Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Det kluckar i avloppet  (läst 34090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det kluckar i avloppet
« skrivet: 08 augusti 2013, 19:19:01 »
Hej!

De senaste dagarna har det börjat klucka i avloppet i köket. Framförallt när diskmaskinen tömmer vattnet. Diskmaskinen är kopplat till vattenlåset under diskhoarna. Jag har två hoar som går till vattenlåset. Det är ju svårt att avgöra vart ljudet kommer ifrån men det hörs ju tydligt i köket.

Har provat lite kaustiksoda men det verkade inte hjälpa. Kör en kur kaustiksoda till för säkerhets skull.

Provade att fylla båda hoarna med vatten för att sedan tömma dem samtidigt. När vattnet runnit bort kunde några kluckningar höras. Men det är nog mer med diskmaskinen.

Vart kan felet sitta? Har för att jag hört detta förut, men nu kluckar det vid varje diskmaskinstvätt. Kan det hjälpa med en sån där sugklocka?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2013, 20:03:43 »
Troligen ett kommande stopp längre bort på avloppsledningen....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2013, 20:09:46 »
Japp. Vi hade det i Dalarna för några veckor sedan.

Det började med att det rann undan dåligt, sedan svämmade det över i tvättstugan när tvättmaskinen tömde.

Tog dit spolbilen och vi konstaterade att vår brunn var halvfull. Kollade nästa brunn (kommunens), samma sak där, och han körde ner slangen och fick proppen att släppa.

Ta dit en spolbil.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2013, 20:19:26 »
Eller så åker du och köper en "rörrensare" som man kopplar på högtryckstvätten, tex hos Jula och spolar själv.
Utifrån och in om det inte är för långt, jag tror att dom har slangar som är 15 meter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2013, 20:26:51 »
Brunn som är halvfull? Vi har kommunvatten. Har ingen brunn.

Vattnet rinner inte av långsammare än vanligt.

Har en högtrycksvätt med en 15 meters slang. Ska man köra med den alltså. Har ju flera avlopp i huset, vart ska man köra? Kan ett begynnande stopp finnas utanför min tomt?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2013, 20:34:55 »
Fyllde upp båda hoarna och gick ner till källaren för att lyssna i röret där. Men där hörde jag inget kluckande. Men däremot kluckade det lite under hoarna. Kan det vara vattenlåset som är lite täppt?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2013, 21:00:01 »
Hade ett liknande problem för nått år sen hade gamla gjutjärns vattenlås byte till ny model i plast och ljudet försvann så det var säkert skit i vattenlåset men bytte pga att jag bytte till plast hela väggen och slapp köpa övergångar annars hade det säkert gått att göra rent men kaustiksoda hjälpte inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2013, 22:08:00 »
Klucka brukar det göra när det är stopp i avloppet och vattnet inte rinner undan utan pressar upp luft genom vattenlåset(en). Stoppet/nästanstoppet kan sitta i/under huset eller ut till kommunens ledning. Har du inte en spolbrunn ute där ditt avlopp ansluter till kommunens ledning. Om du har det skulle jag börja med att spola därifrån, ev. skulle jag ta bort en toastol och försöka inifrån men det är ju inte lika kul.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2013, 22:43:09 »
Fast det kluckar ju bara i hoarna i köket. Borde inte ljudet uppstå överallt om det är trångt?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2013, 22:47:49 »
Det kluckar där luften har lättast att komma ut, dvs där vikten på vattnet i vattenlåset är lättast. Eller så är stoppet mellan diskhon och "stammen" och då borde det vara en lätt sak att rensa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2013, 23:01:35 »
Får försöka rensa vattenlåset. Vattnet rinner dock undan lika fort som tidigare, borde det inte gå trögare?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2013, 23:15:47 »
Det är inte i vattenlåset som stoppet sitter utan längre ned.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2013, 23:22:11 »
Vanligast: Börjar bli tätt i avloppet. Två _riktiga_ smockar och varmvatten.
Håll för båda baljorna och fyll dom med varmt vatten.
Om du har modern balja så tejpa för överrinningshålet.
Håll för ena sidan, på andra så Släpp ner lite vatten och jucka.
Släpp ner lite nytt vatten ibland. Samt växla sida.
Håll på tills det inte kommer upp mer småskräp.

Ta inte isär rören. Räcker inte smockarna så är det nästan mer lönsamt med spolbil och unna dig gärna sådan med varmvatten.
Har använt sådan högtrycksmodell och visst funkar väl det ibland men det blir inte samma sak som spolbil.

Sen finns det industriella vätskor iofs som bara dom har lyckats fåbort kluckljud men jag vet inte var privatpersoner kan köpa detta.

Ovanliga fall: Vissa har köksfläktar med dold slang till köksavloppet. Kluckar det i takt med fläkten, så kan det räcka att öppna och fyllapå vatten i fläkten.

Ganska ovanliga fall: Tät luftning, eller defekt luftare ifall man har såndär svampmodell man sätter på röret. Har fått byta flera sånna.
« Senast ändrad: 08 augusti 2013, 23:24:38 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2013, 08:30:50 »
Brunn som är halvfull? Vi har kommunvatten. Har ingen brunn.

Vattnet rinner inte av långsammare än vanligt.

Har en högtrycksvätt med en 15 meters slang. Ska man köra med den alltså. Har ju flera avlopp i huset, vart ska man köra? Kan ett begynnande stopp finnas utanför min tomt?

Jag har en liten samlingsbrunn utanför ena huset där avloppet går ihop från båda husen, och sedan går det till en stor nedstigningsbrunn ute på åkern utanför tomten och stoppet satt där, så vårt stopp var utanför vår tomt.

Och vi har kommunalt avlopp. Kollade med Dala Vatten o Avlopp och de tar fakturan från spolbilen även fast jag hade ringt till en annan firma än den de brukar använda.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2013, 09:05:32 »
Vilken typ av avluftning har du?
Om avluftningen av avloppsstammen pluggat (kajor kan ha byggt i en öppen avluftning) eller klistrats fast (om du har en "backventilmodell") så måste luft ta sig in i avloppet på något sätt när du spolar i avloppet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!