Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av värmekabel  (läst 10174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olabygger

  • Praktisk teoretiker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inkoppling av värmekabel
« skrivet: 12 februari 2010, 21:21:45 »
Det är dags att installera en ny värmepump.
Har köpt en Mitsubishi Heavy SRK25ZIX.
Jag har hört att det går att koppla in värmekabeln så att den bara går in och värmer vid avfrostning.
Är det bra att göra så? Spar man mycket eller tar man en onödig risk?
Om det är lämpligt, hur kopplas den då in?
Monterade en Panasonicpump i mitt förra hus. Där var värmekabeln konstant inkopplad.
Jag tycker att pumpen gjorde riktigt bra ifrån sig, aldrig några problem och bra besparing.
Tacksam för alla idéer! :)
/Ola
Att göra det man måste är att göra det man vill!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2010, 11:24:19 »
Det är dags att installera en ny värmepump.
Har köpt en Mitsubishi Heavy SRK25ZIX.
Jag har hört att det går att koppla in värmekabeln så att den bara går in och värmer vid avfrostning.
Är det bra att göra så? Spar man mycket eller tar man en onödig risk?
Om det är lämpligt, hur kopplas den då in?
Monterade en Panasonicpump i mitt förra hus. Där var värmekabeln konstant inkopplad.
Jag tycker att pumpen gjorde riktigt bra ifrån sig, aldrig några problem och bra besparing.
Tacksam för alla idéer! :)
/Ola

Värmekabeln är bara aktiv när det är runt 0 ºC och kallare ute, aldrig konstant (jo om det är kallare än runt o ºC en längre tid) eller bara vid avfrostning.

På frågan "Är det bra att göra så?" blir svaret ja, du slipper isbildning runt pumpen men det kräver oxå att du på ngt vis samlar upp eller leder bort kondensvattnet från din VP.

Vad du kan spara in pÃ¥ detta är väl att du slipper ha en igenisad VP samt att dra in vatten i källaren/grunden  Thumbsup

Vad det är för "onödig risk" du tar har jag ingen aning om vad det skulle vara Sc:,h

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 15:05:05 »
Värmekabeln skall ha konstant spänning, den är självreglerande.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 18:53:18 »
Värmekabeln skall ha konstant spänning, den är självreglerande.

/A.

Men den ligger väl inte och är aktiv/värmer hela tiden, det styrs väl beroende på hur kallt det är ute?
Sen att den ska va inkopplad är ju klart.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2010, 11:20:00 »
Ja precis..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2010, 11:35:45 »
Njae en s.k självreglerande värmekabel pÃ¥ t.ex 10 watt/meter är alltid igÃ¥ng och förbrukar elström sÃ¥ lÃ¥t er inte luras av att den kallas för självreglerande. Om kabeln är pÃ¥ 10 watt/meter sÃ¥ kan den vid uppstart eller vid extra kall väderlek gÃ¥ upp till en förbrukning pÃ¥ mellan ca 15-20 watt/meter medan den vid varmare väderlek alt att den har fÃ¥tt upp temperaturen ordentligt eller ligger i isolerat rör komma ned till som lägst i ca 7-8 watt/meter, lägre än sÃ¥ kommer inte förbrukningen även om omgivningen är +25-30 ºC  ;) :)

Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2010, 20:31:31 »
Njae en s.k självreglerande värmekabel pÃ¥ t.ex 10 watt/meter är alltid igÃ¥ng och förbrukar elström sÃ¥ lÃ¥t er inte luras av att den kallas för självreglerande. Om kabeln är pÃ¥ 10 watt/meter sÃ¥ kan den vid uppstart eller vid extra kall väderlek gÃ¥ upp till en förbrukning pÃ¥ mellan ca 15-20 watt/meter medan den vid varmare väderlek alt att den har fÃ¥tt upp temperaturen ordentligt eller ligger i isolerat rör komma ned till som lägst i ca 7-8 watt/meter, lägre än sÃ¥ kommer inte förbrukningen även om omgivningen är +25-30 ºC  ;) :)

Raffen.  

Ja där ser man, man lär så länge man lever..
Ska man koppla ur den då när den inte behövs, ex på sommaren?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2010, 20:36:36 »
Hej Joka!  Ja det är nog i högsta grad lämpligt att ha en brytare till kabeln eller alt en termostat för annars sÃ¥ förbrukar de här självreglerande kablarna alltid en del energi. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2010, 20:40:09 »
Eller? Slår då alltid av min pump huvudbrytaren Maj-September, och slår på den när värmebehov finns, mest på mornar via timer.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Olabygger

  • Praktisk teoretiker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2010, 20:40:01 »
Tack för all info!  :D
Men går det att koppla in den så att kabeln bara får ström när pumpen frostar av?
Jag är nästan säker på att min IVT Luft/vatten gör så...

Jag har tittat lite under skalet på pumpen samtidigt som jag monterade värmekabeln i tråget.
Det är i alla fall inte självklart var jag ska koppla in kabeln för aktivering endast vid avfrostning.
Jag tänkte att någon som vet hur just denna pump är konstruerad kan tipsa mig om hur.

Annars lutar det åt att koppla in kabeln direkt mot fas/nolla.
Kabeln har termostat så någon fruktansvärd förbrukning blir det inte...
Att göra det man måste är att göra det man vill!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2010, 22:04:22 »
Hej Olabygger!  Nja att kabeln bara skulle vara i drift och ta ström under själva avfrostningsproceduren det tror jag inte pÃ¥, och anledningen är att det faktiskt tar en god stund innan kabeln är uppe i full värme och gör nÃ¥gon rejäl nytta, kanske ca 5-7 minuter under sommaren och kanske 10-12 minuter under vintern med kallare väderlek vilket innebär att den inte skulle fullgöra sin funktion i trÃ¥get pÃ¥ ett riktigt och bra sätt. Möjligtvis om den skulle kunna startas ca 10-15 minuter innan avfrostningen börjar samt vara igÃ¥ng under ytterligare ca 10 minuter efter att avfrostningen av pumpen har avslutats sÃ¥ skulle det isf kunna funka bra. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2010, 22:56:20 »
Hej Joka!  Ja det är nog i högsta grad lämpligt att ha en brytare till kabeln eller alt en termostat för annars sÃ¥ förbrukar de här självreglerande kablarna alltid en del energi. :)

Mvh Raffen.

FÃ¥r ta och kolla pÃ¥ detta pÃ¥ min vp,  har för mig att det gÃ¥r att stänga av värmekabeln pÃ¥ pannan i nÃ¥n meny men det kanske inte hjälper  Sc:,h Fan va allt ska ligga och smyga ström hela tiden dÃ¥, ska bygga en koja i skogen snart, utan el...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2010, 23:06:43 »
Mja...

det är nog riktigt att kabeln och bottenplåten måste var uppvärmd före avfrostningen. Annars fryser nog avfrostningsvattnet direkt när det kommer ner på en plåt som är -10 ºC. Men å andra sidan är är kabeln självreglerande dvs den drar cirka 10W/m i luft när kabeln är uppvärmd. Men den drar 35W/m när den är infrusen i is. Så den skulle nog smälta isen ändå så småningom.

Har monterat en omkopplare och kopplar själv på kabeln när det är kallare än cirka -5 ºC. Det har funkat bra 3 år. Kanske skulle jag teoretiskt tjäna ett par kWh/vecka att ha den styrd av avfrostningen. Men Panasonic avfrostar så ofta....

L/V pumpen (Ecoair) har värmetråg som bara kopplas på vid avfrostning. Men den avfrostar bara några gånger/dygn och då kommer det en rejäl dusch varmt vatten. Skillnaden är att Ecoair har 7mm lamell -delning.
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 23:10:42 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2010, 00:36:54 »
Tjenare Larryd!  Njae 35 watt drar den nog inte men väl ca 18-20 watt som mest, och när det är kall väderlek sÃ¥ ligger den nog rätt stadigt pÃ¥ ca 12-15 watt ivf. Jag har faktiskt en 2 meters kabel pÃ¥ 10 watt/meter i min ena Toshibapump pÃ¥ separat brytare och pumpens egna värmekabel pÃ¥ ca 65-70 watt dvs 30-35 watt/meter pÃ¥ ytterligare en separat brytare, och vid riktigt kall alt fuktig väderlek sÃ¥ räcker inte 10 watt/meter-kabeln utan dÃ¥ fÃ¥r jag även slÃ¥ till pumpens egna starkare värmekabel för att hÃ¥lla rent i trÃ¥get. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 00:53:37 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inkoppling av värmekabel
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2010, 10:43:49 »
Hej Raffen....

du måste låta 1m värmekabel frysa fast i omgivande is först innan du kan mäta. 35W/m blir det om du mäter på en infrusen Thorin&Thorin kabel. (Som inte kan öka tempen så värst mycket,utan att smälta litet omgivande is först.)

Mäter du på en "fri" kabel så värms den upp på några tiotals sekunder till arbetstemp och drar kanske 5-20W/m därefter.. Den är ju självreglerande.
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 20:48:41 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!