Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?  (läst 8319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BlueYakk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej!

Ny på forumet, full av frågor!
Fullkomlig novis på pumpar.

Vi köpte nyligen ett hus i Skåne där uppvärmning och varmvatten sköts av Nibe Fighter 2020 + Nibe VVM 300.
Anläggningen är installerad någon gång 2006. Huset är från -42, ca 135 kvm, 2-plans med inredd källare.

Jag har inte brytt mig så mycket om det hela fram tills det nu blev kallt då elmätaren började ticka som en tok. Elpatronen har växlat mellan läge 1, 2 och 3 beroende på hur många minus det varit ute. Som kallast runt minus 10 (natt) annars runt minus 5.
Ligger nu på en förbrukning mellan dryga 100 kWh och 160 kWh per dygn (inkl. hushåll). Känns som lite för mycket.
Kör på autoläget, har ca 21 grader i huset.

Fråga: Är det en normal förbrukning för en sådan här anläggning vintertid? Jag gissar att det är lite högt men min kunskap är väldigt dålig.

Jag har förstått att man kan ändra så att elpatronen inte hjälper till alls (t.ex. sommarläge) eller ändra gradminuter(?) så att pumpen inte "kallar på hjälp" från elpatronen så snabbt.

Fråga: Hur mycket vågar man ändra på gradminuter/andra inställningar så elpatronen inte kickar in så snabbt utan att rubba komforten för mycket? Vill ju inte ändra så pass så att det blir kallt i huset eller att varmvattnet försvinner. Nuvarande läge är det fabriksinställda.

Även tacksam för andra förslag. Jag lär säkerligen få hundra nya frågor för varje svar jag får men man måste ju börja någonstans! =)

MVH
//Blue

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Hej!

Vet du hur mycket du gjorde av med tidigare innan pumpen?

Eldade du eller hade du rent av direkt el?

mvh / D

Utloggad BlueYakk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Bodde i hyreslägenhet innan, köpte huset i september. Alltså köpte ett hus med detta system.
Så jag har inget att jämföra med tyvärr.

MVH
//Blue

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2009, 22:15:53 »
Jag skulle koppla bort eltillskott och testa skillnaden.

Det direkta problemet blir väl tappvarmvattentemperaturen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2009, 07:00:51 »
nibe värmer väl varmvattnet i första hand så det sär inga problem att testa utan elpatron
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2009, 09:39:50 »
Har hela tiden den känslan att något är tokigt med att ha tappvattensberedare i samma tank som värmen till elementen. Bättre med separat beredare som spetsvärme.
Nu när det är kallt så behövs mycket värme till elementen och pumpen får jobba mera och eltillskotten måste in för att tappvattnet ska bli tillräckligt varmt.
Används pannan bara som värmekälla till elementen så behövs inte så hög temperatur i pannan, bara så mycket som krävs till elementen för att klara husvärmen.
Då klarar sig pumpen betydligt lägre ner i minusgraderna utan tillskott.

Spetsberedaren behöver bara värma upp skillnaden i grader mellan pannan och tappvattnets önskade temperatur.

Förstår nu vissa fabrikat som levererar separat beredare och har bättre COP värden....
Separata beredaren räddar de värden och det är mycket vettigt tänkandes också.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2009, 10:50:43 »
vvm 300 har separat beredare inbygd i pannan på 180L tror jag det är. Den jobbar med flytande kond direkt mot radiatorerna och har en växelventil som växlar över till varmvattenproduktion. Den klart bästa pannan man kan ansluta till sin fighter.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #7 skrivet: 23 december 2009, 11:29:22 »
vvm 300 har separat beredare inbygd i pannan på 180L tror jag det är. Den jobbar med flytande kond direkt mot radiatorerna och har en växelventil som växlar över till varmvattenproduktion. Den klart bästa pannan man kan ansluta till sin fighter.

Ja men är den separata beredaren isolerad inne i pannan?? Värms den också upp av vattnet till elementen plus spetsats med växelventilen? Hur många ggr per dag behöver den värmas upp extra pga mycket uttag av värme till elementen.

Förlåt att jag frågar för jag vet faktiskt inte hur det fungerar exakt. Tycker bara det att så många liter vatten till tappvattnet och används så mycket varje dag i hushållet? Jag har separat 35 liters som går på 80gr så jag får ut cirka 50-55 liter temperat vatten och det räcker till tre duschar i följd om man inte slösar för mycket.

Tacksam för svar ty jag behöver lära mig mycket mer..... tomte::

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Hej,

Er förbrukning verkar hög, snittar själv ca 50kwh/dygn i december(tot).
Du skrev inte vilken storlek på pumpen du har? Har själv inte behövt någon eltillskott.
Vet du vilken framledningstemperatur du skickar ut till radiatorerna när det är tex 0 grader?
Skickar själv ut ca 30grader vid 0graders utetemp.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #9 skrivet: 23 december 2009, 12:57:46 »
den är helt fristÃ¥ende frÃ¥n värme vattnet. värms av att växelventilen slÃ¥r över frÃ¥n radiator värme till att värma varmvatten. Tappar du inget varmvatten bevgöver den inte värmas överhuvudtaget förutom  värme förlusten.
Anledningen att man har sÃ¥ mycket vatten är att vp klarar max 50-58  grader ut. Har för mig att standardvärdet är 45-50 ºC. Sen har du elpatroner men hur det funkar med spets vet jag inte. Men normalt sÃ¥ prioterar den varmvatten.
Så stänger du av elpatronen så påverkar inte det varmvattnet överhuvudtaget så länge det inte är under -20 så utedelen står still.

100 l 80 ºC ger ca 200l 40 ºC vatten, men har man 100l 50  ÂºC vatten sÃ¥ har man kanske 120 l 40 ºC vatten
de flesta bergvärme abläggningar funkar på samma vis.

Udantaget är ctc som funkar som jag tror du tänker  vp värmen den under delen och el del längst upp,
nibe har också en 2 st lilvärdiga lösningar evp 270 och evp 500

om du vill läsa mer är det bara gå in på nibes hemsida och ladda ner bruksanvisningen till vvm 300
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2009, 13:44:25 »
den är helt fristÃ¥ende frÃ¥n värme vattnet. värms av att växelventilen slÃ¥r över frÃ¥n radiator värme till att värma varmvatten. Tappar du inget varmvatten bevgöver den inte värmas överhuvudtaget förutom  värme förlusten.
Anledningen att man har sÃ¥ mycket vatten är att vp klarar max 50-58  grader ut. Har för mig att standardvärdet är 45-50 ºC. Sen har du elpatroner men hur det funkar med spets vet jag inte. Men normalt sÃ¥ prioterar den varmvatten.
Så stänger du av elpatronen så påverkar inte det varmvattnet överhuvudtaget så länge det inte är under -20 så utedelen står still.

100 l 80 ºC ger ca 200l 40 ºC vatten, men har man 100l 50  ÂºC vatten sÃ¥ har man kanske 120 l 40 ºC vatten
de flesta bergvärme abläggningar funkar på samma vis.

Udantaget är ctc som funkar som jag tror du tänker  vp värmen den under delen och el del längst upp,
nibe har också en 2 st lilvärdiga lösningar evp 270 och evp 500

om du vill läsa mer är det bara gå in på nibes hemsida och ladda ner bruksanvisningen till vvm 300

Tack för svar! Då är det okej om det är så, ja jag ska läsa pdf foldern.
Däremot om ctc och Nibes övriga fungerar som jag tänker då är det INTE bra vid kyla.
Hade slängt dit en separat beredare direkt och bara låta tempen på pannan vara lämplig för husets värmebehov.

Håller på och kopplar in tillsats kontaktor, såg i menyn endast 3 timmar tillsats har pumpen behövat hittills. Men okej fortsätter koppla nu....

Mmmm är Nibe nerringt och nerinternetad?? He he går inte att komma in på Nibes hemsida nu så pdf:n får vänta lite.....
« Senast ändrad: 24 december 2009, 12:38:35 av hulta »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2009, 10:49:59 »
 Thumbsup Nu fick jag möjlighet att ladda ner pdf till Vmm och ser att det är en ack tank modell tvÃ¥ i ett. Innebär dÃ¥ att om inget vatten utgÃ¥r till elementen sÃ¥ blir det ändÃ¥ värmeöverföring frÃ¥n tappvattensbehÃ¥llaren till elementsvatten behÃ¥llaren.
Innebär att tappvattnet måste underhållsvärmas onödigt ofta av pumpen, speciellt sommartid pga värmeöverföringen till elementsvattet behållaren. Dåliga utryck kanske men ni förstår nog.

Därför tror jag på systemet acktank för elementsvattnet med slinga för tappvattnet som sedan spetsats i separat rejäl VV beredare. Okej handlar om utrymme men måste innebära färre starter för pumpen under varma halvåret dvs behöver inte underhållsvärma tappvattnet så ofta. Ingen överföring av värme till elementsvattnet i onödan. Givetvis ska pumpen hjälpa till att värma tappvattnet via växelventil med vilkoret att vid mycket kalla dagar så är prioritet elementsvatten i första hand.

Alldeles för mycket automatik med ventiler och j-skap som kan bråka......
Och svårjusterat tydligen för amatörer.
Enkelhet är bäst i långa loppet...
« Senast ändrad: 26 december 2009, 11:11:50 av hulta »

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2009, 11:37:29 »
Thumbsup Nu fick jag möjlighet att ladda ner pdf till Vmm och ser att det är en ack tank modell två i ett. Innebär då att om inget vatten utgår till elementen så blir det ändå värmeöverföring från tappvattensbehållaren till elementsvatten behållaren.
Innebär att tappvattnet måste underhållsvärmas onödigt ofta av pumpen, speciellt sommartid pga värmeöverföringen till elementsvattet behållaren. Dåliga utryck kanske men ni förstår nog.

Därför tror jag på systemet acktank för elementsvattnet med slinga för tappvattnet som sedan spetsats i separat rejäl VV beredare. Okej handlar om utrymme men måste innebära färre starter för pumpen under varma halvåret dvs behöver inte underhållsvärma tappvattnet så ofta. Ingen överföring av värme till elementsvattnet i onödan. Givetvis ska pumpen hjälpa till att värma tappvattnet via växelventil med vilkoret att vid mycket kalla dagar så är prioritet elementsvatten i första hand.

Alldeles för mycket automatik med ventiler och j-skap som kan bråka......
Och svårjusterat tydligen för amatörer.
Enkelhet är bäst i långa loppet...
Hej, du har nog läst ritningen lie för snabbt. Vid normal värmeproduktion till ellementen är växelventilen i VVM300
ställd så att värmebäraren inte passerar vv manteln (och kyler därmed inte vv beredaren).
Vid produktion av vv ställs växelventilerna om så att vp endast producerar mot manteln (i toppen av manteln),
under denna tid är vb mot ellement blockerad.
Den tredje arbetsmoden är den då tillsatsvärme behövs, då ställs växlingsventilerna om så att vp producerar
mot mantelbotten, tillsatselen höjer temperaturen i manteln och vb till ellementen shuntas från manteltoppen.

Denna konstruktion är ganska optimal, dvs flytande kondensering för alla andra driftsfall än med tillsats.

Ta en till titt i brochyren
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
hej!
Har haft 2020 och vvm300 i 3 år . Säljer också värmepumpar, tex Nibe. Men mitt svar här bygger på den statistik jag har gjort under 3 år.
Första året gick här 8300 kwh på värme och varmvatten under 1 år, andra året höjdes det till 8600 och nu 3:dje året har här gått 9100 kwh.
Vi förbrukar mer varmvatten än första Ã¥ret. Vi har ocksÃ¥ satt in fläktkonvektor i pannrummet som blev svinkallt efter  bytet. Sonen har flyttat in i ett rum där vi inte hade full värme tidigare eftersom det inte var renoverat tidigare. I huset gick tidigare 3,5 m3 olja. Det är 90 + 90 källaren, hela källaren inredd. Garage 20 kvm kommer till och där är ett element som lyckas hÃ¥lla 18 grader med full värme pÃ¥. Allt är 65 standard när det  gäller isolering, fönster osv.
Det har inte varit så långvarigt med många minusgrader som nu i veckan. Men här gick ca 100-120 kwh de dygn det var nere i temperaturer runt 10-15 minusgrader. Medeltemperaturen låg enligt pannan på 5-6 minus.
värmepumpen orkade till slut ge knappt 40 grader, men då hade vi 17 minus på kvällen. Därefer steg det och hamnade på 2-3 minus. Pumpen gick utan stopp i 5 dygn.
SÃ¥ jag tycker inte att din elförbrukning under de dygn det varit svinkallt  Ã¤r onormal. Om du kört med bara elpanna hade 6 steg minst varit inkopplade och du hade väl legat pÃ¥ 250 kwh per dygn.
I meny 9 kan du fÃ¥ fram hur mycket eltillskott det gÃ¥tt sedan installation, i meny 5 drifttiden för pumpen. Du mÃ¥ste välja servicemeny under meny 8. Man fÃ¥r jämföra förbrukningen pÃ¥ Ã¥rsbasis. DEc, jan,februari är  kalla mÃ¥nader. Om ni eldat med olja och eldat 3 m3 sÃ¥ hade 2 m3 gÃ¥tt under dessa mÃ¥nader. Det är 20000kwh/16000 kwh effektiv energi. Pannan du har är dubbelmantlad. Elpatronen spetsvärmer varmvattnet vid behov samt värmer den spetsvärme du behöver under kalla dagar. Det är samma vatten som du har i radiatorerna. Det vattnet som finns i mantlingen värms när inte tillsatsbehov föreligger av din värmepump via växelventilen.
Maila gärna mig om du har frågor. eva.rosqvist@varmia.se
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad BlueYakk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Tusen tack för alla svar!
Jag har massor kvar att lära mig men varje gång man är här så snappar man upp något.

God fortsättning till er alla!

MVH
//Blue

Utloggad michpic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej!

Letar förgäves efter några erfarna personers inställningar av Nibe 2020, vore bra att ha några riktvärden för oss nyblivna ägare.

/Michael

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2010, 13:56:23 »
Thumbsup Nu fick jag möjlighet att ladda ner pdf till Vmm och ser att det är en ack tank modell två i ett. Innebär då att om inget vatten utgår till elementen så blir det ändå värmeöverföring från tappvattensbehållaren till elementsvatten behållaren.
Innebär att tappvattnet måste underhållsvärmas onödigt ofta av pumpen, speciellt sommartid pga värmeöverföringen till elementsvattet behållaren. Dåliga utryck kanske men ni förstår nog.

Därför tror jag på systemet acktank för elementsvattnet med slinga för tappvattnet som sedan spetsats i separat rejäl VV beredare. Okej handlar om utrymme men måste innebära färre starter för pumpen under varma halvåret dvs behöver inte underhållsvärma tappvattnet så ofta. Ingen överföring av värme till elementsvattnet i onödan. Givetvis ska pumpen hjälpa till att värma tappvattnet via växelventil med vilkoret att vid mycket kalla dagar så är prioritet elementsvatten i första hand.

Alldeles för mycket automatik med ventiler och j-skap som kan bråka......
Och svårjusterat tydligen för amatörer.
Enkelhet är bäst i långa loppet...
Hej, du har nog läst ritningen lie för snabbt. Vid normal värmeproduktion till ellementen är växelventilen i VVM300
ställd så att värmebäraren inte passerar vv manteln (och kyler därmed inte vv beredaren).
Vid produktion av vv ställs växelventilerna om så att vp endast producerar mot manteln (i toppen av manteln),
under denna tid är vb mot ellement blockerad.
Den tredje arbetsmoden är den då tillsatsvärme behövs, då ställs växlingsventilerna om så att vp producerar
mot mantelbotten, tillsatselen höjer temperaturen i manteln och vb till ellementen shuntas från manteltoppen.

Denna konstruktion är ganska optimal, dvs flytande kondensering för alla andra driftsfall än med tillsats.

Ta en till titt i brochyren
/Jonas

Nu förstår jag bättre och tackar för beskrivningen. En undran bara, hur lång tid behöver Vp gå för att värma upp mantelns vatten vid kraftig avtappning av varmvatten. Då får elementen tydligen ingen värme under tiden och då får väl Vp jobbar på igen för att värma upp huset igen. Ond cirkel? Ja ja jag överdriver men funderar gärna för att lära mig... :)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven ägare av Fighter 2020+VVM 300 - Hög förbrukning?
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2010, 14:44:53 »
Det blir samma problem med fastkond  ett rejält bad sÃ¥ blir det svalare under nÃ¥gra timmar ut pÃ¥ elementen om man ligger pÃ¥  gränsen vad vp orkar. Med vvm sÃ¥ räknar det gradmin . Är börvädet 45  ºC sÃ¥ jobbar den över detta värdet och dÃ¥ räknar den hem gradminuts underskottet man kan säga att det blir ett snitt som stämer  vad som skall vara pÃ¥ framledningen. Orkar inte vp sÃ¥ gÃ¥r elp in
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!