Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2011, 20:04:47 »
Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.

Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.
Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.

Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2011, 21:28:43 »
Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.

Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.
Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.

Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.
ja klart det sitter givare i förångaren. vi får väl höra då han satt sig in i displayens funktioner vilken temp han har.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2011, 22:16:53 »
Du fÃ¥r ta min kritik positivt  ;)

Eftersom jag pressar min Nibe pump väldigt hÃ¥rt med R290 sÃ¥ är jag bara nyfiken pÃ¥ vad man kan göra med din pump och R134a. Jag är rädd att R134 vinner men är inte säker  :'(

Ärligt, sponsra mig med en pump sÃ¥ skall du fÃ¥ se pÃ¥  fiR:

I min uppsättning drar jag så mycket luft jag kan hitta i källaren för att värma upp boningsplan.
När solen skiner sÃ¥ sticker COP iväg till nivÃ¥er som ingen förortsvilla kan uppnÃ¥ frÃ¥n inomhusluft utan kamin  ;D

Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält sÃ¥ fÃ¥r du  kondens, därav min analys.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2011, 22:35:38 »
Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.

Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.
Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.

Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.
ja klart det sitter givare i förångaren. vi får väl höra då han satt sig in i displayens funktioner vilken temp han har.

Ja ja det finns en "Evaporator temp", jag gick ner och kollade för en stund sedan, då var utluften -4 och pumpen började avfrosta, han inte kolla förångar tempen just innan. En stund efter att den kommit igång igen låg förångar tempen på +4 grader och min egen utluftstemp på ca 1 grad över. Den avfrostade alltså vid -4, tidigare idag låg den på -13 utan att avfrosta då. Tog av inlufts röret och tittade in, det var mycket is på förångaren. När det började avfrosta nu senast var det inte mycket. Jag kan ju förstås inte se den andra kalla sidan av förångaren, svårt att se genom fläkt aggregatet :-)

Inställningen på "Avfrost start" är på -5 grader. På möjliga värden står det "-20 ~ 10°C". Om ~ 10 betyder att -5 kan vara +5 till -15 förklarar det variationen. Det finns ett värde till: "Turnround of defrosting Under heat mode" värdet på den parametern står på 30 min. Jag har bara haft jordvärme innan, så jag är inte så insatt i avfrostnings trix. Man avfrostar inte jordvärme ofta.

Jag tror att polletten börjar kasa ner på "Mode". Det finns en Mode inställning som det står "heat/coo & heat/cool/two tank" på. Möjliga värden är 0/1/2/3. Fabriksinställningen är "0 for sanitary hot water only (summer)".
Sladdgivaren som fanns med stoppar man väl då in i typ ett dykrör i en varmvatten beredare, men mäter styren typ rumstemp på tillluften? Den verkar ju inte vara programmerad till att styra en växelventil, så det fattar jag inte riktigt.
"Ambient temperature" brukar betyda omgivande temp, alltså typ rumstemperatur, mäter den rumstemp på tillluften kanske? Varför inte.

Den inställningen som jag saknar är att kunna låta fläkten gå hela tiden, annars får man bara sommar ventilation när man duschar :-)

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2011, 22:40:12 »
Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält sÃ¥ fÃ¥r du  kondens, därav min analys.
Gasen i denna är R410, den som du hänvisade till innan från det polska företaget skrev R407 gas.
Jag kan bara konstatera att det rinner ut rejält med vatten när jag avfrostar. Mitt hus är inte onormalt fuktigt, det hade märkts på andra saker.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2011, 22:46:13 »
Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält sÃ¥ fÃ¥r du  kondens, därav min analys.
Gasen i denna är R410, den som du hänvisade till innan från det polska företaget skrev R407 gas.
Jag kan bara konstatera att det rinner ut rejält med vatten när jag avfrostar. Mitt hus är inte onormalt fuktigt, det hade märkts på andra saker.

Vilket stärker misstanken om att den går på väldigt låg förångartemp.

Behöver inte alls vara dåligt för effekten men skapar frekventa avfrostningar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2011, 23:12:47 »
Du fÃ¥r ta min kritik positivt  ;)

Eftersom jag pressar min Nibe pump väldigt hÃ¥rt med R290 sÃ¥ är jag bara nyfiken pÃ¥ vad man kan göra med din pump och R134a. Jag är rädd att R134 vinner men är inte säker  :'(

Ärligt, sponsra mig med en pump sÃ¥ skall du fÃ¥ se pÃ¥  fiR:

I min uppsättning drar jag så mycket luft jag kan hitta i källaren för att värma upp boningsplan.
När solen skiner sÃ¥ sticker COP iväg till nivÃ¥er som ingen förortsvilla kan uppnÃ¥ frÃ¥n inomhusluft utan kamin  ;D

Skämt o sido, Jag har kört sedan i Oktober och vinterluft har faktiskt inte mycket fukt men om du kyler den rejält sÃ¥ fÃ¥r du  kondens, därav min analys.
testa min ide!!! sug den luft du behöver för att ventilera huset. resten av luften suger du frÃ¥n avlopps rens röret.all den luft du tar via huset mÃ¥ste tillföras via kallras mm. all denna luft mÃ¥ste värmas. sÃ¥ bara onödigt att över ventilera. varma luften frÃ¥n kommunens avlopp e gratis  he he
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2011, 23:16:50 »
Ja men mängden kondensvatten är inget mått på effektiv pump.

Jag drar 310m3/h 22 ºC luft genom pumpen och har en förångartemp på 0-2 ºC med lite kondens.
Sensorn i förångaren säger 0 ºC, finns det ens någon sensor i förångaren på din pump.

Eftersom han sa att avluften var -8 ºC strax innan avfrost så gissar jag att tempen ligger på mellan -2 och -4 ºC i förångaren under normal drift.
ja klart det sitter givare i förångaren. vi får väl höra då han satt sig in i displayens funktioner vilken temp han har.

Ja ja det finns en "Evaporator temp", jag gick ner och kollade för en stund sedan, då var utluften -4 och pumpen började avfrosta, han inte kolla förångar tempen just innan. En stund efter att den kommit igång igen låg förångar tempen på +4 grader och min egen utluftstemp på ca 1 grad över. Den avfrostade alltså vid -4, tidigare idag låg den på -13 utan att avfrosta då. Tog av inlufts röret och tittade in, det var mycket is på förångaren. När det började avfrosta nu senast var det inte mycket. Jag kan ju förstås inte se den andra kalla sidan av förångaren, svårt att se genom fläkt aggregatet :-)

Inställningen på "Avfrost start" är på -5 grader. På möjliga värden står det "-20 ~ 10°C". Om ~ 10 betyder att -5 kan vara +5 till -15 förklarar det variationen. Det finns ett värde till: "Turnround of defrosting Under heat mode" värdet på den parametern står på 30 min. Jag har bara haft jordvärme innan, så jag är inte så insatt i avfrostnings trix. Man avfrostar inte jordvärme ofta.

Jag tror att polletten börjar kasa ner på "Mode". Det finns en Mode inställning som det står "heat/coo & heat/cool/two tank" på. Möjliga värden är 0/1/2/3. Fabriksinställningen är "0 for sanitary hot water only (summer)".
Sladdgivaren som fanns med stoppar man väl då in i typ ett dykrör i en varmvatten beredare, men mäter styren typ rumstemp på tillluften? Den verkar ju inte vara programmerad till att styra en växelventil, så det fattar jag inte riktigt.
"Ambient temperature" brukar betyda omgivande temp, alltså typ rumstemperatur, mäter den rumstemp på tillluften kanske? Varför inte.

Den inställningen som jag saknar är att kunna låta fläkten gå hela tiden, annars får man bara sommar ventilation när man duschar :-)


Styret på dessa kineser är byggt för VVB laddning, alltså fast kond.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #23 skrivet: 02 februari 2011, 23:18:23 »
Nu har jag räknat lite :)

Klimatdata från "Värme och fukt" av Kenneth Sandin, och han har väl snott någon annanstans.. Nåja:

Malmö, Januari. RF = 87% (utomhus) Ånghalt = 4,1g/m3.
Vi räknar med att ni har ett i överkant normalt fukttillskott 4g/m3.
Din ånghalt inomhus blir då: 4,1 + 4 = 8,1g/m3. Enl tabell har luften mättnadsånghalt 8,1g/m3 vid +7,7oC.

Kyler man nu ner luften till -2oC så blir den nya mättnadsånghalten 4,13g/m3 vilket innebär att mellanskillnaden fälls ut som vatten 3,57g/m3.
Kör du igenom 70l/s (252m3/h) så innebär det nästan 900g vatten per timme och på ett dygn drygt 21,5 liter.

Räknar man istället på att du har 40% RF inne (som du skrev någonstans) och antar att du har kanske 22oC så blir ånghalten 7,8g/m3. Alltså inte jättelångt ifrån mitt räkneexempel.

Jag tror kanske att ditt luftflöde är något lägre och då blir det mindre kondensvatten. Men jag har nu ändrat uppfattning och kan köpa att din maskin kondenserar 10-12l/dygn som du angav.

Det kanske bara är så att jag inte har koll på hur mycket vatten som kondenseras här eftersom jag har anslutit kondensavrinningen direkt till avloppet (nästan, där finns ett vattenlås oxå)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2011, 23:37:44 »
Jag har min kondensavrinning med en slang öppet till golvbrunn.

Satte en plastburk under för att kolla och på 24h, inte en droppe vatten i burken.

Finns det någon annan teori varför han får en hink och jag inget?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2011, 00:22:13 »
Nu har jag räknat lite :)

Klimatdata från "Värme och fukt" av Kenneth Sandin, och han har väl snott någon annanstans.. Nåja:

Malmö, Januari. RF = 87% (utomhus) Ånghalt = 4,1g/m3.
Vi räknar med att ni har ett i överkant normalt fukttillskott 4g/m3.
Din ånghalt inomhus blir då: 4,1 + 4 = 8,1g/m3. Enl tabell har luften mättnadsånghalt 8,1g/m3 vid +7,7oC.

Kyler man nu ner luften till -2oC så blir den nya mättnadsånghalten 4,13g/m3 vilket innebär att mellanskillnaden fälls ut som vatten 3,57g/m3.
Kör du igenom 70l/s (252m3/h) så innebär det nästan 900g vatten per timme och på ett dygn drygt 21,5 liter.

Räknar man istället på att du har 40% RF inne (som du skrev någonstans) och antar att du har kanske 22oC så blir ånghalten 7,8g/m3. Alltså inte jättelångt ifrån mitt räkneexempel.

Jag tror kanske att ditt luftflöde är något lägre och då blir det mindre kondensvatten. Men jag har nu ändrat uppfattning och kan köpa att din maskin kondenserar 10-12l/dygn som du angav.

Det kanske bara är så att jag inte har koll på hur mycket vatten som kondenseras här eftersom jag har anslutit kondensavrinningen direkt till avloppet (nästan, där finns ett vattenlås oxå)
jag är klart imponerad av din efterforskning ..en eloge till dig ! Thumbsup
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #26 skrivet: 03 februari 2011, 08:03:58 »
TokJan.

Utan att räkna för mycket på det så är min teori att din förångare inte är lika kall, samt att du ju kör en stor andel uteluft (genom din solvärmare) och uteluften har mycket lägre ånghalt.

Men i sommar, då kan vi nog räkna med att det rinner vatten även ur din kondensslang :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #27 skrivet: 03 februari 2011, 09:09:32 »

Kyler man nu ner luften till -2oC så blir den nya mättnadsånghalten 4,13g/m3 vilket innebär att mellanskillnaden fälls ut som vatten 3,57g/m3.
Kör du igenom 70l/s (252m3/h) så innebär det nästan 900g vatten per timme och på ett dygn drygt 21,5 liter.


Skall man vara petig blir mängden utfällt vatten lite större. Luftens volym minskar när den kyls av så att det är ett mindre antal m3 luft med 3,57 g/m3 än med 8,1 g/m3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #28 skrivet: 03 februari 2011, 10:05:19 »
Tror fortfarande att vinterluft är torr och om förångaren inte ligger på minus så blir det inte mycket kondens och den lilla fukten som finns i luften blåser ut genom avluften.
ju mer effekt du plockar ut ur förångaren via kompressorn ju kallare blir förångaren = kondens bildas/ tar man ut ännu mer blir det is/snö så avfrostning med luftflöde eller kompressor drift erfodras. på samma sätt fryser en luft luft värmepumps förångare o avfrostning erfodras. gissar att luft som suges inne i ett hus via en kall förångare alstrar betydligt mer vatten. det är betydligt fuktigare inne i huset än ute.
sedan var gränsen går på storlek på kompressor/ förångare kontra luftutbyte kan jag inte svara på. gissar att det är väldigt individuellt beroende på hus.
vet en som testat o suga ur avlopps avluftningen.... ;D kommunens avlopp e väääldigt varmt. således luktar det skit i utblåset 4 meter upp i luften men han har ett gryyyymt cop.
tvivlar att det är tillåtet men jag tror inte han bryr sig. ;)

Eftersom avloppsluft är explosivklassat sÃ¥ hoppas jag att han kör med jordade luftkanaler  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #29 skrivet: 03 februari 2011, 10:45:59 »
 *vinkar*
Citera
varma luften frÃ¥n kommunens avlopp e gratis  he he

Kul, ända tills man skall byta filtret....
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!