0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?
Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?
Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.
Citera Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.Jag har redan nu missljud i radiatorerna nu när jag kör cp på högsta läget. Speciellt i sista radiatorn på min långa slinga som du säger.
Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.
Hej igen srick och rigimuse!!Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan SfinxMed en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.Du använder nu volymforstoraren på varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du då höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.RolandVattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan. Mvh//Jarlen
Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...