0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Någon här som kör bifaciala paneler?Funderar på om det skulle kunna vara något för mig… Tanken vore o placera dem på marken rakt ståendes i nord sydlig riktning som typ ett staket panelernas ytor skulle då stå i ostlig/västlig riktning! Förstår att lutningen 0 grader inte är optimal på sommaren men morgon o kväll så står inte solen så högt ändå. Fördelen är väl dels att inte lika mkt snö hamnar på panelerna samt att reflektionen ifrån snön ger ett litet tillskott?Tanken är att även ha ett antal traditionella paneler i sydlig riktning!
Om man betänker att produktion är mer värd morgon o kväll så är tanken god tycker jag. Är de bifacila bara något dyrare och inte dubbelt så är de ju då ett bättre val.Så vill man ha mer produktion då man behöver det och mindre mitt dagen då det är minuspris skulle man titta vidare, försökte en stund men hann inte riktigt imål.En annan ide är att vanliga paneler sitter på en lång stång nord syd. Stången vrider sej från -90 till +90 i steg men ngn billig elmotor.
Grannen föreslog en krans ifrån en grävmaskin som vred sig… Ingen dålig idé iofs men bäst o inte krångla till det för mkt….
Med tanke på hur många fastigheter du måste ha koll på och underhålla, så kanskedet inte finns så mycket tid över för att vrida dina solpaneler.Man kan nog säga att 95% av alla solpaneler sitter i en fast vinkel och i den mest fördelaktigakompass riktningen beroende på sin närligande omgivning. Jag tror att det är ett vinnande koncept.Vem vill hålla på och vrida på sina paneler i ca 25 år , för att eventuellt vinna några extra kWh.mvhstars
Följdfråga apropå dessa paneler! Har jag missförstått tekniken? Dvs min tanke när jag fick höras om dem var att de skulle ge snudd på lika bra effekt oavsett fram eller Baksida! Apropå att ha en sida mot öster o baksidan mot väst. Dvs slippa skaffa dubbel uppsättning. Försökt läsa på om dessa paneler men vet inte om jag förstått mer… Visst många sidor anger att dessa paneler tillför solljus/energi genom ströljus mot baksida.Men jag vill vara säker på att både o fram o baksida tillför snudd på full effekt! Någon som kan hjälpa mig o förstå tekniken…
Vad är det vinnande konceptet med att producera massa kWh mitt på dagen du inte kan använda själv och heller inte sälja, utan du riskerar istället att få betala för att skicka ut det på nätet ??
De ger massor på baksidan, är inte klippen ovanför det Rickard pratade om tidigare? Ser ut som den ställningen när de ställde upp bakom två paneler och utvärderade det hela i procent. Det blev riktigt bra och enda som löste vintersolproduktion.
Jag tror hon som angav 5% hade sett siffran från hur mycket mer de ger i en typisk installation där baksidan inte får så mycket ljus, inte hur mycket de tekniskt sett ger om man vänder "fel" sida upp.