Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPumpo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, vi har haft problem med vår Bosch egentligen från start.
När jag nu fick problem med att automatsäkringen löser ut(igen) så kollade jag elpatronen och såg att ett värmesteg var urkopplat. Varit så sedan 2019 ungefär.
Nu verkar det andra värmesteget också gett sig. Har någon bild på hur det ska vara kopplat?

Sen undrar jag om det går att blockera elpatron helt? Hittar inte i manual eller meny på pumpen. Just nu har jag dragit ur kontakterna till elpatron men vet inte hur flödet till elementen är, går det att se?
« Senast ändrad: 20 december 2023, 09:27:45 av DonPumpo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #1 skrivet: 22 december 2023, 20:13:18 »
Hittar ingen bra info, men jag tror de 3 översta är lägre effekt och de 3 till höger är högre effekt på.
Men jag skulle koppla ur de 3 uppe och till höger och mäta resistansen på var och ett av dessa 6 mot nollan (som är under och till vänster, ihopkopplade).
Då vet du precis vilken effekt de ger och vilken som är trasig och inte bör kopplas in.

P= U2/R
Där U = 230 V (eftersom de är Y-kopplade)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #2 skrivet: 22 december 2023, 21:57:58 »
Tro ska man göra i kyrkan. Till TS har du fotat eller skrivit upp var dom lika färgerna pÃ¥ kablarna är anslutna till patronen. NU ser jag inte hela patronen anslutningar, foto lite för högt upp. Det ned ett värmesteg urkopplat är liksom normalt pÃ¥ mÃ¥nga  VP. Det är 3 st patroner i paketet och du säger och det brukar vara en slinga pÃ¥ sista steget som inte kopplas in
Ett foto på patronen rakt framifrån och lite i närbild. Vet du vilken av dom gett sig, brukar var steg 1 som jobbar mest. Har du mätt alla stift mot jord.
Lite info här så går det att få och rädda julen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #3 skrivet: 23 december 2023, 16:37:49 »
Det finns ju en manual, men den anger inte exakt viken effekt det är på varje elsteg, Bosch/IVT manualerna lämnar tyvärr övrigt att önska.
Men att de sammankopplade neråt och till vänster är nollor framgår, likaså att de är Y-kopplade, så var är problemet?

På TS bilden framgår att de 3 nollorna nertill är urkopplade, övriga sladdar sitter fast.
Den som lossat nolla till de 3 under är tyvärr en klåpare, ska man koppla ur en elpatron så är det fas som ska kopplas bort.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 16:41:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #4 skrivet: 23 december 2023, 18:33:34 »
Det finns dock en tvist på det. Om en slinga i en grupp har överslag till jord, då räcker det inte koppla ur en fas, eftersom problemet vandrar över via elslingan (om alla är hela). Då man får klippa isär N-ledaren och hoppas felet är någon av de längst bort från nollan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #5 skrivet: 23 december 2023, 18:58:36 »
Det finns ju en manual, men den anger inte exakt viken effekt det är på varje elsteg, Bosch/IVT manualerna lämnar tyvärr övrigt att önska.
Men att de sammankopplade neråt och till vänster är nollor framgår, likaså att de är Y-kopplade, så var är problemet?

På TS bilden framgår att de 3 nollorna nertill är urkopplade, övriga sladdar sitter fast.
Den som lossat nolla till de 3 under är tyvärr en klåpare, ska man koppla ur en elpatron så är det fas som ska kopplas bort.

Det finns ingen nolla till en 3 fasdriven elpatron, dom matas med 400 V och spänningsfallet över elementen blir att ett element/slinga får 230 V

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #6 skrivet: 23 december 2023, 19:43:39 »
Det finns ingen nolla till en 3 fasdriven elpatron, dom matas med 400 V och spänningsfallet över elementen blir att ett element/slinga får 230 V
Det finns olika sorter. De som är anpassade för värmepumpar går ofta mot nolla så man kan släppa enskilda faser vid strömövervakning för att skydda huvudsäkringar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #7 skrivet: 23 december 2023, 20:39:23 »
Istället för att gissa kan man titta i installationsmanualen sid 26.
https://www.vvsbutiken.nu/dokument/install_manual_compress3000ew.pdf

Där ser man att 6 kW patronen är kopplad utan nolla.

3 kW patronen är med nolla för att kunna få effekterna 1kW, 2kW och 3 kW.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #8 skrivet: 23 december 2023, 21:00:29 »
Istället för att gissa kan man titta i installationsmanualen sid 26.
https://www.vvsbutiken.nu/dokument/install_manual_compress3000ew.pdf

Där ser man att 6 kW patronen är kopplad utan nolla.

3 kW patronen är med nolla för att kunna få effekterna 1kW, 2kW och 3 kW.
Det är inte samma pump som tråden handlar om trots namnet. Den i tråden är 2-steg. Om du syftade på mig om gissningar så svarade jag generellt och det syns nog ganska tydligt?

Kika "Nolla" på Carls inlägg. Kika Nibe-manualer om man ändå är inne på spåret andra pumpars elpatron.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 21:39:29 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #9 skrivet: 23 december 2023, 21:21:57 »
Nej jag syftade inte på dig angående att gissa det var allmänt.

Vad menar du med 2-steg?

Om den manual som jag länkade till är fel trots korrekt namn på pumpen var kan man se den rätta manualen?
« Senast ändrad: 23 december 2023, 21:23:33 av ghupost »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #10 skrivet: 23 december 2023, 21:30:12 »
Tycker det ser ut att vara denna, den ser samma ut i verkligheten omkring elpatronen, modellen med det gamla "IVT-utseendet i alla fall.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-ehp-20-ew-inst.pdf

PDF:sida 16, elpatronen är 31.

Vad menar du med 2-steg?
Undrar jag också efter kollade elschemat. Elpatronen är uppdelad i två grupper, två elpatroner i en. Men ena kan köras med valfri fas för olika steg, om mjukvaran är gjord så. Resten lämnar jag osagt.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 21:45:09 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #11 skrivet: 23 december 2023, 21:42:49 »
Verkar konstigt att trådstartaren påstår att han har en 3000 EW om det egentligen är en EHP 2,0 EW!
När jag tittar i manualen för 3000 EW ser ju inte elpatronens montage alls ut som på TS bilder.
Jag tar alltså tillbaka allt jag skrivit ovan eftersom det inte verkar vara den pump som TS påstår.

Kan trådstartaren bekräfta vilken modell han har?
Om TS har angett fel pump så är det ju bra om det korrigeras.
« Senast ändrad: 23 december 2023, 22:01:45 av ghupost »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #12 skrivet: 23 december 2023, 22:36:48 »
TS foto i början av trÃ¥den är  pÃ¥ en 9 kW patron, det syns klar och tydligt, 3 st av varandra oberoende element  ( 3 st patrondeler som bestÃ¥r av 3 st elementslingor med 400 V). Dessa patrondelar kan kopplas kopplas in nästan var för sig eller 3 st i par via kontaktor.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #13 skrivet: 24 december 2023, 10:16:12 »
TS foto i början av trÃ¥den är  pÃ¥ en 9 kW patron, det syns klar och tydligt, 3 st av varandra oberoende element  ( 3 st patrondeler som bestÃ¥r av 3 st elementslingor med 400 V). Dessa patrondelar kan kopplas kopplas in nästan var för sig eller 3 st i par via kontaktor.

Det var det här som jag menade med att gissa eller också uttrycker du dig bara oklart.

Oberoende av om det är 3000 EW eller EHP 2,0 EW så är "elementen" Y-kopplade d v s varje "elementslinga" är på 230 V.

I EHP 2,0 EW   9 kW pump är elpatronen pÃ¥  4,5 kW + 4,5 kW.
D v s  2 stycken trefasvärmare med totalt 6 stycken "element".

I EHP 2,0 EW  13,5 kW pump är elpatronen pÃ¥ 4,5 kW + 9 kW.
D v s  2 stycken trefasvärmare med totalt 6 stycken "element"

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 3000 EW 9 koppling elpatron + blockera elpatron
« Svar #14 skrivet: 24 december 2023, 10:54:46 »
Det var det här som jag menade med att gissa eller också uttrycker du dig bara oklart.

Oberoende av om det är 3000 EW eller EHP 2,0 EW så är "elementen" Y-kopplade d v s varje "elementslinga" är på 230 V.

I EHP 2,0 EW   9 kW pump är elpatronen pÃ¥  4,5 kW + 4,5 kW.
D v s  2 stycken trefasvärmare med totalt 6 stycken "element".

I EHP 2,0 EW  13,5 kW pump är elpatronen pÃ¥ 4,5 kW + 9 kW.
D v s  2 stycken trefasvärmare med totalt 6 stycken "element"
Gissar inte TS patron har 3 st  ( blÃ¥,vit,röd ) av varandra oberoende patroner, som bestÃ¥r av 3 st element  i samma kapsling, syns tydligt   där en del pÃ¥ röda delen inte är ansluten, normalt pÃ¥ mÃ¥nga Nibe. Nog för att ta hänsyn till totala effekten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 683
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!