Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga Hydralklyv ..  (läst 15422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Bygga Hydralklyv ..
« skrivet: 25 april 2011, 07:44:36 »
Hej
har bestämt mig för att Göra en rejäl hydralklyv  vart beställer jag elmotor + hudralpump billigast

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #1 skrivet: 25 april 2011, 08:12:07 »
Hydraulik kostar väl oftast endel sköna slantar, men tycker ofta man ser färdiga aggregat på blocket allt imellanåt med pump, tank, ventilpaket osv i olika modeller, en sån anordning och en cylinder så är det bara att börja svetsa :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #2 skrivet: 25 april 2011, 08:30:09 »
Hej
har bestämt mig för att Göra en rejäl hydralklyv  vart beställer jag elmotor + hudralpump billigast

Vet nån som köpt på hammars men har ingen koll på pris byggde min klyv av skrotade grejer enligt en hydraulkille skulle den trycka ca 21 ton den har aldrig kurkat hittills trots att jag klyvit ved som varit ca 60 cm Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #3 skrivet: 25 april 2011, 08:40:55 »
hej
jopps funderade på att skaffa beg grejer men...vad f-n bygger jag en nu så bör den ju räcka mitt liv + lite till....
ska ha den till grovt virke,ha stått å klabbat med sågen i helgen å högen jag har är inte lite grov
problem med å nå genom med ett 13" svärd på min gammla husqarna

så jag ha räknat ut att det e en vettig grej att ha....även om jag bara använder den nån gång
Köper man en riktig elmotor å pump + en tub så är det ju inte direkt nått som tvärtar slut...
även om kapen blir slut så går det ju att flytta grejerna till nästa projekt...

va lite sugen på å plagiera en japa 300 maskin å det bör ju gå använda delarna från kluven om jag bygger en sån senare..den drivs ju med elmotor å hydralik..
skillnaden är att min japa ska ha 16 svärd så jag kan kapa grova stockar a:gl inte nå fjutt svärd
misstänker att dom kör med nå 12tums svärd i den maskinen...
16 tum + 1,3 pixel e nog rätt väg att vandra...


 
« Senast ändrad: 25 april 2011, 08:56:28 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #4 skrivet: 25 april 2011, 16:19:53 »
Hej .
Skit samma det få va jag lånade mig en Billig jula hydral klyv en som bara tog 35 cm ved å bara tryckte 4 ton...

har gjort min årsved i dag.. på typ 3-4 tim ungefär,den lille rackaren e faktiskt ganska ettrig
tar det mästa utan knot
kostar den 1500 kr är den lätt värd pengarna...

visst inte nå specielt bra om man ska göra 30m3 ved,men duger gött til min lilla vedfabrik
säg att jag klyver 2 årsvedar på 2 dar så finns det väl inte så mycke å gnälla på..


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #5 skrivet: 25 april 2011, 16:37:41 »
Hej .
Skit samma det få va jag lånade mig en Billig jula hydral klyv en som bara tog 35 cm ved å bara tryckte 4 ton...

har gjort min årsved i dag.. på typ 3-4 tim ungefär,den lille rackaren e faktiskt ganska ettrig
tar det mästa utan knot
kostar den 1500 kr är den lätt värd pengarna...

visst inte nå specielt bra om man ska göra 30m3 ved,men duger gött til min lilla vedfabrik
säg att jag klyver 2 årsvedar på 2 dar så finns det väl inte så mycke å gnälla på..



Gör man bara kort ved till husbehov räcker det nog bra med en sån. Gjorde ca 80 m2 till mina föräldrar i år men det tog nog 3 dar + 12 m2 till mej som jag egentligen inte behöver men dom hade inte plats för det så jag fyllde vedbon. Men det är bara det som är över 30 cm som körs i mitt hemma bygge resten går i en annan klyv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #6 skrivet: 25 april 2011, 17:10:56 »
Jopps känns lite överkill att slänga ut 10 000 kr på en hydralkluv då det käns som jag kan stå ut med en enklare modell,vi beställde en på clasollson för 2000kr som tar 52 cm ved å pressar 5 ton
gissar att jag klarar mig gott med den...

har klabbat upp veden å kör hem klabbarna med perssonbils släpen man rymmer faktiskt ganska hyfsat på den,gissar på 1,5m3
har nog bara kvar ca 5m2 på mitt vedupplag så 3 svängar till så bör jag ha hemma skiten
ska stapla upp det på mina pallar så jag har all ved hemma ids inte flänga runt å hämta ved i vinter

gissar att jag kommer att ha ved i ca 3 år då jag e klar..känns inte allt förbetungande att rusta upp veden a:gl
då jag rustat upp detta så har jag rustat ved 2 gånger seb jag köpte min kamin LOL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #7 skrivet: 25 april 2011, 19:07:47 »
Jopps känns lite överkill att slänga ut 10 000 kr på en hydralkluv då det käns som jag kan stå ut med en enklare modell,vi beställde en på clasollson för 2000kr som tar 52 cm ved å pressar 5 ton
gissar att jag klarar mig gott med den...

har klabbat upp veden å kör hem klabbarna med perssonbils släpen man rymmer faktiskt ganska hyfsat på den,gissar på 1,5m3
har nog bara kvar ca 5m2 på mitt vedupplag så 3 svängar till så bör jag ha hemma skiten
ska stapla upp det på mina pallar så jag har all ved hemma ids inte flänga runt å hämta ved i vinter

gissar att jag kommer att ha ved i ca 3 år då jag e klar..känns inte allt förbetungande att rusta upp veden a:gl
då jag rustat upp detta så har jag rustat ved 2 gånger seb jag köpte min kamin LOL


Är det så lite ved kan du ju köpa på macken ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #8 skrivet: 26 april 2011, 15:45:51 »
hej
det e ju det jag ska då jag eldat upp veden jag har...kommer nog att köpa all ved färdig sen
säg att jag eldar upp 4m3 per år å betalar ca 500kr per m3 så...2000kr e väl inget å gnälla på
då får dom givet leverera veden hem på gården...

staplade upp ved högen å klöv klart det sista i dag ...3-4 m3 blev det i slutändan
klabba + stapla en dag å klyvning tog ca en dag...2 dagar tog det att ordna årsveden
känns ändå inte helt dumt å det funkar hyfsat,har ju inte slite ut mig riktigt utan jag har hunne hafft barnkalas + middag för mina svärföäldrar å kompisens familj under tiden...

funderar om jag ska ränna av resten av vedhögen å göra nästa års förbrukning då jag lix dragit fram grejerna..gör jag 4-5 vedpallar till har jag som sakt ...2års vedar till
bör hinna göra det på 2 dar om jag ligger i lite

det är ju kanon väder ute så det e ju inte helt fel å stå å pilla med veden...å fundera på hur mycket solvärme jag fått ner ..det trycker på hyfsat bra sånna här dar....75 rakt igenom hela tanken,tom frugan har svårt att ta död på värmen även om hon gör sitt bästa....LOL
« Senast ändrad: 26 april 2011, 15:50:22 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #9 skrivet: 26 april 2011, 15:55:50 »
hej
det e ju det jag ska då jag eldat upp veden jag har...kommer nog att köpa all ved färdig sen
säg att jag eldar upp 4m3 per år å betalar ca 500kr per m3 så...2000kr e väl inget å gnälla på
då får dom givet leverera veden hem på gården...

staplade upp ved högen å klöv klart det sista i dag ...3-4 m3 blev det i slutändan
klabba + stapla en dag å klyvning tog ca en dag...2 dagar tog det att ordna årsveden
känns ändå inte helt dumt å det funkar hyfsat,har ju inte slite ut mig riktigt utan jag har hunne hafft barnkalas + middag för mina svärföäldrar å kompisens familj under tiden...

funderar om jag ska ränna av resten av vedhögen å göra nästa års förbrukning då jag lix dragit fram grejerna..gör jag 4-5 vedpallar till har jag som sakt ...2års vedar till
bör hinna göra det på 2 dar om jag ligger i lite

det är ju kanon väder ute så det e ju inte helt fel å stå å pilla med veden...å fundera på hur mycket solvärme jag fått ner ..det trycker på hyfsat bra sånna här dar....75 rakt igenom hela tanken,tom frugan har svårt att ta död på värmen även om hon gör sitt bästa....LOL


3-4m3 pÃ¥ 2dagar?? Kapar du med en fogsvans och klyver med yxan eller? Ska lÃ¥na Farsans bilke och rusta upp typ 20m3 skulle gissa att det tar ca 3-4  timmar om vi är 2st som matar bilken. SÃ¥g pÃ¥ hemsidan att kapaciteten är 10-30 m³/h  :)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #10 skrivet: 26 april 2011, 16:45:02 »
hej
tjaa jag stressar inte... å kapa klabb med motorsågen å klyva med en leksaks klyv går inte speciellt fort,men jag behöver inte stressa

har tyvär inte en klyv för 60 000 kr å hadde jag dom pengarna över så blev det INTE en vedmaskin
utan en "Riktig" värmepump i stället...fattas inte så många kr

känner folk som konverterat åt det hållet å ingen jag känner e då missnöjd... ;)
man slipper köpa eller äga grejer för flera 100 000 kr å sen så sliper man slitet med å hugga ved
kapa å kyva köra henm skiten då det är -25 grader mm mm......

veden går ju att sälja som massa eller ved åt nån stackare som tror att det e billigt att elda ved
ved är ju inte direkt tung sålt i buntar...
« Senast ändrad: 26 april 2011, 16:50:51 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #11 skrivet: 26 april 2011, 17:44:01 »
hej
tjaa jag stressar inte... å kapa klabb med motorsågen å klyva med en leksaks klyv går inte speciellt fort,men jag behöver inte stressa

har tyvär inte en klyv för 60 000 kr å hadde jag dom pengarna över så blev det INTE en vedmaskin
utan en "Riktig" värmepump i stället...fattas inte så många kr

känner folk som konverterat åt det hållet å ingen jag känner e då missnöjd... ;)
man slipper köpa eller äga grejer för flera 100 000 kr å sen så sliper man slitet med å hugga ved
kapa å kyva köra henm skiten då det är -25 grader mm mm......

veden går ju att sälja som massa eller ved åt nån stackare som tror att det e billigt att elda ved
ved är ju inte direkt tung sålt i buntar...

En klyv är inte dyr om man kan få tag i lite skrot att bygga av. Fast jag håller med att det finns folk som köper dyra grejer för att kapa ved bättre med vp Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #12 skrivet: 26 april 2011, 21:33:38 »
hej
tjaa jag stressar inte... å kapa klabb med motorsågen å klyva med en leksaks klyv går inte speciellt fort,men jag behöver inte stressa

har tyvär inte en klyv för 60 000 kr å hadde jag dom pengarna över så blev det INTE en vedmaskin
utan en "Riktig" värmepump i stället...fattas inte så många kr

känner folk som konverterat åt det hållet å ingen jag känner e då missnöjd... ;)
man slipper köpa eller äga grejer för flera 100 000 kr å sen så sliper man slitet med å hugga ved
kapa å kyva köra henm skiten då det är -25 grader mm mm......

veden går ju att sälja som massa eller ved åt nån stackare som tror att det e billigt att elda ved
ved är ju inte direkt tung sålt i buntar...

Jag har inte heller nÃ¥gon vedmaskin för 60000kr.....jag lÃ¥nar istället  :P :D ;D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #13 skrivet: 26 april 2011, 21:39:58 »
tur för dig då.. Thumbsup

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bygga Hydralklyv ..
« Svar #14 skrivet: 26 april 2011, 21:47:25 »


va lite sugen på å plagiera en japa 300 maskin å det bör ju gå använda delarna från kluven om jag bygger en sån senare..den drivs ju med elmotor å hydralik..
skillnaden är att min japa ska ha 16 svärd så jag kan kapa grova stockar a:gl inte nå fjutt svärd
misstänker att dom kör med nå 12tums svärd i den maskinen...
16 tum + 1,3 pixel e nog rätt väg att vandra...


 

13 är det. Det duger bra.
Stockar grövre än 33cm tar man ialla fall med motorsågen.

Har kört lite med min idag  :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gHftL3xvNzQ[/youtube]
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!