Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 35321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #75 skrivet: 24 mars 2010, 08:33:30 »

GT8 och GT9 ska vara monterade så att de mäter deltaT över kondensorn.

Om deltaT blir högt, beror det på att flödet är lågt. Att det finns en volymförstorare i systemet är i sig inget som automatiskt ger högt deltaT.

Finns det avluftning på framledning mellan värmepump och tank?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #76 skrivet: 24 mars 2010, 08:59:46 »
Hej Jarlen och Lexus!

@Jarlen: Det är ju en tanke så klart, osäker på hur sugen installatören är att börja kröka om en massa rör bara... även om jag fortfarande håller inne en del av betalningen tills detta är löst.
@Lexus: För min del finns avluftning mellan tank och VP, installatören avluftade den sist. Jag kan göra ett nytt försök där så klart. Vad tror du om kombinationen tank+klena/tunna rör som borde ge dåligt flöde?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #77 skrivet: 24 mars 2010, 09:02:47 »

GT8 och GT9 ska vara monterade så att de mäter deltaT över kondensorn.

Om deltaT blir högt, beror det på att flödet är lågt. Att det finns en volymförstorare i systemet är i sig inget som automatiskt ger högt deltaT.

Finns det avluftning på framledning mellan värmepump och tank?

Det måste väl ändå påverka deltat vid start av värmeproduktion när man har en volymtank.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #78 skrivet: 24 mars 2010, 09:08:11 »
Deltat blir ju mindre när vp kört en stund och då försvinner larmet
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #79 skrivet: 24 mars 2010, 09:23:29 »
Det är där jag tror att kombinationen av ack-tank och dåligt flöde, typ klena rör, påverkar. Hade jag haft entumsrör i stamledningen hade det nog inte varit lika illa. Nu måste vattnet först passera tanken och sedan ett radiatorsystem och då uppstår ju den situation du beskriver - att framledningstempen är så mycket högre än returvattnet som fortfarande är riktigt avkylt och inte hunnit värmas upp av något framledningsvatten.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #80 skrivet: 24 mars 2010, 09:24:17 »
Nej, det är effekten från kondensorn som bestämmer deltaT.

Exempel:
Effekten från kondensorn/kompressorn är 7 kW och flödet är 0,25 l/s, så blir deltaT mellan GT8 och GT9 6,7°.

Bifogar en loggbild från Bosch LW/M 9 kW med 200 liters volymtank. Linjen för GT9 gömmer sig bakom GT1, varför deltaT mellan GT8 och GT9 får istället beräknas mellan GT8 och GT1.

Man kan se att det finns en volymtank i systemet, genom att framledningen GT8 inte stiger nämnvärt den första kvarten.


Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #81 skrivet: 24 mars 2010, 09:33:04 »
Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  pÃ¥ varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du dÃ¥ höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #82 skrivet: 24 mars 2010, 09:38:28 »
OK. Det är det dåliga flödet som gör att deltat blir högt. Vad är det som gör att flödet är så dåligt? Cirkulationspumpen står på läge 3.

Försämrar volymförstoraren flödet? Min är inkopplad som ett första element.

När VP larmar. Finns det några risker med det. Alltså händet det nåt speciellt i pumpen eller fortsätter den att gå som vanligt? Kan den stängas av eller liknande?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: volymförstorare
« Svar #83 skrivet: 24 mars 2010, 09:47:48 »
Om tempdiff melan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #84 skrivet: 24 mars 2010, 09:49:42 »
Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  pÃ¥ varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du dÃ¥ höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen

förstÃ¥r inte riktigt varför det skulle behövas högre drifttemp om man har den pÃ¥ FL.  Problemet med flödet försvinner väl heller inte om man sätter den pÃ¥ returen istället?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #85 skrivet: 24 mars 2010, 09:52:25 »
Om tempdiff melan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.
[/quote

Hur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #86 skrivet: 24 mars 2010, 09:52:44 »
Citera
OK. Det är det dåliga flödet som gör att deltat blir högt. Vad är det som gör att flödet är så dåligt? Cirkulationspumpen står på läge 3.

Jag tror att vad som skiljer mitt system ifrån era är att jag har mycket grova rör i min huvudslinga (34mm) som gör att jag har lättare att få fram värmen till raddarna med volymförstoraren på framledningen. Kanske är det i era system en för stor volym för pumpen att trycka fram om man har klenare rör. Ju klenare rör desto större tryckförluster. Dessa tryckförluster skulle ni undvika med volymförstoraren på returen.

//Jarlen
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 09:56:07 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: volymförstorare
« Svar #87 skrivet: 24 mars 2010, 09:59:33 »
Om tempdiff mellan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.

Hur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?

1-rörslinga brukar ha större flödesmotstånd än 2-rörs, men termostater stryper aldrig flödet helt, men de stryper väl lite grand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #88 skrivet: 24 mars 2010, 10:01:09 »
@Rigimuse: Min tank är också installerad som en första radiator, i serie mao. Nej, larmet är bara informerande, den stoppar inte driften. Sen är jag osäker på om det kan påverka något i förlängningen, större slitage eller så..?

@Jarlen: (ingen kritik, försöker bara förstå..) Men det kommer ändå dröja lika lång tid tills returtemperaturen blir varmare och diffen blir mindre, Bosch/IVT-pumparna styr ju enligt returtemperaturen så gör det egentligen någon skillnad om tanken monteras på returen? Är avundsjuk på dina grova stamrör ;)

@Carl N: Skräpfilter tyvärr kollat. Första gÃ¥ngen jag gjorde det hittade jag faktiskt en liten sten...  ???....möjligheten finns ju att det ligger fler sÃ¥na i radiatorslingan. Eller att rören bara är för tunna helt enkelt..

Jag har endast en radiator avstängd och det är den i sovrummet, alla andra är fullt öppna.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #89 skrivet: 24 mars 2010, 10:02:20 »
Får väl ta och rensa filtret, öppna alla termostater och kolla. Om inte det hjälper blir det väl till att byta till returen istället.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!