Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LL-värmepump till gÃ¥rdshus  (läst 2481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
LL-värmepump till gårdshus
« skrivet: 13 november 2020, 23:08:42 »
På bilden en planritning över mitt gårdshus. Allrum och kök samt 2 sovrum och ett kök
Min plan är att värma det med en LL-pump.
Men var placeras den bäst? Gissar längst ner på ritningen
Hur sprider man värmen till de två sovrummen åt vänster i bilden och badrummet längst upp?
Vilken effekt behövs på LLpumpen? (Norra Bohuslän)
« Senast ändrad: 13 november 2020, 23:10:49 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #1 skrivet: 14 november 2020, 09:55:32 »
Placeringen beror på möbleringen i stugan. Det blir jobbigt i längden att sitta mitt i luftströmmen även om den är varm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #2 skrivet: 14 november 2020, 11:06:53 »
Placeringen beror på möbleringen i stugan. Det blir jobbigt i längden att sitta mitt i luftströmmen även om den är varm.
Det blir ingen möblering på södra(nedre i bild) väggen, där är det en altandörr mitt på väggen. Ovanför den kanske är ett OK ställe då?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #3 skrivet: 14 november 2020, 11:27:40 »
Ja precis, ovanför altandörren lÃ¥ter som en bra placering. DÃ¥ blÃ¥ser den ju snett nerÃ¥t pÃ¥ en gÃ¥ngyta och inte sittyta. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2021, 21:25:12 »
Hej igen, lyfter tråden..

placering av ytterdelen mÃ¥ste kanske justeras pga en planerad altan Ã¥t söder och öster, skulle därför  helst ha den  pÃ¥ norra eller västra sidan om köksdelen och sätta innerdelen över badrumsdörren sÃ¥ den blÃ¥ser genom köket och ut i allrummet.

se planritningen i inlägg 1. Norr är uppåt på ritningen.

Går inte det bra så måste ytterdelen placeras under altangolvet, fri höjd c:a 75cm under altangolvet

Synpunkter?
« Senast ändrad: 26 juni 2021, 21:35:33 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2021, 17:46:46 »
Hej igen, lyfter tråden..

placering av ytterdelen mÃ¥ste kanske justeras pga en planerad altan Ã¥t söder och öster, skulle därför  helst ha den  pÃ¥ norra eller västra sidan om köksdelen och sätta innerdelen över badrumsdörren sÃ¥ den blÃ¥ser genom köket och ut i allrummet.

se planritningen i inlägg 1. Norr är uppåt på ritningen.

Går inte det bra så måste ytterdelen placeras under altangolvet, fri höjd c:a 75cm under altangolvet

Synpunkter?
under altangolvet låte r dumt riktigt dumt utedelen är väl 75cm hur skall du kunna göra service på den?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2021, 19:17:38 »
under altangolvet låter dumt riktigt dumt utedelen är väl 75cm hur skall du kunna göra service på den?
Tack! Din synpunkt är inte ny. Vad tycker du om förslaget att sätt innerdelen i köket då? Över dörren och Kylfrysen finns inte plats, till höger om badrumsdörren finns plats men blir det OK för luftcirkulation bort till allrummet södra del?
Utanför de tv små sovrummen vill jag inte ha den. Den är inte helt ljudlös...

Jag är klart medveten om att under altan är omständigare vid service. Min lösning där skulle vara att göra golvet framför och över den uppfällbart. Av mina tre grannar har en av dem sin under altanen, men det går att huka sig under för att komma åt....
Alternativ sätta den utanför altanen, typ en meter från husväggen?

« Senast ändrad: 27 juni 2021, 19:23:59 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2021, 21:01:11 »
Vart ska vattnet ta vägen som kommer efter avfrostning vintertid när det är tjäle i backen?
Låter som isen kommer bygga upp ganska lätt till underkant utedel ?

Dra ut så den hamnar utanför altanen.
Bara för att en granne verkar montera dumt till behöver väl inte alla göra likadant  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2021, 22:40:32 »
Vart ska vattnet ta vägen som kommer efter avfrostning vintertid när det är tjäle i backen?
Låter som isen kommer bygga upp ganska lätt till underkant utedel ?

Dra ut så den hamnar utanför altanen.
Bara för att en granne verkar montera dumt till behöver väl inte alla göra likadant  ;)
Tack! Alltid bra att få ventilera sina funderingar!

Grannens står på berg som lutar 45° så han har inga problem med isuppbyggnad.

Min tomtmark lutar men bara 5cm/m så det får bli utanför altankanten på ett stativ med plats för en balja för vatten under. Den kan man ju dra ut och tömma när den är full..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2021, 22:43:03 »
Kan inte vattnet/isen bara få rinna ut eller är det gångstråk där eller något annat som gör att du måste ha en balja?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2021, 17:10:11 »
Kan inte vattnet/isen bara få rinna ut eller är det gångstråk där eller något annat som gör att du måste ha en balja?
På vintern när det fryser är det bara att dra ut baljan med is i. Ingetspettande behövs. På sommaren är baljan onödig.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2021, 17:24:57 »
Jo men behöver man inte hacka is eller släpa runt på en balja varje dag så är det bäst.
Hänger pÃ¥ vart vatten och is hamnar 👍
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2021, 18:34:48 »
I ett sådant läge skulle jag satsa på en orginalbalja under VP och slang/rör bort till där det inte kan frysa, i baljans botten en värmekabel ner i slang/rör och inkopplas så den går igång vid avfrostning och 10 min efterdrift ( tidrelä ) En del nyare VP har automatik inbyggd för V-kabel

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2021, 20:10:16 »
25fOKUS, "och slang/rör bort till där det inte kan frysa" var hittar jag en sådan tulipanaros?
Jag bor på landet,
-det är 300m till kommunalt avlopp om det ska kunna rinna (nerförlutning).
-Till mitt eget avlopp är det 10m uppförsbacke. Skulle i så fall behöva sätt LLVPn på höga styltor.
-En uppvärmd slang bort till ett dike nedanför tomten ..oxå 10m men åt andra hållet, bra nerförslutning kanske kan funka? Hur mycket el drar en så lång slang? Fast det blir väl ett isberg där slangen slutar...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LL-värmepump till gårdshus
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2021, 23:11:13 »
25fOKUS, "och slang/rör bort till där det inte kan frysa" var hittar jag en sådan tulipanaros?
Jag bor på landet,
-det är 300m till kommunalt avlopp om det ska kunna rinna (nerförlutning).
-Till mitt eget avlopp är det 10m uppförsbacke. Skulle i så fall behöva sätt LLVPn på höga styltor.
-En uppvärmd slang bort till ett dike nedanför tomten ..oxå 10m men åt andra hållet, bra nerförslutning kanske kan funka? Hur mycket el drar en så lång slang? Fast det blir väl ett isberg där slangen slutar...
Nu vet jag inte hur topografin är på din fastighet, så det är bara lite info som jag gav. Det behöver inte gå till avlopp/kommunalt, bara så att det kan rinna några meter bort mot något ställe, tex 5 meter och inte bli kvar under VP. Finns färdiga V-kablar från 2 - 25 meter med stickpropp och dom är på ca 5 w per meter. Kopplas den in på VP som har automatik blir det inga stora kostnader. Finns det inte i VP så tillkommer ett frånslagfördröjt tidrelä, det ska bara ligga till när avfrostning sker och en stund efter så slang/rör blir fritt från vatten och ingen ispropp blir kvar. Du är lite för långt från mig för att jag ska kunna göra det. En riktig elektriker fixar det, ska kopplas in på den tamp som vänder 4-vägaren i VP och ha direktström på sig. Kolla speciellt om VP har funktionen i sig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!