0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
drjukebox: Du är också i stort sett på spåret.
Enda tillägget till vad du skrev är att lagen förstås gäller för alla och att det har varitlite si och så i andra trådar hur man tycker att man skall förhålla sig till lagen. Vi behöverinte heller vara rädda för vad som står i lagboken. Vi har ju själva skrivit lagarna och delagar som inte är bra får vi ju skriva om
Antal sjukdomsfall är något hundratal varje år med ett mörkertal på en faktor 10, d.v.s.runt tusen sjuka varje år, med en dödlighet på 10%.
Jag har INTE läst på om värmepumpar eftersom problemet inte bara har med värmepumparatt göra.
En värmepump med genomströmningsberedare klarar väl reglerna, i det fallet gäller ju55 grader ut från beredaren!
drjukebox: Du vet lika väl som jag vilka kommentarer som fällts ang. hur man tyckersig kunna förhålla sig till lagen.
Mörkertalet får man fram just genom att använda statistiska metoder, så det fungerarprecis tvärt om mot vad du tror. Har du läst nå'n matematisk statistik?
Du får gärna citera ställen där jag fällt svepande och ogrundade omdömen om värmepumpar...Det jag har sagt är t.ex. att VP generellt sett är dåliga på att åstadkomma höga temperaturer,jag har också hållit med en annan skribent om att många VP troligen inte uppfyller Boverkets krav.Du själv levererade ju en artikel med den beskaste salvan mot VP som jag hittills har sett
Det du vill att jag skall hitta när jag läser värmepumpsmanualer är förstås att man kan köralegionellakörning eller "bränning" enligt schema? Ang. detta har jag ställt en öppen fråga iannan tråd om hur ofta, hur länge och till vilka temperaturer man skall göra sådan "bränning"Det vore väldigt nyttig information att kunna bidra med....
Att bara säga: "Jag har alltså 43 grader ut, och ändå inget problem" duger inte utan attsamtidigt förklara varför. Jag kommer alltid att "jaga" sådana påståenden, för att ingen skallta det som en oemotsagd sanning.
inte vilken temp Gano har i botten på beredarn.
Så här säger NIBE angående legionella i sin FAQ för varmvattenberedare:"Genom att höja varmvattentemperaturen över 40 °C tar man död på bakterierna."Så det räcker alltså inte att bara lita på tillverkaren, man måste tänka själv också.
Med en dåren envishet fortsätter jag påstå att det är den som säger att vi kan brytamot gällande rekommendationer som har beviskravet på sig................Om vi inte kan förklara vilka förutsättningar som måste gälla för att kunna frångå ett "bör"-krav,så kan vi förstås inte föra vidare sådan råd,
Inte ett enda "bör" så långt ögat når. Att sedan Boverket även hjälper till att förklara vadsom normalt krävs för att uppfylla regeln skall vi väl vara tacksamma för?
På 14 dagar hinner väl nelly bli stor som en krabba?
...Med en dåren envishet fortsätter jag påstå att,..
Åker på semester ett tag. ...
...Det räcker förstås inte att säga "Jag har haft si och så kallti min VVB, si och så länge och jag har klarat mig...". Ett enskilt fall säger ingenting....
Finns det någon här som verkligen tror att BBR:n är heltäckande och komplett för samtliga ca 4 miljoner hushåll i Sverige?
Citat från: Luftsolvärme skrivet 26 juli 2009, 11:39:16Finns det någon här som verkligen tror att BBR:n är heltäckande och komplett för samtliga ca 4 miljoner hushåll i Sverige? Är BBR:s skrift riktad mot alla hushåll? Trodde deras rekommendationer gällde hyresfastigheter och större lokalfastigheter med central varmvattenberedning.
Citat från: Lexus skrivet 26 juli 2009, 14:03:46Citat från: Luftsolvärme skrivet 26 juli 2009, 11:39:16Finns det någon här som verkligen tror att BBR:n är heltäckande och komplett för samtliga ca 4 miljoner hushåll i Sverige? Är BBR:s skrift riktad mot alla hushåll? Trodde deras rekommendationer gällde hyresfastigheter och större lokalfastigheter med central varmvattenberedning.Faktiskt riktigt bra fråga Lexus! Men enligt trådskaparen så verkar det tydligen gälla samtliga hushåll i Sverige, kanske i hela världen också...Mvh. Johan
När vi åker bort stänger vi jämt av VVB, i alla fall om vi åker bort i mer än 3 dagar, och om tempen är runt 35-40 gr när vi kommer hem så gör det mig inget, vi duschar lika bra ändå, dricker ju inte direkt VV, oroar inte mig ett dugg!
"Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?"http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Kan-man-dricka-vattnet-direkt-fran-varmvattenkranen/
Man får inte stirra sig blind på legionella.
Citat från: MGKea skrivet 15 augusti 2009, 07:40:59Man får inte stirra sig blind på legionella.Är det inte legionella tråden handlar om?
Jo och den varkar sdrida sig som en pandemi på detta forum...
Hmm.. Sobris skrev "Jag trodde i min enfald att det skulle räcka med att konstatera vad som "gällde", men trotsatt det var det enda jag gjorde, så fick jag mothugg. Det ena mer förvånansvärt än det andra!,"Man undra varför Sobris startade denna tråd om det ändå inte finns något att diskutera?? Är ju tydligen bara att läsa BBR och amen eller... Tydligen är vanligt sunt förnuft tabu enligt Sobris - Följ bara "lagen", eller rättare sagt försöka förstå vad som menas!!Nu vill jag inte "uppvigla" folk till att strunta i "regler" och rekommendationer från myndigheterna men samtidigt måste vi vara medvetna om att det myndigheterna går ut med typ BBR bara är en kompromiss! Finns det någon här som verkligen tror att BBR:n är heltäckande och komplett för samtliga ca 4 miljoner hushåll i Sverige? Nä, vi alla har olika tekniska förutsättningar och ekonomi och att börja kräva att vi alla ska bygga om och anpassa oss till "föreskrifterna" tror nog inte ens myndigheterna på utan vi får göra det bästa av läget och använda sunt förnuft istället för att stirra oss blinda på "regler" som kanske inte alls stämmer in på oss själva! Man kan också undra över när Sobris nämner "bevisbörda för oss privatpersoner"!! Vi kanske ska vända på det, vad är det som säger att våra myndigheter garanterat här rätt i vad dom går ut med?? Borde inte bevisbördan ligga på myndigheterna istället?? Finns nog ingen här som kan förneka att föreskrifter och rekommendationer ändras hela tiden från våra kära myndigheter eller...?? Varför ändras dom då? Jo, för att det finns personer som inte bara sagt amen utan ifrågasatt och tänkt själva! Vilket även bör gälla detta ämne eller? Om det tex finns andra "regler" i andra länder vad är det då som säger att våra är dom "rätta"Nu vet vi ju att trådskaparen har kontaktat tillverkare av VVB och VP i ämnet, men det vore nog mer intressant om han kontaktade myndigheterna och fick bekräftat på heder och samvete av dom att tex BBR stämmer till 100% nu och i all framtid för alla tänkbara och otänkbara tillämpningar/installationer vi har hemma!! Lycka till Sobris!!Mvh. Johan
Legionellabakterierna finns redan i kallvattnet som kommer in till huset....För förrådsberedare är rådet att hålla 60 grader i hela den lagrade volymen.För genomströmningsberedare gäller 55 grader på det vatten som lämnarberedaren.50 grader bör inte understigas för det vatten som kommer fram till tappstället.
"Jag och flera med mig försöker bara hänvisa till lagar, regler och råd "
Det borde ju kunna bli legionella i slingberedare också de acktankar som har 2 st slingor innehåller ju 5 - 10 liter vatten och det bör ju vara farligt det med ? snacket om att vattnet omsats mera köper jag inte man kan ju ha varit borta några dagar så legionellan har växt till.
Hansson: Du verkar ju uppfylla BBR med lite råge Thumbsup
Citat från: sobris skrivet 17 augusti 2009, 11:10:13Hansson: Du verkar ju uppfylla BBR med lite råge Thumbsupmen ... är det inte lika illa som en sol vvb ? Förvärma och sedan toppa i samma tank.... är det verkligen 70 ºC i tankens botten? Kanske bara 40 ºC ?
Citat från: MGKea skrivet 17 augusti 2009, 11:36:33Citat från: sobris skrivet 17 augusti 2009, 11:10:13Hansson: Du verkar ju uppfylla BBR med lite råge Thumbsupmen ... är det inte lika illa som en sol vvb ? Förvärma och sedan toppa i samma tank.... är det verkligen 70 ºC i tankens botten? Kanske bara 40 ºC ?Det är en el vvb. Den sitter alltså inte i samma tank som slingorna..Jag mäter i mitten på vvb.
I en "riktig" el-VVB sitter förstås elpatronen i botten Det är bara i den motsägelsefulla bastarden till konstruktion där manhar solslinga i botten på VVB och elpatron i toppen som det blir knas....Snälla Hansson, säg till MGKea att du har elpatronen i BOTTEN av din VVB
Enkel skiss.vattnet går igenom slingorna i tanken som värms av vedpannan sedan in i el beredaren
Citat från: Hansson skrivet 17 augusti 2009, 12:26:09Enkel skiss.vattnet går igenom slingorna i tanken som värms av vedpannan sedan in i el beredarenI botten på vvb har du en doppvärmare. Men var kommer din acctank med i bilden. Över eller under doppvärmaren i vvb?
Nibe 300 sol har för det första bara 275 liters volym (den heter 300 för att det låter bättre)Elpatronen sitter ganska långt ner men inte i botten, vilket gör att den kan gå hyfsat somel-VVB. Den är däremot värdelös som soltank om elpatronen är igång...Elpatronen går bara att ställa in i intervallet 60-80 grader och med sin placering i bottenomöjliggör den vettig samkörning med solen.Ni kan ju gärna få gissa varför Nibe inte vill att man själv skall kunna bestämma en lägretemeratur än 60 grader i en förrådsberedare Väldigt bra exempel, förresten även om denna tråd inte är till för produktjämförelser...
Nja, det vet jag inte precis...som varmvattenberedare funkar den väl?Samtidig användning som soltank blir dock inte någon hit...
Om du har en 800 liters tank med VVB-slinga som från viloläge börjar lämna60 grader och som vid tappning sjunker till tillåtna 55 grader har lämnatca 5 kWh om inga andra parametrar har ändrats.För att en 200 liters förråds-VVB skall kunna göra samma trick från 60 graderinnebär det att temperaturen sjunker till 40 grader!Se'n är det inte temperaturfall vid tappningen som är det stora problemet utan lagringen.Hur jag själv har byggt upp min anläggning saknar betydelse för denna tråd.Jag gör naturligtvis ochså fel, men när jag väl insett det så rekommenderar jag förståsinte andra att följa mitt dåliga exempel Grundprincipen är enkel: kallt vatten skall hållas kallt och varmt vatten skall hållas varmt.Vi alla som använder solen kan inte få någon slags undantag från den principen.I andra trådar diskuterar jag gärna hur jag tycker det skall gå till praktiskt.T.ex. här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25894.0
Dör legionellabakterier om man har klor i sin pool?
siby: Om du uppger din källa och förklarar varför klor inte har någon effektså vore det bra.
http://sydsvenskan.se/malmo/article268859/Utbrott-av-legionella-i-Malmo.htmlFöreningen har också tagit hjälp av en konsult, som ska koppla in en apparat som klorerar kranvattnet. – En sådan anläggning pytsar ut små mängder klor i vattnet. Men det är mycket effektivt mot legionella, säger miljöinspektör Emil Persson.
Detta kan tydligen sägas hur många gånger som helst. Här är det lagar, regler, rådfrån myndigheter och branschen samt forskningsresultat som redovisas.Vissa verkar fortfarande inte förstått riktigt, så en liten repetition kanske inte skadar:
Från åren 1999 till 2001 utvaldes smittutredningar av 62 byggnader(motsvarande 23 patienter med legionellainfektion) av vilka 34 visadeväxt av legionella. Med ledning av dessa fynd förmodades 17/23 (74 procent)patienter ha blivit smittade i sin bostad, en i en sporthall, 3 påarbetsplatsen och 2 på hotell. Av de 17 patienter som smittats i sinbostad bodde 9 i flerfamiljshus, 5 i äldreboende eller gruppboende och3 i småhus.
Ang. temp i förråds-VVB så är det antingen 60 grader i hela volymen (i stationärt läge),eller schemabunden legionellakörning. Det vi sett hittills är att sådan temperaturhöjninginte bör ske mer sällan än en gång i veckan. Vilken temperatur vi skall höja till och hurlänge den förhöjda temperaturen bör hållas återstår att ta reda på....Ang. problem som kommer sig av olika energislag, så kan man väl säga att just fjärrvärmehar alldeles utmärkta möjligheter att hålla temperaturen uppe i en VVB. Om se'n fjärrvärmeär en bra idé överhuvudtaget det får diskuteras i någon annan tråd.Vissa tekniker har dock inneboende problem eftersom de arbetar i låga temperaturområdeneller tidvis låter systemtemperaturen sjunka till låga nivåer. Detta gäller speciellt värmepumpar,vedpannor och solfångare. När de sätts in i vettiga systemdesigner ställer INGEN av dessa tretill med legionellaproblem.Vis man lyder goda råd!
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i denna tråd, bara första halvan, orkade inte mera. Det verkar som att skulden läggs på varmvattenberedningen och dess temp, dvs. fastighetsägaren. Hur är det med vattenkällan då? Finns det inga krav där? Det finns ju en uppsjö av varierande vattenkvaliteter om man tänker på vattenkällan. Det finns källvatten, ytsjövatten, brunnsvatten och sen finns det säkert mera. Det verkar som att kravet/skulden läggs på den som värmer upp vattnet, hur är det med den som tillhandahåller vattenkällan då? Får man skicka ut vilken skit som helst till förbrukaren som han skall värma upp? Bara en undran.
Då är det ju duschvatten, inte dricksvatten.
Hemma blir det därför att man krämar på vattentempen till minst 75 grader, konstant. Självklart inget som behövs, då det är cirkulation dessutom, men det skapar en viss trygghet!
Vad är skillnaden ?