Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 07 april 2014, 20:22:23 »

OM jag skulle bygga nytt idag (och nåt som jag nu saknar) är en högfors 5A. Ingen täljstenskamin och ingen vattenmantlad kamin, utan en riktigt gammal hederligt högfors.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 april 2014, 17:30:01 »

Hur ska vp kopplas in med flytande kondensering mot tanken och växelventil som växlar mot övre vv delen eller med fast kondensering mot hela tanken eller ?
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 07 april 2014, 16:55:06 »

Då har det gått 2 år sedan jag startade tråden och 2015 är det byggstart.
Förra året borrades det ett hål för bergvärme (162 m) så den biten är klar.

Jag har hittat en lösning som CTC har med en tank som är hjärtat i systemet (EcoZenith i550 Pro). Till den tänkte jag mig deras minsta bergvärmepump (CTC EcoPart 400) på 6 eller 8 kW.
Tillsammans med en vattenmantlad kamin (för mysfaktor och gratis ved) tycker jag det verkar som en bra lösning men möjligen lite dyr.

Vad tycker forumets medlemmar ?

/H
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 08 april 2012, 14:53:53 »

Att lägga upp en förfrågan på olika borrföreningar och offerttjänster har inte fungerat för mig. Jag har då endast fått ett svar.
Det är samma erfarenhet som jag har.

Jag fick in offerter med en ganska stor variation på andel arbetskostnad, från 30% upp till över 65%.
Tack för infon, jag trodde arbetskostnaden var en fix % på borrningen. Det är en viss skillnad på 30% och 60%.

/H
Skrivet av: Tux
« skrivet: 06 april 2012, 10:13:53 »

Jag beställde brunnsborrningen separat och på fakturan står det en arbetskostnad som är ca 60% av totalkostnaden. Jag fick in offerter med en ganska stor variation på andel arbetskostnad, från 30% upp till över 65%.

Att lägga upp en förfrågan på olika borrföreningar och offerttjänster har inte fungerat för mig. Jag har då endast fått ett svar. Istället ringde och mailade jag kanske 15 borrföretag som jag sökt fram på webben och Eniro. När man väl fått en bra offert kan man diskutera lämlig nivå på ROT-avdraget eftersom de kanske inte känner till att "schablonen" är runt 60% enligt nedan.

DNs chat med Skatteverkets experter: (http://www.dn.se/nyheter/chattarkiv/svar-pa-husavdragets-alla-fragor-hittar-du-har):
 
Citera
Hogland: Brunnsborrning: När jag får fakturan är arbetskostnaden på ca 20.000 kr, när jag visar den för Skatteverket skrattar de och säger att vanligtvis är den avdragsgilla arbetskostnaden på ca 2000 kr. Hur är det möjligt? Borrning, gjutning av fundament, dragning av slangar, ihoppkoppling, etc - det är klart att arbetskostnaden inte kan vara ett par tusen. Vad anser ni är en rimlig arbetskostnad för en brunnsborrning till 70 m djup? Varför har ni inte ett exempel på hur en faktura ska se ut på er hemsida?
 
Anna Sjöberg: Om 20 000 kr motsvarar ungefär 60% av totalkostnaden kan det anses falla inom ramen. Det ingår ju normalt en hel del annat än arbete. Hur fakturan ska se ut kan vi inte ge exempel på eftersom det finns så många olika företag som gör program för detta. Det är så lätt att vi styr branschen vilket inte är meningen.

Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 april 2012, 09:46:56 »

Borraren ansöker om ROT utbetalning. Torde vara  helt oproblematiskt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 april 2012, 23:11:56 »

Krångel med ROT att förutse, Avdrag för VP och borra är fixt% av totalkostnaden enligt någon deal mellan Skattemyndigheten och SVEP om jag minns rätt

Måste man beräkna avdraget enligt schablon? Får man en specificerad faktura där arbetskostanden framgår så kan man väl göra avdrag på den kostnaden?
Förmodligen blir avdraget lite mindre än om man räknar enligt schablon eftersom maskinkostnaden är en så stor del, men det blir iallafall rätt...
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 05 april 2012, 19:43:21 »

Avdrag för VP och borra är fixt% av totalkostnaden enligt någon deal mellan Skattemyndigheten och SVEP om jag minns rätt

Jag hittade det här:
Citera
Svenska Värmepumpsföreningen har beräknat att av den totala entreprenadkostnaden kan följande schablonmässiga procentsatser utgöra arbetskostnad:
Vätska vattenvärmepump 30 procent,
Luftvärmepump 25 procent.
Skatteverket har inget att invända mot att dessa beräkningar används vid beräkning av arbetskostnad i samband med värmepumpsentreprenader till fast pris och som ger rätt till skattereduktion för ROT-arbete.
Beräkningen bör revideras vid ändrad prisbild.

http://www.arbetskostnad.se/rotavdrag-bergvaerme-vaermepump-beraekning-schablon-av-arbetskostnad
Pratade med en säljare av värmepumpar på Äntligen Hemma mässan och enligt honom var högsäsongen på hösten.

/ H
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 april 2012, 18:11:06 »

Krångel med ROT att förutse, Avdrag för VP och borra är fixt% av totalkostnaden enligt någon deal mellan Skattemyndigheten och SVEP om jag minns rätt
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 05 april 2012, 14:56:45 »

Deklart det måste vara affär för dom, har dom inte bara mycket att göra tro?
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 05 april 2012, 14:38:18 »

(Jag har tänkt att få själva hålet borrat tidigare för att kunna göra ROT avdrag på befintligt hus.)
Jag har lagt ut en förfrågan på nätet på det jobbet med mycket klent resultat. Är det ingen "affär" för brunnsborrare att bara borra hålet + slang ?
Köp av anläggning kommer av naturliga skäl i ett senare skede.

/H
Skrivet av: cougar
« skrivet: 04 april 2012, 17:27:47 »


Den verkar vara prisvärd. Ska du koppla ihop den med ditt övriga värmesystem ?


Jag har redan solfångare så jag kommer att ansluta den mot solfångarkretsen via en växelventil och kan därmed ladda både värmetanken och varvattenberedaren med kaminen
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 april 2012, 14:04:53 »

Jag tänkte mest på att få ner tempen på tillluften något. Kanske går det i samband med övrig grävning att lägga ner ett låt säga 30 meter långt plaströr i backen (300 mm diameter) och ansluta till FTX för att få ner utetempen från kanske -10 till +-0.

Det är nog en fördel om du inte väljer slang i backen, så att du istället får "ren" uteluft till FTX:en.

Ansluter du ett värmevattenbatteri på tilluftskanalen, så kan du låta värmepumpen leverera eftervärme till ventilation.

Totalt ventilerar du ut 5 500 kWh/år och återvinner ca: 4 000 kWh/år via FTX. Fattas med andra ord 1 500 kWh som du låter värmepumpen producera d.v.s. 500 kWh/år i förbrukning. Gräver du ner slang i backen  minskar förbrukningen något.
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 04 april 2012, 13:25:22 »

Ett så pass litet hus, så bra isolerat, lär inte behöva större effekt på värmepumpen än ca 4 kW.
Då det knappt finns så små värmepumpar så rekommenderar jag en värmepump på 5-6 kW som de flesta tillverkarna har, komplettera gärna med en volymtank på 100-200 liter då ditt hus under stora delar av värmesäsongen inte kommer att ha något energibehov att tala om, en volymtank ger lite längre gångtider.

Har du (eller någon annan) några personliga erfarenheter på värmepumpar i den effektklassen ?

Jag köpte en luft-luft IVT 12 KHR-N förra året för att få ner uppvärmingskostnaderna och är mycket nöjd med den. Den ska senare flyttas till gäststugan men det finns säkert andra bra märken förutom IVT.







Vad gäller FTX:en, så är jag inte direkt någon expert på detta, men jag vet inte om jag skulle förvärma tilluften något alls. Den är rätt varm ändå från de nya aggregaten med roterande värmeväxlare och man vill dessutom hålla den lite kallare än rumstemp så att den blandar sig bättre med rumsluften när den sprutas in. Dessutom, värmer du upp tilluften för mycket i kombination med ett välisolerat hus så kommer inte golvvärmen att gå så mycket och du får inga varma, gosiga, golv!
Förstår vad du menar, varma golv vill man inte vara utan.
Jag tänkte mest på att få ner tempen på tillluften något. Kanske går det i samband med övrig grävning att lägga ner ett låt säga 30 meter långt plaströr i backen (300 mm diameter) och ansluta till FTX för att få ner utetempen från kanske -10 till +-0.



Den här kaminen lutar det år för mig, ganska bra pris och möjlighet till kaffekokning och tillomed värma bullarna i 
Den verkar vara prisvärd. Ska du koppla ihop den med ditt övriga värmesystem ?

/H
Skrivet av: cougar
« skrivet: 03 april 2012, 21:42:21 »

Kamin/spis är ett krav från frugan, och efter nästan ett dygn utan ström i vintras är jag benägen att hålla med. Ett elverk har jag redan men ska köpa ett med större kapacitet så en del belysning och annat fungerar vid nästa avbrott. Efter 10 år som gifta är det inte lika roligt att sitta med tända ljus och titta varandra i ögonen  ^-^
Mantlingen är något jag kom att tänka på eftersom det försvinner så mycket energi som kan tas vara på. Den lösningen är inte skrivet i sten men någon form av möjlighet till matlagning/värme ska vi ha.

Den här kaminen lutar det år för mig, ganska bra pris och möjlighet till kaffekokning och tillomed värma bullarna i  ;)
http://www.karles.se/kaminer/prity/prity-taurus-fgw-18r-lux-3988417

edit. fixat länken
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 april 2012, 17:55:39 »

Blir det inte samma storlek på expansionskärlet för distributionssystemet i alla fall.....typ 80 liter för en 500 liters tank, golvslingor och varmvattenberedare?
Inte riktigt eftersom du kan stoppa systemet vid säg 80 °C, annars ska ju fastbränsle beräknas till 100 °C
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 01 april 2012, 14:30:58 »

Vi grillar på vintern i våran öppenspis, mest korv, men det funkar bra. Går säkert göra allt möjligt, men en kamin funkar till det mesta. Finns bröd som man kan göra på glöd. Blir gott till korven. Då ska du ha lövved som ger bra glödbädd. Gran brinner ut till aska bara.
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 01 april 2012, 13:44:07 »

Tack för alla svar  tummenupp

Har du en obegränsad budget så vore det bra om du framförde det, då kanske råden blir annorlunda.
Någon obegränsad budget är det inte tal om, jag är vanlig knegare (snickare). Håller nu på med att renovera gästugan för att ha någonstans att bo när vi puttar omkull stora kåken.
Fördelen kan vara att jag är snickare och kommer att göra mycket av jobbet själv för att få ner kostnaderna.

Kamin/spis är ett krav från frugan, och efter nästan ett dygn utan ström i vintras är jag benägen att hålla med. Ett elverk har jag redan men ska köpa ett med större kapacitet så en del belysning och annat fungerar vid nästa avbrott. Efter 10 år som gifta är det inte lika roligt att sitta med tända ljus och titta varandra i ögonen  ^-^
Mantlingen är något jag kom att tänka på eftersom det försvinner så mycket energi som kan tas vara på. Den lösningen är inte skrivet i sten men någon form av möjlighet till matlagning/värme ska vi ha.



Golvvärmesystemet som du visade på din ritning är väldigt påkostat och jag tror att undertexten är sann
Deras lösning verkar väldigt bra men är för dyr för mig. Jag gjuter in slingorna i plattan.


Det finns färdiga tekniktankar att köpa där det bara är att mata in valfria värmekällor så distruberar tanken ut rätt temp till förbrukarna (heatacc, UVL mm.) vilken värmepump man väljer att montera är av underordnad betydelse förrutom att den ska kunna hantera en shuntventil i sin styrning, alt. att man monterar separat styrning som sköter allt.
Verkar intressant, med lite tur hittar jag en färdig lösning som jag kan köpa.

Skulle jag bygga nytt idag så skulle jag förbereda för frikyla i alla sovrum åtminstone, dra isolerad pexrör i plattan och med kondensavlopp framdraget.

Helt klart ett önskemål, gillar svala sovrum. Det borde gå att isolera tillluften från ATX med armaflex för att förhindra kondens. Kylan finns ju redan i hålet (om jag förstått dig rätt).

I övrigt är jag mer teknikintresserad  än vad som kanske är nyttigt (och ofta över min horisont). Möjligen kan man föra över en del av kostnaderna på avdelningen "hobby" och då får det ju kosta.
Återigen tack för svaren.

/ H
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 april 2012, 13:36:30 »

Jo, men volymen på vattnet som cirkulerar i kaminen blir så liten att det blir mycket billigare att uppnå kraven, ist för SYR ventil kan du använda dig av partiell förångning tex och säkerhetsventilen och expansionkärlet blir mycket mindre och billigare

Blir det inte samma storlek på expansionskärlet för distributionssystemet i alla fall.....typ 80 liter för en 500 liters tank, golvslingor och varmvattenberedare?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2012, 13:21:01 »

Tror inte det är krav på termostater i nybygge och skulle det vara krav så vem bryr sig ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 april 2012, 12:54:05 »

Varför skulle termostater vara viktigare i ett nybygge ?

Jag tror att Cougar tolkar byggnormen så att man måste ha en temperaturreglering i varje rum för att normen skall vara uppfylld.
Problemet med termostater i enskilda rum, i samband med golvvärme och välisolerade hus är att regleringen är så trög att regleringen inte fungerar.
Exempel:

Vår, soligt, det blir varmt inne på dagen, termostaten stryper flödet i golvvärmen, och tempen i golvet blir låg, rumstempen stiger ändå p.g.a. att golvet ger från sig värme ett bra tag efter att man slutat värma, och solen tillför mycket mer energi än golvet.

På kvällen, när det blir kallt ute är golvet helt utkylt, och man riskerar att få kallt inne eftersom hela golvkonstruktionen måste värmas upp innan värme börjar avges till rummet...

Med en centralt placerad rumsgivare stryper man den totala energin som förs ut i värmesystemet, men bibehåller flöde i alla slingor, den lilla värme som tillförs fördelas i hela huset/golvet, och man får en bra komfort på alla golvytor i hela huset.
Reglering med styrdator + rumsgivare håller rumstemperaturen lika bra som termostater, men ger bättre komfort (jämn temp på golvytorna i hela huset), och systemet kräver inte arbetstank, extra cirkpump och shuntstyrning.

I ett system där termostater tillåts strypa/stänga kommer vissa golv mer eller mindre aldrig att bli varma, det finns hur många exempel som helst på detta.

Men visst förstår jag att alla installatörer vill sälja och installera rumstermostater, arbetstank, extra cirkpumpar och shuntstyrningar.
Detta även om kunden står där med en väldigt komplex anläggning som de troligen aldrig lär sig bemästra så länge de bor i huset.
Har de extremt tur så har de köpt anläggningen av en installatör som kan sin sak och justerar in anläggningen åt dem, men det är så ooootroligt sällsynt, att det är större chans att vinna en miljon på trisslott.  ::)
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 01 april 2012, 12:40:04 »

Klart han ska en kamin eller en täljstenkamin. För myseldning då, men sota kan du gå en kurs på, men då den är sekundär värmekälla så är det runt vart 4e år sotning. Nej det lönar sig inte , men gott att ha vid strömavbrott.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2012, 12:37:18 »

Varför skulle termostater vara viktigare i ett nybygge ?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 april 2012, 12:34:02 »

Skaffa en berg eller mark vp och kör utan termostater + vanlig kamin så klarar du dig länge och priset hamnar inte helt åt skogen.

ehumm... nybygge utan termostater  .,;- .,;- ajabaja   :-*
Skrivet av: rocas
« skrivet: 01 april 2012, 12:32:10 »

Kör du Villavarmisolering och ftx.....kanske du klarar dej utan värmepump.....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 april 2012, 12:29:40 »

Skaffa en berg eller mark vp och kör utan termostater + vanlig kamin så klarar du dig länge och priset hamnar inte helt åt skogen.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 april 2012, 12:26:39 »

Är det inte så att det behövs dubbel uppsättning säkerhetsutrustning, när den kopplas mot en solslinga?
Jo, men volymen på vattnet som cirkulerar i kaminen blir så liten att det blir mycket billigare att uppnå kraven, ist för SYR ventil kan du använda dig av partiell förångning tex och säkerhetsventilen och expansionkärlet blir mycket mindre och billigare
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 april 2012, 11:54:31 »

vill man komma ifrån mycket av säkerhetsutrustningen som en vattenmantlad vedkamin för med sig så kan man koppla in kaminen som en solfångare

Är det inte så att det behövs dubbel uppsättning säkerhetsutrustning, när den kopplas mot en solslinga?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 april 2012, 11:00:09 »

Har du tänkt ha golvvärme och reglerande rumstermostater MÅSTE du ha en arbetstank, extra cirkpump, shuntstyrning.
Kör du utan termostater så får du jämnare värme på golven, och du behöver bara sätta in en volymtank.
Personligen skulle jag mycket hellre satsa pengar på frikyla i sovrum och vardagsrum.

Har du en obegränsad budget så vore det bra om du framförde det, då kanske råden blir annorlunda.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 april 2012, 10:20:13 »

Det finns färdiga tekniktankar att köpa där det bara är att mata in valfria värmekällor så distruberar tanken ut rätt temp till förbrukarna (heatacc, UVL mm.) vilken värmepump man väljer att montera är av underordnad betydelse förrutom att den ska kunna hantera en shuntventil i sin styrning, alt. att man monterar separat styrning som sköter allt.

vill man komma ifrån mycket av säkerhetsutrustningen som en vattenmantlad vedkamin för med sig så kan man koppla in kaminen som en solfångare, dvs att man istället för själva solfångaren ansluter kaminen och värmer upp tanken via solslingan.
istället för elverk så kan man ha batteribackup på pumpar och styrning som klickar i automatiskt vid strömbortfall, ett lite kraftigare batteri räcker i ca 20 timmar och sedan kan man ladda ett batteri till med bilen tex om man inte har extrabatterier stående.

Golvvärmesystemet som du visade på din ritning är väldigt påkostat och jag tror att undertexten är sann  tummenupp  termostater i varje rum?  självklart!

Skulle jag bygga nytt idag så skulle jag förbereda för frikyla i alla sovrum åtminstone, dra isolerad pexrör i plattan och med kondensavlopp framdraget.

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 01 april 2012, 00:21:17 »

Med ett nybyggt och välisolerat hus, som har markvärme och FTX-ventilation kommer det knappast löna sig att sätta in vattenmantlad eldstad med allt vad det innebär i form av ackumulatortank, extra styrningar, pumpar, osv... (och den extra komplexitet detta innebär)

Däremot är naturligtvis en vanlig kamin eller köksspis trevlig att elda i för mysfaktorn och som du skriver, vid elavbrott!

Dimensionerar du värmepumpen så att du klarar den kallaste dagen utan elpatron så får du en mycket billig uppvärmningsform!

Vad gäller FTX:en, så är jag inte direkt någon expert på detta, men jag vet inte om jag skulle förvärma tilluften något alls. Den är rätt varm ändå från de nya aggregaten med roterande värmeväxlare och man vill dessutom hålla den lite kallare än rumstemp så att den blandar sig bättre med rumsluften när den sprutas in. Dessutom, värmer du upp tilluften för mycket i kombination med ett välisolerat hus så kommer inte golvvärmen att gå så mycket och du får inga varma, gosiga, golv!  :o

Förresten, om du bygger nytt och ändå river runt i trädgården, så kanske ytjordvärme kan vara ett intressant alternativ till bergvärme. Det är rätt så mycket billigare att installera.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 mars 2012, 18:31:17 »

Om jag skulle bygga nytt skulle jag aldrig någonsin sätta in en vedkamin eller köksspis, kostnaden för det inköpet, sotningarna, brandkontrollerna o.s.v. gör att det aldrig någonsin lönar sig även om veden är gratis (den går alltid sälja om du nu ändå får gratis ved).
Och då har vi inte ens talat om den tid det tar att hålla på med veden, eller den yta som kamin/spis/vedförråd ute/inne tar i anspråk.
Dessutom krävs en tank, elverk mm...
Köp en gasolkamin istället, det är mitt råd.

När det gäller FTX och förvärmning är jag tyvärr helt nollad, så där kan jag inte ge dig några tips.

Ett så pass litet hus, så bra isolerat, lär inte behöva större effekt på värmepumpen än ca 4 kW.
Då det knappt finns så små värmepumpar så rekommenderar jag en värmepump på 5-6 kW som de flesta tillverkarna har, komplettera gärna med en volymtank på 100-200 liter då ditt hus under stora delar av värmesäsongen inte kommer att ha något energibehov att tala om, en volymtank ger lite längre gångtider.

Jag skulle även vilja råda dig att inte sätta in rumstermostater, utan bara en centralt placerad rumsgivare som kan hjälpa till att finjustera innetempen, på det kan du spara tusentals kronor, och på köpet slipper du problem som kan uppstå p.g.a. strypande termostater.

Mina råd bygger på ett ekonomiskt optimalt fokus, villdu/är du beredd att betala för att elda med ved, och ha rumstermostater som kan reglera varje rum enskilt så finns det säkert andra som kan hjälpa dig med den typen av lösningar.
Skrivet av: Horatio
« skrivet: 31 mars 2012, 17:48:19 »

Som fd gammal lägenhetsinnehavare är jag helt ny på det här med uppvärmning så jag söker därför hjälp från expertisen här på forumet.

Nuvarande hus vi har är byggt på 60 talet (ca 80 kvm) med sommastugeisolering och direktel. Det är så mycket att göra på kåken så jag har beslutat att putta omkull den och bygga nytt.

Det ska bli en enplansvilla på cirka 140 kvm boyta. Vi är 2 personer i hushållet och huset ska byggas på i Stockholm (Värmdö).

Vi ska utgå från något som liknar den här  -----> http://www.trivselhus.se/husskisser/skiss-no-907/ med lite ändringar.
Bland annat Villavarms idé med extra isolering i väggarna --->  http://www.villavarm.se/vaggar-och-tak-8.asp och FTX ventilation.




Som uppvärming har jag tänkt mig bergvärme och golvvärme med ett aggregat typ IVT --> http://ivt.se/pages/product.asp?lngID=148&lngLangID=1
(Jag har tänkt att få själva hålet borrat tidigare för att kunna göra ROT avdrag på befintligt hus.)

Utöver det vill jag ha kamin/köksspis som är vattenmantlad. Dels för jag i jobbet får tag på spillvirke gratis men också för att täcka upp vid strömavbrott som vi ofta har. Mysfaktorn är också ett plus. Det är då tänkt att kombineras med en acktank för högvärme.
Driften av cirkulationspumpen till slingorna vid strömavbrott tänkte jag lösa med ett litet elverk

Hur får man till ett system som hanterar både lågvärme från pumpen och högvärme från kamin/spis ?
(Har någon ett liknande fungerande system så är jag intresserad av ett köp av lösning/ritning.)

Går det att låta returen från en golvvärmeslinga gå förbi värmeväxlaren (FTX) för att ytterliggare hjälpa till med förvärmen ?

Förslag på bergvärmepump/kapacitet - kamin/spis med mantling ?

När det blir dags får jag givetvis ta hjälp av installationsproffs men jag har täckt att göra så mycket (skitjobb) som möjligt själv.

Jag är mycket intresserad av feedback från er och är ute i god tid för att få allt rätt från början.

Hälsningar
/H








 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!