Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola golvvärme  (läst 2469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lokföraren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spola golvvärme
« skrivet: 12 februari 2020, 16:11:03 »
Hej!

Jag har bott i mitt hus i några år och har alltid tyckt att golvvärmen har varit sådär. Golvet är ofta iskallt vid mildgrader och fläckvis varmt när det är kallt. Jag bytte fjärrvärmeväxlare förra sommaren så den är det inget fel på. Så nu tänker jag att jag vill spola igenom systemet och lufta det ordentligt! Har googlat och läst lite guider, men hittar inget som ser exakt ut som mitt system. Regulatorerna för rumsgivarna är ihjäl som dom har jag tagit bort och kör med öppna slingor.

Den övre bilden är huvudfördelaren i källaren och den undre den mindre fördelaren på övervåningen.

Om nån kunde förklara på dagisnivå hur jag ska göra så vore jag mycket tacksam!



Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Spola golvvärme
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2020, 18:36:59 »
Jag hade problem med ojämn värme i min golvvärme, efter jag skruvade upp (lite) den strypventil (med röd topp) som finns längst till höger i din bild blev det nytt liv i golvvärmen. Har samma system Wirsbo (numera Uponor)
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola golvvärmextermostat
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2020, 18:50:48 »
Av bilderna att döma sÃ¥ kommer vattnet frÃ¥n rören till höger och föregÃ¥ende säger sÃ¥ sitter det en strypventil med röd ratt och markerad frÃ¥n 1 och uppÃ¥t, öppna den mera, sen dom rör som gÃ¥r rakt upp, är nog  till nästa GV-fördelare 1 tr, upp,Vilkaen fart är det pÃ¥ pumpen
1 - 2 - 3 , kanske du fÃ¥r öka farten lite, det är bara  en pump till bÃ¥da GV, prova fÃ¥r du vad som händer, att spola ur för ev luft stäng dom ventilerna pÃ¥ ÖV ( sittter pÃ¥ höger och vänster sida ) med skiftnyckel och vänta nÃ¥gon timma, är det luft brukar det kanstra i delarna, bara vänta ytterligare, sen ta det som är pÃ¥ ÖV . Den stora vita är en maxtermostat för att inte det ska för varmt pÃ¥ GV , vad värmer du med

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spola golvvärme
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2020, 08:05:58 »
Om det finns luft så borde den samlas i den övre fördelaren, jag skulle börja med att stänga cirkpumpen och prova att lufta där?
Om det inte finns nÃ¥n luft alls där är det inte troligt att det är luft nÃ¥n annanstans heller.  Sc:,h
Men man kan prova att stänga alla slingor utom en och köra en slinga i taget (och lufta lite mellan varje slingbyte).
Man stänger slingan på skruven som sitter under täckmuttern på respektive retur, räkna varven ner till botten och anteckna när du börjar skruva så du kan öppna samma antal varv på respektive skruv efteråt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!