0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som jag fattat det får man då ingen cirkulation i systemet då vå producerar vv. Hur mycket kommer detta att påverka. Kommer innetemeraturen hinna sjunka osv?
Min leverantör (Thermia iofs, men tänkte att det kunde vara relevant i ämnet ändå) sålde in kopplingen nedan på mig. Sa att han provat seriekoppling och fyrrörs arbetstankskoppling men att detta var den bästa varianten.
I min värld så borde det vara så att
Och nej, jag kör den externa cirkulationspumpen på lägsta flöde. Men eftersom jag har en Optimum så ändras ju hastigheten med deltat. Idéen är väl att när vpn vill ha ut mycket flöde på radiatorkretsen så ska den externa cp:n bromsa detta, vilket gör att en del av det varma framledningsvattnet "backar ner" i arbetstanken och blandas med svalare vatten.
VP:n värmer helt enkelt vatten som inte värmer huset utan går tillbaka till VP:n vilket sänker verkningsgraden och kan dessutom leda till onödiga driftstopp på "hög retur".
Jag trodde innan jag satte in min volymförstorare att jag hade för dåligt flöde i min källare och satte in en extra cp på den slingan. Det var antagligen inte fallet för jag märkte ingen skillnad. CP sitter dock kvar där med högsta läget inställt. Jag förstår att den är onödig på det viset att den drar ström men bör jag koppla bort den igen för att inte slita på övriga delar tror ni?Jag laddar min volymförstorare i toppen och tar ut värmen i botten. Hur lång tid tror ni det tar innan radiatorerna får ut det varma vattnet vid en värmeladdning? Är det först när allt vatten blandats i tanken så tar det väl säkert en kvart innan jag får ut det varmaste vattnet?I mitt läge blev det också en kompromiss iom att jag bara hade 2 anslutningar. Kanske är lite trög men hade det kommit ut fortare om vp hade hade laddat i botten?
Bertil:Eftersom du har stor erfarenhet och kunskap skulle det vara intressant att höra en utveckling om varför du inte tycker om extra cirkulationspumpar? Är det för att de drar extra energi eller är det för att du tycker att systemet blir sämre rent funktionellt?Själv tycker jag att det ska bli mycket spännande att se hur mitt system (se några inlägg uppåt) presterar när allting är färdigt, låter som att Lexus och Carl N inte tycker om det vilket ju känns lite oroande. Samtidigt har jag stort förtroende för min installatör och han har gjort väldigt många installationer och testat olika varianter av kopplingar. Han säger att detta är bästa lösningen han stött på och har egen arbetstank kopplad så.
Din installatör borde kunna redovisa sin teori, varför den kopplingen är bättre än en standard arbetstankanslutning d.v.s. med fyra anslutningar. Jag påstår att det finns inget negativt med fyrarörskopplingen, förutom driftkostnad för cirkpumpen. Volymtankskoppling har heller inget som kan orsaka problem.Rädsla för att värmen inte når fram tillräckligt snabbt, är helt obefogad.
Trodde kanske för mycket på underverk med volymförstorare men tycker inte att det blev nån större skillnad med värmen. Drifttiden har ökat men också det betydligt mindre än vad jag trodde. Min VP värmde upp 5°C returvatten innan volymförstoraren på 100l på ca 15 min och sjönk sedan med ca 15 min igen vilket gav väldigt många starter. Nu blir tiderna ca 25 min istället vid ungefär samma utetemp. En liten förbättring men visst känns det som man borde kunna få längre drifttider än så? Tror fortfarande att jag skulle få jämnare och bättre värme i min källare med längre drifttider då tempen skulle hålla sig mer jämn. Kanske var 100l för lite men jag borde minst ha 175 l totalt nu. Några tips på förbättringar?
Om jag nu endast koppla ur strömmen ur cp och låta den sitta kvar försämrar den flödet nåt då om man jämför med att man tar bort den?
Såg nånstans att du inte hade mer än 5C DT. Jag har ju betydligt mer och får antagligen då tänka till lite innan jag byter till större element eller sätter in fläktkonvektorer. Jag förmodar att DT skulle öka ännu mer med en fläktkonvektor insallerad på en av befintliga slingor varför deltaT ökar något.
Vad har du för delta jarlen? och har du löst det på nåt bra sätt?
med hur man bäst löser det med fläktkonvektorer, försöka dela den långa slingan till 2 slingor osv.
Framledningstempen sjunker om du hänger fast en eller två fläktkonvektorer i källaren. Kom ihåg att strypa flödet (med >7° deltaT över konvektorn) för den effekt du vill att de ska leverera. (överväg fetare raddar istället) När det blir varmare i källaren, så blir det även varmare på övre plan....som i sin tur inte behöver lika hög framledning.
Jag förmodar att du menar att jag ska dra en separat slinga för min konvektor. Det kanske är det bästa. Någon här på forumet så att jag då kanske var tvungen att strypa in övriga slingor för att inte kortsluta. Det var det som gjorde mig osäker.Ang ventilen så står det att det är till 2 rörsystem...funkar det även för mig med 1 rörssystem?
Finns det ingen risk åt andra hållet att jag kommer ha för dåligt flöde genom konvektorn? Är det alltid att man behöver strypa?
GT8 och GT9 ska vara monterade så att de mäter deltaT över kondensorn.Om deltaT blir högt, beror det på att flödet är lågt. Att det finns en volymförstorare i systemet är i sig inget som automatiskt ger högt deltaT.Finns det avluftning på framledning mellan värmepump och tank?
Hej igen srick och rigimuse!!Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan SfinxMed en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.Du använder nu volymforstoraren på varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du då höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.RolandVattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan. Mvh//Jarlen
Om tempdiff melan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.[/quoteHur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?
OK. Det är det dåliga flödet som gör att deltat blir högt. Vad är det som gör att flödet är så dåligt? Cirkulationspumpen står på läge 3.
Citat från: Carl N skrivet 24 mars 2010, 09:47:48Om tempdiff mellan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.Hur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?
Om tempdiff mellan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.
Får väl ta och rensa filtret, öppna alla termostater och kolla. Om inte det hjälper blir det väl till att byta till returen istället.
@Jarlen: (ingen kritik, försöker bara förstå..) Men det kommer ändå dröja lika lång tid tills returtemperaturen blir varmare och diffen blir mindre, Bosch/IVT-pumparna styr ju enligt returtemperaturen så gör det egentligen någon skillnad om tanken monteras på returen? Är avundsjuk på dina grova stamrör Wink
Börjar mer och mer ana att det är din idé som är lösningen Lexus... har för mig att nån mer tipsat om detta, eller om det var du då med. Kommer skiktningen fungera eller påverkar det något? Vad jag menar är att utnyttjar man 100L + radiatorsystem då eller bara 100L tank?
Fast åtminstone har jag ingen bypass över min stigare/retur. Och om för stor del av vattnet gick igenom radiatorernas bypass borde väl returtemperaturen vara hög, inte låg som den är nu?
@Jarlen: Min volymtank avger ju ingen effekt och det är ju effekten man räknar efter när man dimensionerar radiatorer. Måste nog hålla med srick om att så vore fallet att allt vatten gick genom bypassen så skulle ju deltat bli mindre. Dessutom skulle inte hela elementen bli varma som dom ia lla fall i mitt fall blir.
Hur har du allt kopplat nu Rigimuse? Acktank i serie efter VVB?
Nu är jag på dig igen Jarlen... men jag förstår inte riktigt. Om effektuttaget blir mindre borde temperaturen på radiator retur ändå vara högre?
Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?
Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?
Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.
Citera Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.Jag har redan nu missljud i radiatorerna nu när jag kör cp på högsta läget. Speciellt i sista radiatorn på min långa slinga som du säger.
Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.
Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...
Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.
CiteraVarför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.Jag instämmer i purjos resonemang. Jag har kopplat på det viset och anser att man får längre gångtider eftersom man då har en större mängd uppvärmt vatten som avger värme under en längre tid.
Citat från: Jarlen skrivet 16 november 2010, 14:13:18CiteraVarför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.Jag instämmer i purjos resonemang. Jag har kopplat på det viset och anser att man får längre gångtider eftersom man då har en större mängd uppvärmt vatten som avger värme under en längre tid.Spelar verkligen givarpositionerna och volymtankens placering på retur/fram någon roll för detta? En större aktiv vattenvolym ger längre gångtider och stopptider, punkt slut eller?
CiteraNej, sitter givaren före tanken så stannar VP'n i princip lika tidigt som utan tank. Iallafall i mitt system.Man måste ju naturligtvis justera gradminuterna (på nibe) bosch lär väl ha någon liknande inställning i pumpen beroende på vart givaren Sitter. rätt justerat lär det inte skillja mycket. Styr inte bosch på returen då lär de väl inte spela nån roll men du hade väl en luft vatten med nån shunt inblandad då kan det bli annat.
Nej, sitter givaren före tanken så stannar VP'n i princip lika tidigt som utan tank. Iallafall i mitt system.