Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 35334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: volymförstorare
« Svar #45 skrivet: 05 mars 2010, 15:42:52 »
1. Om VP:n går kontinuerligt så kommer värmen som skickas in i tanken så småningom ut bakvägen istället.

2. Verkningsgraden bstäms i högsta grad av kondenseringstemp, ju högre temp ju sämre verkningsgrad. Så matar man VP:n med redan uppvärmt vatten så försämras verkningsgraden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: volymförstorare
« Svar #46 skrivet: 06 mars 2010, 15:19:01 »
Jag trodde innan jag satte in min volymförstorare att jag hade för dåligt flöde i min källare och satte in en extra cp på den slingan. Det var antagligen inte fallet för jag märkte ingen skillnad. CP sitter dock kvar där med högsta läget inställt. Jag förstår att den är onödig på det viset att den drar ström men bör jag koppla bort den igen för att inte slita på övriga delar tror ni?

Jag laddar min volymförstorare i toppen och tar ut värmen i botten. Hur lång tid tror ni det tar innan radiatorerna får ut det varma vattnet vid en värmeladdning? Är det först när allt vatten blandats i tanken så tar det väl säkert en kvart innan jag får ut det varmaste vattnet?

I mitt läge blev det ocksÃ¥ en kompromiss iom att jag bara hade 2 anslutningar. Kanske är lite trög men hade det kommit ut fortare om vp hade hade laddat i botten? 

Hej!
Jag skickade nyss iväg ett citat men det försvann tydligen. Eftersom jag också skall montera en volymförstyorare har jag kollat runt på forumet och hittade då en tråd med en instrukrion från Nibe som beskriver vilka funktioner man uppnår beroende på hur tanken kopplas in.
Hälsningar
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: volymförstorare
« Svar #47 skrivet: 07 mars 2010, 18:31:10 »
Sista exemplet ok, men alla med en hel hoper extra cirkpumpar tycker JAG inte om.
Vill man minska antalet starter tycker jag dock man ska koppla "tvärtom"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #48 skrivet: 07 mars 2010, 18:47:38 »
Bertil:

Eftersom du har stor erfarenhet och kunskap skulle det vara intressant att höra en utveckling om varför du inte tycker om extra cirkulationspumpar? Är det för att de drar extra energi eller är det för att du tycker att systemet blir sämre rent funktionellt?

Själv tycker jag att det ska bli mycket spännande att se hur mitt system  (se nÃ¥gra inlägg uppÃ¥t) presterar när allting är färdigt, lÃ¥ter som att Lexus och Carl N inte tycker om det vilket ju känns lite oroande. Samtidigt har jag stort förtroende för min installatör och han har gjort väldigt mÃ¥nga installationer och testat olika varianter av kopplingar. Han säger att detta är bästa lösningen han stött pÃ¥ och har egen arbetstank kopplad sÃ¥.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: volymförstorare
« Svar #49 skrivet: 07 mars 2010, 19:21:32 »
Tycker inte om för det är nästan alltid "onödigt" i en villa, dessutom kostar i inköp drift och underhåll.

Onödiga/ineffektiva cirkpumpar och dito elmotorer i Sverige tar nog ström som en reaktor ungefär  >:D Det mesta dock i stora byggnader.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #50 skrivet: 08 mars 2010, 14:20:06 »

Bertil:

Eftersom du har stor erfarenhet och kunskap skulle det vara intressant att höra en utveckling om varför du inte tycker om extra cirkulationspumpar? Är det för att de drar extra energi eller är det för att du tycker att systemet blir sämre rent funktionellt?

Själv tycker jag att det ska bli mycket spännande att se hur mitt system  (se nÃ¥gra inlägg uppÃ¥t) presterar när allting är färdigt, lÃ¥ter som att Lexus och Carl N inte tycker om det vilket ju känns lite oroande. Samtidigt har jag stort förtroende för min installatör och han har gjort väldigt mÃ¥nga installationer och testat olika varianter av kopplingar. Han säger att detta är bästa lösningen han stött pÃ¥ och har egen arbetstank kopplad sÃ¥.


Din installatör borde kunna redovisa sin teori, varför den kopplingen är bättre än en standard arbetstankanslutning d.v.s. med fyra anslutningar.

Jag påstår att det finns inget negativt med fyrarörskopplingen, förutom driftkostnad för cirkpumpen.

Volymtankskoppling har heller inget som kan orsaka problem.

Rädsla för att värmen inte når fram tillräckligt snabbt, är helt obefogad.



Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #51 skrivet: 09 mars 2010, 15:13:02 »


Din installatör borde kunna redovisa sin teori, varför den kopplingen är bättre än en standard arbetstankanslutning d.v.s. med fyra anslutningar.

Jag påstår att det finns inget negativt med fyrarörskopplingen, förutom driftkostnad för cirkpumpen.

Volymtankskoppling har heller inget som kan orsaka problem.

Rädsla för att värmen inte når fram tillräckligt snabbt, är helt obefogad.




Hej Lexus, jag ska be min installatör om att redogöra varför han vill koppla som han gjort. Ska även se till att koppla Logger-temperatursensorer på varenda liten rörstump, så ska jag starta en ny tråd om några veckor med lite kurvor och diskutera vidare. Tack för dina synpunkter så länge.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #52 skrivet: 09 mars 2010, 15:28:53 »

Jag trodde innan jag satte in min volymförstorare att jag hade för dåligt flöde i min källare och satte in en extra cp på den slingan. Det var antagligen inte fallet för jag märkte ingen skillnad. CP sitter dock kvar där med högsta läget inställt. Jag förstår att den är onödig på det viset att den drar ström men bör jag koppla bort den igen för att inte slita på övriga delar tror ni?

Jag laddar min volymförstorare i toppen och tar ut värmen i botten. Hur lång tid tror ni det tar innan radiatorerna får ut det varma vattnet vid en värmeladdning? Är det först när allt vatten blandats i tanken så tar det väl säkert en kvart innan jag får ut det varmaste vattnet?

I mitt läge blev det ocksÃ¥ en kompromiss iom att jag bara hade 2 anslutningar. Kanske är lite trög men hade det kommit ut fortare om vp hade hade laddat i botten? 


Det är vettigt att du kopplar bort den externa cirkulationspumpen, då den förmodligen jobbar mot stängd ventil när värmepumpen gör varmvatten. Du kan låta cirkpumpen sitta kvar efter det att du brutit strömmen.

Har du en 200 liters volymtank, så tar det teoretiskt ca: 10 minuter innan tanken börjar skicka ut varmare vatten på systemet. Kopplar du omvänt i tanken, så utnyttjas inte volymen d.v.s. skiktningen uteblir.


Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #53 skrivet: 10 mars 2010, 07:55:31 »
Jag uppfattar dig som att min koppling till tanken är ok?

Ang min cp så har jag en by pass så cp tar lite vatten från returen nar vp producerar vv. By passen är strypt så jag tror inte det rör sig om så mycket men det var bara för att cp inte skulle gå mot "stopp".
Det som jag dock upplever är att vid vv prod att cp vänder på flödet i alla fall från min ovanvåning. Vet inte om detta är ett problem?
Om jag nu endast koppla ur strömmen ur cp och låta den sitta kvar försämrar den flödet nåt då om man jämför med att man tar bort den?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: volymförstorare
« Svar #54 skrivet: 10 mars 2010, 09:11:00 »

Citera
Trodde kanske för mycket på underverk med volymförstorare men tycker inte att det blev nån större skillnad med värmen. Drifttiden har ökat men också det betydligt mindre än vad jag trodde. Min VP värmde upp 5°C returvatten innan volymförstoraren på 100l på ca 15 min och sjönk sedan med ca 15 min igen vilket gav väldigt många starter. Nu blir tiderna ca 25 min istället vid ungefär samma utetemp. En liten förbättring men visst känns det som man borde kunna få längre drifttider än så? Tror fortfarande att jag skulle få jämnare och bättre värme i min källare med längre drifttider då tempen skulle hålla sig mer jämn. Kanske var 100l för lite men jag borde minst ha 175 l totalt nu. Några tips på förbättringar?
Hej rigumuse!

Här nedan är en konversation med rÃ¥d Ã¥t scrik, som  jag gav honom i en annan trÃ¥d. Alla vi med ettrörssystem har troligtvis  ungefärliga samma problem i början. Jag har laborerat ganska mycket med mitt system sedan jag kopplade in min 150 lit volymförstorare förra vintern. DÃ¥ du ocksÃ¥ har ett 1-rörssystem sÃ¥ kan därför ocksÃ¥ vara i behov av det här rÃ¥det. Titta ocksÃ¥ i min trÃ¥d frÃ¥n förra Ã¥ret. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php#1
Hej srick!
Jag vet inte hur man gör dessa inställningar pÃ¥ din pump, men jag har ställt in min sÃ¥ att den inte skjuter över och under börvärdet för mycket. Dvs om pumpen frÃ¥gar efter 45 ºC sÃ¥ skjuter den över och under endast med 5 ºC istället för t.ex 8 ºC. PÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r du en mycket lugnare och jämnare temp pÃ¥ framledningen. Kanske kan du eventuell dÃ¥ ocksÃ¥ sänka framlednings kurvan ett snäpp. Problemet med 1-rörssystem är att de inte tÃ¥l för lÃ¥nga avsvalningsfaser, och det avhjälper du pÃ¥ det här viset. Det fungerar ungefär som om man har en pistol som är förberedd med en kula i loppet, istället för att man först tvingas att göra en mantelrörelse för att mata fram  kulan innan man skjuter. Jag hoppas att inte min liknelsen inte är för krÃ¥nglig , men jag har svÃ¥rt att förklara det pÃ¥ annat vis.
Mvh//Jarlen

Hej Jarlen
Jo man kan ändra en parameter som pÃ¥ IVT-sprÃ¥k heter "Kopplingsdifferens för Värmebärare" om jag inte minns fel. Det är sÃ¥ klart ocksÃ¥ en lösning men har inte velat sänka den med tanke pÃ¥ att dÃ¥ antalet starter ökar..  Men det kanske inte är hela världen. Det är ju lätt att prova!

Synar för övrigt din trÃ¥d nu..  mycket information samlat där, samla till en bok? Wink
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #55 skrivet: 10 mars 2010, 09:57:56 »
Jag har läst din tråd förr där det står mycket bra om ettrörssystem och har redan testat att minska koppling diffen till 4 C. Kan inte minska mycket mer än så tror jag inte. Har snart inte mycket fler alternativ att testa så jag tar gärna emot mer tips vad man kan göra med sitt 1-rörsystem.
Jag har ju dom traditionella 1 rörs problemen med högt delta (11C) och 1 lång slinga. Dom här problemen ligger väl här på forumet lite var stans med hur man bäst löser det med fläktkonvektorer, försöka dela den långa slingan till 2 slingor osv.
Vad har du för delta jarlen? och har du löst det på nåt bra sätt?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #56 skrivet: 10 mars 2010, 10:50:31 »
Såg nånstans att du inte hade mer än 5C DT. Jag har ju betydligt mer och får antagligen då tänka till lite innan jag byter till större element eller sätter in fläktkonvektorer. Jag förmodar att DT skulle öka ännu mer med en fläktkonvektor insallerad på en av befintliga slingor.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #57 skrivet: 10 mars 2010, 12:18:03 »
Om jag nu endast koppla ur strömmen ur cp och låta den sitta kvar försämrar den flödet nåt då om man jämför med att man tar bort den?

Oj.....nja det vet jag inte. Om den gör det, gissar jag att det är ytterst lite.

Bypassen ska blockeras, när cirkulationspumpen stängs.

« Senast ändrad: 10 mars 2010, 12:24:13 av Lexus »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #58 skrivet: 10 mars 2010, 12:22:59 »

Såg nånstans att du inte hade mer än 5C DT. Jag har ju betydligt mer och får antagligen då tänka till lite innan jag byter till större element eller sätter in fläktkonvektorer. Jag förmodar att DT skulle öka ännu mer med en fläktkonvektor insallerad på en av befintliga slingor varför deltaT ökar något.

DeltaT över värmepumpen förändras inte eller mycket lite, när du ökar effektuttaget. Med mycket lite menar jag att kompressorn blir effektivare (mer effekt) när framledningstempen sjunker. Framledningstempen sjunker när fler radiatorer/konvektorer ansluts.

Genom att deltaT mäts före och efter kompressorn, så är det just kompressorn (och elpatron) som bestämmer storleken på deltaT när flödet är konstant.


Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #59 skrivet: 10 mars 2010, 13:21:20 »
Men då gäller det att jag får ner FL tempen en del. För tillfället har jag för kallt i min källare och behöver komplettera med åtminstone en fläktkonvektor. Den har jag tänkt ska göra att det blir lite varmare men jag vet ju inte om den kommer göra så mycket att jag kan sänka FL tempen.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!