem.

Hej,

har du en eller tvårörs krets ?

/D


Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2018, 14:48:00 »
2 rörs. Ungefär som i min profil.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2018, 15:17:19 »
2 rörs. Ungefär som i min profil.

Din maskin skall inte gå on/off om inte någon har reducerat temperaturtoleransen på framledningen till 1 eller 2 C.
Jag rek. att denna tolerans stäls på 3-4 C.

/D

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2018, 13:15:28 »
hej
tackar för förslaget.
Men borde inte pumpen klara 1 C nu när det är kallt.Vad jag läst är det standardinställning. Och inverterstyrningen ska klara att hålla framtemperaturen runt börvärdet?
Hade 4 C när det inte var speciellt kallt. annars blev det orimligt många starter. Och större/ojämnt flöde från cp med ojämna temperaturer. Har cp inställd på 8 istället för 6 för reducerat flöde vid sampling (09-0D)

Men ska testa att ändra till 2 att börja med om det är ok.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2018, 14:02:59 »
hej
tackar för förslaget.
Men borde inte pumpen klara 1 C nu när det är kallt.Vad jag läst är det standardinställning. Och inverterstyrningen ska klara att hålla framtemperaturen runt börvärdet?
Hade 4 C när det inte var speciellt kallt. annars blev det orimligt många starter. Och större/ojämnt flöde från cp med ojämna temperaturer. Har cp inställd på 8 istället för 6 för reducerat flöde vid sampling (09-0D)

Men ska testa att ändra till 2 att börja med om det är ok.
Hej.
Delta T på 8 i.s.f. 6 påverkar inte flödet vid sampling. Det är 2 olika saker.

Vad gäller framledningstoleransen så är det så att visst är det en invertermaskin men även en sådan har ett antal frekvenssteg och flertalet är spärrade, t.ex. 50 samt 60 Hz.
P.g.a. detta så kan det lägre frekvenssteget resultera i en för låg framledning och det högre i en något för hög.
Om du minskar framledningstoleransen till 1 grad så kommer du få detta beteende.
Maskinens logik följer alltid värmekurvan och sedan anpassas flödet så att önskat delta T uppnås. Samtidigt skall systemet justera in expansionsventilen och ta hänsyn till kallare köldbärare när lasten ökar.
Många faktorer blir det och det kan hända att den skjuter över den enda graden innan den har balanserat driften.
Om du ställer din framledningstolerans högre så kommer maskinen fortfarande försöka att nå beräknat börvärde men det kan ta en viss tid.
Dock så blir det bäst komfort i slutändan.
Standardinställning på framledningstoleransen är 3 grader från fabrik.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Delta T köldbärare
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2018, 14:58:26 »
Hur funkar det om den ligger tex 2 grader över beräknad framledning en längre tid pga spärrade frekvenser tar maskinen hänsyn till det och lägger sig under beräknad framledning motsvarande tid efter eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2018, 15:12:07 »
Tackar igen.
Det är varvtalsbegränsningen som är satt på 8.
föreslår du som på bilden ?
så testar jag det.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2018, 17:10:34 »
Hur funkar det om den ligger tex 2 grader över beräknad framledning en längre tid pga spärrade frekvenser tar maskinen hänsyn till det och lägger sig under beräknad framledning motsvarande tid efter eller  Sc:,h
Utomhustemperaturen varierar under dygnet så att maskinen kommer alltid att ändra frekvenser. Om den ligger för högt för länge så kommer returen att stiga och då reducerar maskinen frekvensen.

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2018, 17:11:58 »
Tackar igen.
Det är varvtalsbegränsningen som är satt på 8.
föreslår du som på bilden ?
så testar jag det.
Prova det.
8 = maximal reducering vid sampling.
4 = maximal reducering vid sampling + värmedrift.

/D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Delta T köldbärare
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2018, 17:16:24 »
Utomhustemperaturen varierar under dygnet så att maskinen kommer alltid att ändra frekvenser. Om den ligger för högt för länge så kommer returen att stiga och då reducerar maskinen frekvensen.

/D
Den har alltså ingen typ av räkning på värme skuld typ gm beräkning utan det är endast tempen ut som gäller den tar inte hänsyn till tappad värme vid vv beredning och den skulle teoretiskt kunna ligga 2 grader över börvärde väldigt länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2018, 09:53:22 »
Hej, med stort tack.
Har fungerat bra med +3 C senaste dygnet. Tackar sÃ¥ väldigt mycket för tipset !!! gÃ¥tt i princip kontinuerligt ca. 8l/m. (man läser att det är för lite flöde, men högre flöde ger strömningsljud. Och varmt blir det!). framledning verkar pendla runt börvärdet  40.
I manualerna som följde med pumpen är faktiskt Framledningstolerans satt till +1 C som standard . Ser nu att i nyaste papperen på hemsidan står det +3 C. Har ändrat sig av någon anledning.
Men vid vilket börvärde fÃ¥r jag räkna med att den börjar gÃ¥ on/off igen ? och dÃ¥ är det väl läge att höja till +4 C ? Och finns det nÃ¥got annat som jag dÃ¥ kan göra för att  pÃ¥verka och reducera starter.
I september gick kompressorn 184 timmar med 779 starter. Fast det var troligen tolerans +1 C så med +4 C borde det bli annorlunda.

Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Delta T köldbärare
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2018, 14:28:01 »
779 starter per månad låter grymt mycket är rätt mycket tom på en on/off vp så håll koll så att dom minskar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2018, 17:05:37 »
Japp ! Ska göra det.
får köra temperaturtoleransen på +4 C och se till våren.
och ska byta ut 2 små element med större + ett stort i källaren.
Annars går den lugnt nu med +3 C.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad f.d kyltekniker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta T köldbärare
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2018, 15:39:18 »
Hej Arne!
Jag har haft min Daikin EGSQH10S18AA9W i drygt en månad och är helnöjd i instruktions boken står det att höja delta T till 4 grader och det fungerar utmärkt.
Tomas!
Huset är på 250 m2 och borrade 230m

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2018, 16:53:01 »
Hej
Roligt att höra. Att det blivit så bra. Då vet jag att det finns potensial.
Kan du specificera närmare vilken manual. Hittar inget i den som kom med min pump.  Men finns mÃ¥nga manualer pÃ¥ Daikins hemsida.
Eller vart det finns i menyerna.
Och menar du Delta T ? eller kanske framledningstolerans ?
I min manual står Delta T på 8 och Framledningstolerans på 1. Fast har höjd till 3 efter rekommendation. Går dock att höja till 4.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

Utloggad ADavidsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Delta T köldbärare
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2018, 19:55:55 »
Jag såg att ni nämnde framledningstoleransen och att den borde vara 3 eller kanske till och med 4.
Jag har jätteproblem med antal starter på min maskin. I januari var det i snitt 100starter om dagen. Vissa månader ännu mer. Tyvärr är inte min installatör att räkna med. (Går inte in på varför). Jag har sänkt delta till 3 för den menyn hittar jag. Men jag kan inte hitta meny 9 där man enligt manualen ska hitta inställning för framledningstoleransen.

Kan någon på ett pedagogiskt vis hjälpa mig.

Tack på förhand och ha en fortsatt härlig kväll.

Utloggad arne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T köldbärare
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2018, 18:36:59 »
Hej
Har missat att det kommit ett inlägg.
Har du fått hjälp och har du klarat att reducera antal starter ?
Jag känner igen allt du skriver och det känns frustrerande med hur pumpen fungerar vid låga Börvärden och om jag stänger av värmebehov.
Hur ändrar du Delta T utan att öppna upp installatörsmenyn ? För det gör man väl där i meny 9 och där finns värdet för framledningstolerans också. Eller? Min manual föreslog 1. Men det verkar inte pumpen klara att hålla. Åtminstone inte vid mild väderlek. Blir orimligt många starter. Nu kör jag på 4 vilket reducerar starter en del. Men fortfarande många starter vid Börvärde 30 och lägre.
Och varför sänka Delta T ?  Jag har förstätt det sÃ¥ att det ger högre flöde med högre returtemperatur. Och dÃ¥ vill pumpen starta oftare? Men rätta mig och förklara gärna om jag har missuppfattat. Jag kör Delta T pÃ¥ 10 för att försöka fä lägre flödesljud. Och mindre starter? Delta T blir ändÃ¥ inte sÃ¥ högt.
Villa ca. 130 m2.  Tidigare eldat med ved. Nu Daikin bergvärme. 200m borrat. 10 element pÃ¥ 2 vÃ¥ningar. 1 i källaren. 22mm rör in ut frÃ¥n pumpen ca. 3 meter. Sedan grova 60mm i källaren Ã¥t 2 hÃ¥ll 3-4 meter och vidare blandat 22mm och 12 mm och pÃ¥ slutet endast 12mm fram till dom flesta elementen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!