Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fönsterbänkar?  (läst 3691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Fönsterbänkar?
« skrivet: 13 februari 2009, 15:22:47 »
Hej,

I mitt vardagsrum har jag breda, låga, tjocka sektionsradiatorer vid fönstren med maffiga marmorfönsterbänkar över. Dessa sitter ganska tätt över radiatorerna. Är det värt besväret (bökigt att komma åt skruvarna), för värmespridningens och kallrasets skull, att montera bort dessa? Någon med erfarenheter?

/PK

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2009, 18:59:07 »
Finns nån springa mellan fönsterbänk och fönster?

I mitt hus sitter fönsterbänkarna lite för nära radiatorerna men jag flyttade ut mina fönsterbänkar så att det är ett par cm springa mellan bänk och fönster och det funkar mot kallras för mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2009, 07:44:27 »
Fönsterbänkarna samt motsvarande uppfinningar som täcker in radiatorerna sänker uppvärmningen ganska mycket, har "krigat" med flera fruar som tagit efter modetidningarnas "byggasjälv tips" och sedan när vintern kommer så är det kallt i rummen och rimfrost på insidan av fönstren.
Och fruan ifråga skäller på husbolaget över dålig värme Thumbsup

Om det går så flytta ut och lite upp så skall du se att det blir varmare i rummet
Var sitter termostaten? Eller har den fjärrgivare?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2009, 09:21:55 »
Inga termostater. Helt öppet med utegivare till elpannan som snart ska bytas till en bergvärmepump. Det är knappt två cm mellan vägg och fönsterbänk.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2009, 16:18:17 »
Det borde räcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2009, 17:13:38 »
OK, då får de väl ligga kvar. Man får ingen bättre värmespridning, så det märks, om man tar bort dem?

/PK

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2009, 09:00:24 »
Jo det är mycket möjligt, men sen har man kanske fler i hushÃ¥llet att ta hänsyn till, frugan skulle inte uppskatta blomsterfria fönster.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fönsterbänkar?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2009, 13:41:57 »
Med en springa ska väl kallraset inte va besvärande tycker jag...
Kan väl va dåliga tätningslister också?
Har man elpanna eller oljepanna och fönsterbänkar eller tex möbler som minskar värmeavgivningen spelar det ingen större roll dt kompenserar man med att höja temperaturen. Men med en värmepump är det viktigare eftersom den är effektivare ju lägre temperatur man kan ha på radiatorerna.

Men några centimeters avstånd till fönsterbänken ska väl räcka för att få cirkulation av luft.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!