Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 35323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #30 skrivet: 01 mars 2010, 21:16:48 »
Trodde kanske för mycket på underverk med volymförstorare men tycker inte att det blev nån större skillnad med värmen. Drifttiden har ökat men också det betydligt mindre än vad jag trodde. Min VP värmde upp 5°C returvatten innan volymförstoraren på 100l på ca 15 min och sjönk sedan med ca 15 min igen vilket gav väldigt många starter. Nu blir tiderna ca 25 min istället vid ungefär samma utetemp. En liten förbättring men visst känns det som man borde kunna få längre drifttider än så? Tror fortfarande att jag skulle få jämnare och bättre värme i min källare med längre drifttider då tempen skulle hålla sig mer jämn. Kanske var 100l för lite men jag borde minst ha 175 l totalt nu. Några tips på förbättringar?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: volymförstorare
« Svar #31 skrivet: 02 mars 2010, 00:10:30 »
Du får inte varmare med en ack.. däremot mindre antal starter...

Hur är den kopplad..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #32 skrivet: 02 mars 2010, 08:17:58 »
Innan hann min vp sjunka mer är dom inställda 5C innan vp startade igen pga att vp är inställd på att den inte får starta oftare än var 15e minut. Vp sjönk alltså då med 7-9 c istället vilket gjorda att elementen hann kylas av. Med längre driftider och jämnare värme trodde jag på en liten höjning på rumstempen.

Volymförstoraren är kopplad som ett första element med enbart två anslutningar. Det är en beg vvb som vi vänt upp och ned för att få anslutningarna uppåt. Det varma går in i toppen och tas till elementen i botten. Enligt IVT så skulle det vara så för att det skulle blandas.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: volymförstorare
« Svar #33 skrivet: 02 mars 2010, 23:14:28 »
Om det varma går in i botten får man skiktning vid pumpstopp, svalt vatten som passerat radiatorerna och värmepumpen. Det är tyngre än det varma vatten som finns i acken efter driften. Det gör att det kalla vattnet lägger sig på botten och acken kör ut lika varmt vatten som vid vpdriften alldeles innan, detta i flera minuter..
När vp startar blandas vattnet åter i acken, så att framledningen sakta stiger.

Det skiljer nog inte sÃ¥ mycket pÃ¥ dessa tvÃ¥ sätt ungefär som Expressen och Aftonbladet. Men jag skulle valt Aftonbladet  >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #34 skrivet: 03 mars 2010, 07:12:12 »
Hade det varit bättre att låtit vv gå in i botten och ut till radiatorerna från toppen. Hade det blandats då?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: volymförstorare
« Svar #35 skrivet: 03 mars 2010, 23:09:25 »
Det är nog ingen jätteskillnad
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #36 skrivet: 04 mars 2010, 09:58:20 »
Temperaturen ökade inte av sig självt med installation av volymförstorare men förhoppningsvis så kan jag ställa ner diff mellan på och av lite och ök värmekurvan lite så jag får bra värme. Innan volymförstoraren spelade det ingen roll hur högt jag ställde värmekurvan för när det väl hade värmts upp så sjönk det lika snabbt igen. Så nån förbättring kanske man kan se.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #37 skrivet: 04 mars 2010, 11:49:00 »
Min leverantör (Thermia iofs, men tänkte att det kunde vara relevant i ämnet ändå) sålde in kopplingen nedan på mig. Sa att han provat seriekoppling och fyrrörs arbetstankskoppling men att detta var den bästa varianten.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #38 skrivet: 04 mars 2010, 13:44:37 »

Min leverantör (Thermia iofs, men tänkte att det kunde vara relevant i ämnet ändå) sålde in kopplingen nedan på mig. Sa att han provat seriekoppling och fyrrörs arbetstankskoppling men att detta var den bästa varianten.


Nja, den bästa lösningen är det inte......snarare den sämsta av de tre alternativen.

Arbetstankslösningen enligt din bild, kan belasta trevägsventilen så att den läcker ut varmvatten på värmesystemet. Den läcker även ut varmt vatten till värmesystemet när trevägaren växlar mellan varmvatten och värme d.v.s. knäpptankseffekten uteblir. Ännu en nackdel är förbrukningen på den extra cirkpumpen. Fördelen är att du kan ha aktiva termostater på radiatorer och golvvärme.

Samma nackdelar och fördelar gäller fyrarörsansluten arbetstank, förutom att den även fungerar som knäpptank, och belastar inte trevägsventilen.

Ansluts tanken som volymförstorare, så funkar den som knäpptank samt ger längre gångtider/stopptider. En 100 liters volymförstorare har inga nackdelar på en Thermia.
 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #39 skrivet: 04 mars 2010, 15:29:03 »
Lexus:
Förstår inte precis ditt resonemang, tacksam om du kan förklara. Så här tänker jag:

Extra cirkpumpskostnad: Absolut finns denna, denna är dock A-klassad så den kostar mig ungefär 60 kronor per år i elförbrukning.

Knäpptanksfunktion: I min värld så borde det vara så att när VPn börjar göra värme till radiatorkretsen så blandas det in i det svalare vattnet som kommer från arbetstanken, därmed borde temperaturökningen dämpas = mindre knäpp!? Dessutom har man ju det faktum att det inte under stoppet blivit så kallt i radiatorrören eftersom "värmebufferten" i arbetstanken fortsatt cirkulera?

Belasta trevägsventilen: Antar att detta är ett annat ord för växelventilen, som ju sitter på returen i värmepumpen? Hur menar du att den belastas? Så att den går sönder i förtid?

Nu kanske det här blir lite mycket Thermiasnack för IVT-forat, men tacksam om du kan utveckla dina tankar. Kul att lära sig från er som kan mycket!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: volymförstorare
« Svar #40 skrivet: 04 mars 2010, 20:06:56 »


  I min värld sÃ¥ borde det vara sÃ¥ att



 I din värld  Sc:,h  ..........hmm....var bor du?

I min värld är det oftast inget problem med knäppningar när pumpen startar för komfortvärme. Problemet är när växlingsventilen växlar från vv-laddning till värmedrift. Genom att du uppger att den externa endast förbrukar energi för 60 kr/år.....blir man naturligtvis nyfiken på ditt elpris och flöde. Antar att du kör den externa cirkpumpen med högre hastighet än den interna.

När du kör den externa cirkpumpen på hög hastighet, så får du undertryck i de rör som kommer från värmepumpen. Det sker speciellt under varmvattenladdningarna, då du även får en ejektorverkan av t-rören d.v.s. ytterligare undertryck på vp-sidan som kan skapa läckage på trevägaren även då det är motorn och inte fjädern som justerar käglan/slidens position.

I en 100 liters tank finns det mellan högsta/lägsta temp (räknat på 10° diff) endast 1,2 kWh som buffert. Låt säga att ditt hus har ett effektbehov för komfortvärme om 5 kW och en varmvattenladdningen fortgår i 15 minuter, så har bufferten tömts och lite till. Finns dessutom golvvärme i träbjälklag, så var så säker på att det kommer att knäppa när växlingsventilen lägger om till värmedrift. Och detta sker helt onödigt, genom att alla fyra anslutningarna inte nyttjas på tanken.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #41 skrivet: 04 mars 2010, 20:58:04 »
Lexus skrev: I din värld    ..........hmm....var bor du?

- I Stockholm. Försökte väl uttrycka att jag inte anser mig kunna det här fullt ut men ändå ville komma med påståenden, i syfte att få bra svar. Och bra svar får jag ju nu från dig. Jag lär mig!

Lexus skrev: du uppger att den externa endast förbrukar energi för 60 kr/år.....blir man naturligtvis nyfiken på ditt elpris och flöde. Antar att du kör den externa cirkpumpen med högre hastighet än den interna.

- Räknade 5 watt i 24*365 timmar. Blir 43 kWh. Och nej, jag kör den externa cirkulationspumpen på lägsta flöde. Men eftersom jag har en Optimum så ändras ju hastigheten med deltat. Idéen är väl att när vpn vill ha ut mycket flöde på radiatorkretsen så ska den externa cp:n bromsa detta, vilket gör att en del av det varma framledningsvattnet "backar ner" i arbetstanken och blandas med svalare vatten.

Lexus skrev: När du kör den externa cirkpumpen på hög hastighet, så får du undertryck i de rör som kommer från värmepumpen.

- Detta borde väl då påverka vp:ns vb-cirkpump (som ju sitter på framledningen) snarare än växelventilen (som ju sitter på returledningen). Då blir jag förstås oroad om det kan skada cirkulationspumpen...?

Lexus skrev: I en 100 liters tank finns det mellan högsta/lägsta temp (räknat på 10° diff) endast 1,2 kWh som buffert. Låt säga att ditt hus har ett effektbehov för komfortvärme om 5 kW och en varmvattenladdningen fortgår i 15 minuter, så har bufferten tömts och lite till.

- Där har du säkert rätt, har inte räknat på detta i förväg vilket jag kanske skulle ha gjort. Men oavsett att bufferten är "slut" när värmeproduktionen ska slå till igen så har det ju funkat som en buffert, vilket borde innebära att den genomsnittliga temperaturen i radiatorkretsen i slutet av stopperioden är högre än om tanken inte hade funnits? Vilket borde ge mindre knäpp. Men visst jag förstår att en seriekopplad tank på framledningen eller en fyrrörstank ger mer anti-knäpp-effekt. Enligt min röris ger dock mitt upplägg en bra kompromiss - viss knäppeffekt och hyfsad snabbhet att få ut värmen vid tillslag.

Som sagt, jag lär mig mycket av den här diskussionen. Kul att kunna stöta och blöta sina tankar med erfaret folk!

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #42 skrivet: 05 mars 2010, 08:01:13 »
Jag trodde innan jag satte in min volymförstorare att jag hade för dåligt flöde i min källare och satte in en extra cp på den slingan. Det var antagligen inte fallet för jag märkte ingen skillnad. CP sitter dock kvar där med högsta läget inställt. Jag förstår att den är onödig på det viset att den drar ström men bör jag koppla bort den igen för att inte slita på övriga delar tror ni?

Jag laddar min volymförstorare i toppen och tar ut värmen i botten. Hur lång tid tror ni det tar innan radiatorerna får ut det varma vattnet vid en värmeladdning? Är det först när allt vatten blandats i tanken så tar det väl säkert en kvart innan jag får ut det varmaste vattnet?

I mitt läge blev det ocksÃ¥ en kompromiss iom att jag bara hade 2 anslutningar. Kanske är lite trög men hade det kommit ut fortare om vp hade hade laddat i botten? 
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: volymförstorare
« Svar #43 skrivet: 05 mars 2010, 09:06:19 »
Och nej, jag kör den externa cirkulationspumpen på lägsta flöde. Men eftersom jag har en Optimum så ändras ju hastigheten med deltat. Idéen är väl att när vpn vill ha ut mycket flöde på radiatorkretsen så ska den externa cp:n bromsa detta, vilket gör att en del av det varma framledningsvattnet "backar ner" i arbetstanken och blandas med svalare vatten.

Hej!
Detta inte så optimalt. När det är kallt ute så går VP:n oavbrutet långa stunder vilket gör att arbetstanken blir "fulladdad" och då blandas det uppvärmda vattnet från arbetstanken med returvattnet från radiatorerna till VB-retur. VP:n värmer helt enkelt vatten som inte värmer huset utan går tillbaka till VP:n vilket sänker verkningsgraden och kan dessutom leda till onödiga driftstopp på "hög retur".

Man bör ha ett lite högre flöde på externa CP:n när man kopplar på detta sätt, men då kommer tanken bara buffra lite kallare returvatten så det bästa är att köra åtminstone framledningsvattnet genom tanken om den har fler anslutningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: volymförstorare
« Svar #44 skrivet: 05 mars 2010, 15:22:09 »
Hej Carl och Lexus, jag tror jag ska ta och jacka upp farten på den externa CPn lite grann då. Carl, några frågor om dina kommentarer:

VP:n värmer helt enkelt vatten som inte värmer huset utan går tillbaka till VP:n vilket sänker verkningsgraden och kan dessutom leda till onödiga driftstopp på "hög retur".
1. All värme måste väl ändå värma huset till slut? Både VPn och tanken står ju i källaren som är uppvärmd. Och eftersom den externa CPn går kontinuerligt kommer väl den värme som finns i tanken när VPn bryter ändå komma ut i huset under stoppet?
2. Verkningsgraden påverkas väl bara av VB-delta i VPn? Förstår att det är viktigt att varmvattenflödet in i tanken inte är så kraftigt att det förstör skiktningen. Men så länge som VPn kan få returvatten från botten av tanken och radiatorreturen som är tillräckligt kallt att Optimumregleringen kan hålla VB-delta till 8 grader så ska väl VPns verkningsgrad inte påverkas?

/L

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!