Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 35330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #105 skrivet: 24 mars 2010, 13:12:27 »
Ja det är faktiskt intressant, skulle den enkla vägen ut vara att montera en till CP externt, alt. byta ut den interna mot en kraftigare?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: volymförstorare
« Svar #106 skrivet: 24 mars 2010, 14:00:01 »
Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #107 skrivet: 24 mars 2010, 15:10:33 »
Får kolla filtrer som sagt. Annars får man väl spola slingan om det fastnat klägg nånstans.

Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #108 skrivet: 24 mars 2010, 16:03:28 »
Citera
Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?

Jag är inte riktigt säker att det totala flödet ökar, men däremot trycket och det är det som man vill öka så att radiatorerna får ett högre flöde. Framförallt de som ligger sist i slingan. Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.

Citera
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Inte flödet men tryckfallet så att de sista radiatorerna får ett högre flöde.
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 16:08:46 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #109 skrivet: 25 mars 2010, 07:17:54 »

Citera
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Inte flödet men tryckfallet så att de sista radiatorerna får ett högre flöde.
[/quote]

Om dom sista elementen får högre flöde borde inte det totala flödet öka då med med?

Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #110 skrivet: 25 mars 2010, 07:20:58 »
Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?

Rensade filtret igår...tyckte inte det var så mycket skit i filtret men som du säger så kanske det var lite klägg där. Efter rensningen verkade det bli bättre. Tyvärr hade jag larm imorse igen så risken finns väl att det sitter klägg i filtret idag igen.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #111 skrivet: 25 mars 2010, 08:16:21 »
Citera
Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.

Ja
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #112 skrivet: 25 mars 2010, 08:59:53 »
Har funderingar på att byta alla insatser till termostaterna i källaren för att se om det är nån som hindrar flödet men det kanske inte är relevant?
Kärvar nån insats så springer väl bara vattnet förbi i bypassen så det kanske inte påverkar så mycket. Är det värt ett försök tycker ni?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #113 skrivet: 01 april 2010, 13:18:54 »
Kanske ställer samma fråga igen men vill försöka förstå flöde och delta.

Styrs deltat på VP endast av flödet och inget av hur mycket värme som försvinner från första till sista radiatorn?

Om det är flödet som styr så skulle jag vilja öka det Jag har 2 slingor idag. skulle jag ha bättre flöde till VP om det skulle vara 3 slingor istället till samma antal radiatorer?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #114 skrivet: 01 april 2010, 13:21:27 »
Citera
Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.


Jag har redan nu missljud i radiatorerna nu när jag kör cp på högsta läget. Speciellt i sista radiatorn på min långa slinga som du säger.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #115 skrivet: 15 november 2010, 15:43:02 »
Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  pÃ¥ varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du dÃ¥ höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen

Ang att sätta vvb som ett första element vilket jag har gjort. Hann ju göra detta inna jarlen tipsade om att sätta den på returen istället. Hur mycket förlorar jag på detta egentligen . Är det värt att göra om och koppla den på returen istället?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: volymförstorare
« Svar #116 skrivet: 15 november 2010, 16:30:48 »
Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.
Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.

Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: volymförstorare
« Svar #117 skrivet: 15 november 2010, 17:30:01 »
Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.
Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.

Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...


Jag provade ett tag med framledningsgivaren efter knäpptanken mest pga förvärmningslingan.  Men jag tycker det funkar bäst med givaren före annars förtsätter gradminuterna öka till 100 (som är max) samt att jag fick ställa gradminuter till kompressorstart pÃ¥ minsta värde. Inbillade mej även att när spetsen skulle gÃ¥ in kommer den ligga i länge innan tempen ökar sÃ¥ den kopplas ur igen. Nu funkar ju ivts reglering annorlunda sÃ¥ det kanske är bättre pÃ¥ en sÃ¥n. Anledningen till att jag flyttade den frÃ¥n början var att jag trodde det skulle bli kallt inne vid vv tappning men det märks inget av det sÃ¥ den fÃ¥r sitta före knäpptanken Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #118 skrivet: 16 november 2010, 10:45:11 »
det som jag har nu, tank på FL gör ju att °C till tanken är 4°C varmare än vad det är efter tanken vilket gör att man får 4°C kallare vatten till elementen. Detta gäller dock bara vid värmeproduktion för när pumpen stannar är ju retur och FL samma. Dessutom blir det ju alltid en fördröjning innan det varma vattnet kommer till radiatorerna.

Min tanke är ju också att tanken inte minskar flödet mer om den siiter i början?

ang givaren så spelar det ingen roll för mig för min vp styrs efter returtemp.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: volymförstorare
« Svar #119 skrivet: 16 november 2010, 10:56:00 »
Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?
Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.
Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!