Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: OSO EPTRC  (läst 977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
OSO EPTRC
« skrivet: 11 maj 2012, 13:00:19 »
Hej,

Tänkte se om det finns någon med erfarenhet av OSO's EPTRC dubbelmantlade tank?
Håller på att bygga hus och har nu kommit till den punkt att tanken måste skaffas rätt omgående.

Vad jag har förstått (efter halvårs funderande och läsande här på forumet) gillas inte "hybridtankar" eller dubbelmantlade tankar allt för mycket,
Men då har jag inte sett någon liknande tank som OSO's EPTRC förut heller..

Har en NIBE 1145-10 som matat golvvärmen nu sedan november (2011) och med lite utrymmesbrist hade jag hoppats att
OSO'n skulle passa ganska bra till tappvatten samt att anända nedre delen som arbetstank (enlig bifogade länk).
Har också sett på NIBEs VPA300/200 men har förstått att den inte fungerar bra som kombinerad tappvatten/arbetstank då övre delen inte värms med slinga.
Orsaken till att jag behöver arbetstanken är att jag har en kulvert (2x32) till det kommande garaget(stallet) och tänkte köra huset och garaget som två olika klimatzoner efter arbetstanken.
Alternativet är en UKV + vanlig tappattentank men dÃ¥ rymms endast en 100l UKV, och med tanke pÃ¥ framtida experiment med solpaneler mm gillar jag dom extra slingorna i EPTRC tanken  tummenupp 

Tacksam för åsikter och funderingar!

http://oso.se/files/Optima%20-%20EPTC-EPTRC.pdf
Nybyggd 1,5 plans villa på 220 kvadrat (130m2 + 90m2) med golvvärme. Inflyttad 2012.
Garage/häststall på 200 kvadrat under byggnad (värmen på December 2013). Golvvärme med glykolblandning. Grundvärme ~10°C
Nibe 1145-10 med en VPB300. 196m aktivt borrhål. Kulvert till garage/stallsbyggnad med ECS41 + värmeväxlare.
----------------------------------------
Total elförbrukning 2013: 7721 kWh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OSO EPTRC
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2012, 13:11:44 »
Jag har ingen erfarenhet av tankar så att jag kan uttala mig, men du har liknande tankar i Exotank och i prisvinnande Heatacc
Vilken som är bäst vet jag inte, men en diskussion om dessa tankar är aldrig helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: OSO EPTRC
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2012, 15:27:17 »
Den stora skillnaden jag ser mellan OSO och dom andra dubbelmantlade tankarna på marknaden är att OSO EPTRC värmer tappvattnet med slinga och inte endast med "yttermanteln" eller nedre delen vilket har påståtts vara för trögt eller långsamt i någon tråd.

Sen skiljer väl Exotank och Heatcc lite från OSO'n, Exotank (VPX) ser ut att endast ha en skiktplåt medan Heatacc endast värmer med mantelytan..
Dessutom är varmvattendelen i Heatacc endast 160l vilket kan bli problem med hörnbadkar.

Men erfarenheter av Exotank, Heatacc eller liknande system tas också gärna emot.
Nybyggd 1,5 plans villa på 220 kvadrat (130m2 + 90m2) med golvvärme. Inflyttad 2012.
Garage/häststall på 200 kvadrat under byggnad (värmen på December 2013). Golvvärme med glykolblandning. Grundvärme ~10°C
Nibe 1145-10 med en VPB300. 196m aktivt borrhål. Kulvert till garage/stallsbyggnad med ECS41 + värmeväxlare.
----------------------------------------
Total elförbrukning 2013: 7721 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!