Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 35330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #90 skrivet: 24 mars 2010, 10:12:50 »

Får väl ta och rensa filtret, öppna alla termostater och kolla. Om inte det hjälper blir det väl till att byta till returen istället.



Sätter du tanken på returen, blir du besviken. Du kommer att märka att det inte blir någon skillnad.

Montera istället tanken som arbetstank d.v.s. med en extra cirkulationspump. Kostar några hundringar extra per år, men tillåter termostater samt ger högre flöde utan att påverka värmepumpens drift.


Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #91 skrivet: 24 mars 2010, 10:20:24 »
Börjar mer och mer ana att det är din idé som är lösningen Lexus... har för mig att nån mer tipsat om detta, eller om det var du då med.

Kommer skiktningen fungera eller påverkar det något? Vad jag menar är att utnyttjar man 100L + radiatorsystem då eller bara 100L tank?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #92 skrivet: 24 mars 2010, 10:22:35 »
Citera
@Jarlen: (ingen kritik, försöker bara förstå..) Men det kommer ändå dröja lika lång tid tills returtemperaturen blir varmare och diffen blir mindre, Bosch/IVT-pumparna styr ju enligt returtemperaturen så gör det egentligen någon skillnad om tanken monteras på returen? Är avundsjuk på dina grova stamrör Wink

Med ett lågt tryck på framledningen så orkar pumpen inte trycka upp allt det varma vattnet i raddarna utan en allt för stor del varmt vatten passerar genom bypasten med larm som följd. Därför vore det i ert fall bättre att inte ha volymförstoraren på framledningen utan sätta den på returen, eftersom volymförstoraren sänker det initiala trycket på framledningen. I en närmare eftertanke så strider den nuvarande placeringen mot lagarna för ett 1-rörssystem där man dimensionerar upp raddarna vartefter i systemet. Med tanken i början av slingan så har man ju i praktiken den största radiatorn i början av systemet.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #93 skrivet: 24 mars 2010, 10:34:16 »
Där är faktiskt en intressant tanke med största radiatorn..

Fast åtminstone har jag ingen bypass över min stigare/retur. Och om för stor del av vattnet gick igenom radiatorernas bypass borde väl returtemperaturen vara hög, inte låg som den är nu?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #94 skrivet: 24 mars 2010, 10:48:30 »

Börjar mer och mer ana att det är din idé som är lösningen Lexus... har för mig att nån mer tipsat om detta, eller om det var du då med.

Kommer skiktningen fungera eller påverkar det något? Vad jag menar är att utnyttjar man 100L + radiatorsystem då eller bara 100L tank?


Angående skiktning vet jag inte. Man kan i alla fall se att GT1 är oförändrar säkert 15 minuter efter att kompressorn stannat.

Bilden i tidigare inlägg visar en Bosch LW/M 7 kW samt en Nibe UKV200 kopplad som arbetstank. Bifogar tillhörande loggbild.




Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #95 skrivet: 24 mars 2010, 10:52:43 »
Intressant..

Har man då interna CP på lägsta hastighet och externa på högsta borde man få maximalt utnyttjande av allt radiatorvatten?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #96 skrivet: 24 mars 2010, 10:59:04 »
@Jarlen: Min volymtank avger ju ingen effekt och det är ju effekten man räknar efter när man dimensionerar radiatorer. Måste nog hålla med srick om att så vore fallet att allt vatten gick genom bypassen så skulle ju deltat bli mindre. Dessutom skulle inte hela elementen bli varma som dom ia lla fall i mitt fall blir.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #97 skrivet: 24 mars 2010, 11:00:59 »
Ja, att koppla den som en arbetstank var ju tanken från början men jag hade en vvb på plats redan som jag kopplade in och den har ju inte fler anslutningar. Så om jag ska ha en arbetstank blir det en ny investering.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #98 skrivet: 24 mars 2010, 11:05:08 »
Hur har du allt kopplat nu Rigimuse? Acktank i serie efter VVB?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #99 skrivet: 24 mars 2010, 11:08:56 »
Citera
Fast åtminstone har jag ingen bypass över min stigare/retur. Och om för stor del av vattnet gick igenom radiatorernas bypass borde väl returtemperaturen vara hög, inte låg som den är nu?

Jag menar den bypast som finns vid varje radiator. Antingen finns den i radiatorkopplet eller sÃ¥ är den anordnad pÃ¥ annat vis. Men det finns alltid en bypast vid radiatorn i ett 1-rörssystem. Har man för dÃ¥ligt flöde sÃ¥ orkar inte pumpen med att trycka upp flödet i radiatorn, utan en onödigt stor del passerar utan att nÃ¥ radiatorn. Systemet bygger  i och sig pÃ¥ att en del av flödet ska passera radiator och nÃ¥ nästa radiator osv. Men flödet i radiatorn ska inte regleras genom flödet fram, utan med att man stryper pÃ¥ radiatorreturen. Flödet fram bör därför alltid ha ett relativt högt tryck för att säkerställa att man kan uppnÃ¥ önskat flöde i radiatorn. Med andra ord. Har man ett för lÃ¥gt initialt tryck, sÃ¥ pajar man hela funktionen i systemet.
Citera

Citera
@Jarlen: Min volymtank avger ju ingen effekt och det är ju effekten man räknar efter när man dimensionerar radiatorer. Måste nog hålla med srick om att så vore fallet att allt vatten gick genom bypassen så skulle ju deltat bli mindre. Dessutom skulle inte hela elementen bli varma som dom ia lla fall i mitt fall blir.

Har man för lågt flöde blir i och för sig radiatorerna varma men avger inte den värme som behövs. Effektuttaget blir mindre vid ett lågt flöde.
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 11:13:46 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #100 skrivet: 24 mars 2010, 11:18:00 »
Nu är jag pÃ¥ dig igen Jarlen... men jag förstÃ¥r inte riktigt. Om effektuttaget blir mindre borde temperaturen pÃ¥ radiator retur ändÃ¥ vara högre?   



Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #101 skrivet: 24 mars 2010, 11:41:51 »
Hur har du allt kopplat nu Rigimuse? Acktank i serie efter VVB?

Jag har allt kopplat men jag använder alltså en gammal vvb på 100l som volymtank.

Om du nån gång löser det här problemet så får du lova att höra av dig
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #102 skrivet: 24 mars 2010, 11:48:54 »
Citera
Nu är jag på dig igen Jarlen... men jag förstår inte riktigt. Om effektuttaget blir mindre borde temperaturen på radiator retur ändå vara högre?

Jag vänder pÃ¥ "kuttingen" och säger; Om du vill ha ett bättre effektuttag sÃ¥ bör returen i ett 1-rörssystem  vara ganska hög. Annars transporterar du värme förlusterna vartefter du kommer i systemet. Om du har en stor differens mellan fram och retur vid radiatorn d,v.s. lÃ¥g temp pÃ¥ returen sÃ¥ har du för lÃ¥gt flöde. Du kan förmodligen om du fÃ¥r upp flödet, dÃ¥ ocksÃ¥ ställa ner värmekurvan och fÃ¥ ett bättre cop.
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 11:54:09 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #103 skrivet: 24 mars 2010, 11:53:56 »
@Jarlen: Det sista är jag med på, det är ju samma sak som att ha högt flöde på CP => stor diff och vice versa. Inte kollat vad jag har för diff över radiatorerna tyvärr, det är väl kännbart med handen men det är nog inte så värst mycket mer.

@Rigimuse: Detsamma :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #104 skrivet: 24 mars 2010, 13:01:46 »
Några fler funderingar ang flödet nu när det ändå är full aktivitet här:

Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?

Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!