Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorhaveri?  (läst 8957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agardan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Kompressorhaveri?
« skrivet: 30 juli 2007, 23:15:35 »
Hejsan
Har en IVT490 från 2004 som började larma om "motorskydd uppstart" för en tid sedan. Efter några omstarter gick den så slutligen igång för att några dagar senare börja larma på nytt.

Kompressorn går oavbrutet när den väl sätter igång (om ej motorskyddet slår till) så den senaste tiden har jag kört den på endast tillskott.

När kompressorn ej körs visar GT6 en temp på ca 26 grader. Efter ca 15 minuters körning har den kommit upp i ca 33 grader och kompressorn fortsätter brumma på men temperaturen ändras ej nämnvärt. Så fort man ställer om till endast tillskott går pumpen i viloläge.

Övriga värden innan jag slog av kompressorn
GT1 - 23,3 (22,8)
GT2 - 16,8
GT3:1 - 50
GT3:2 - 52
GT3:3 - 50
GT6 - 33,1

När kompressorn härjade som mest visade GT6 ca 45 grader och kompressorn var på utsidan stekhet.

Passar denna beskrivning in på ett kompressorhaveri eller finns andra troliga (läs billigare) alternativ? Försäkringen gick ut för drygt 2 månader sen och ett kompressorbyte går på runt 8000:-

Finns det nÃ¥gon dold Ã¥terställningsknapp som man mÃ¥ste trycka pÃ¥ när garantitiden gÃ¥tt ut?  >:(

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2007, 00:02:05 »
Hej, tycker temperaturerna ser ok ut förutom GT6 som är för låg. Kan vara köldmediebrist eftersom kompressorn blir så varm. K-mediet skall ju också kyla kompressorn. Prova att prata med IVT, det är aldrig bra reklam att en vp går sönder efter 2-3 år så det är mycket möjligt att de hjälper dig.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2007, 22:09:17 »
Hej,

"Motorskydd uppstart" lamar om inte GT6 ökat 5 ºC på 2 minuter.
Givaren är ofta boven vid detta larm, då den givaren lever det hårdaste livet i en 490.

Vid enbart tillskott kopplas kompressorn bort, och det blir en ren elpanna.

Cronos

Utloggad soundcontrol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2007, 20:50:21 »
Jag har samma problem, IVT 490, installerad 2004. Jag har haft detta larm lite då och då senaste månaderna, bara återställt det så har det funkat. Men nu verkar kompressorn inte ens gå igång, den går bara på tillskott. Har inte forskat så mycket i det, skall kolla temperatuerna nu. (5 min senare...) OK, gjort, om jag trycker på högra pilen och återställer larmet några gånger så går komressorn igång, temperaturen på GT6 börjar stiga den går till ca 45 grader, sen får den fnatt och går ner på minusgrader, står och vandrar från -19 till +10, upp och ner, snabbt, sen får jag larmet igen och kompressorn slår av.
Kan ju vara givaren, läste om nån som bytt den själv på byggahus forumet. Nån som vet var den sitter, är den utmärkt på nåt vis? Skall testa byta den tänkte jag. Tror inte jag har nåt elschema på pumpen.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2007, 10:04:32 »
Hej,

Låter som en klockrent galen GT6 givare, är monterad på hetgasröret från kompressorn.
Ansluts på fläktkortet.

Cronos

Utloggad soundcontrol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2007, 21:59:15 »
Japp! Bytte GT6 idag, nu funkar den igen. Lite underlig montering på den, aluminiumtape och buntband.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!