Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 30kW - frÃ¥gor kring optimering av drift mm  (läst 21985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

I vår lilla 3-vånings (14 lgh) BRF i Sthlms innerstad har vi sedan 2004 2(!) st Nibe 1310 30kW, den ena värmepumpen används till att värma föreningens varmvatten (tillsammans med ackumulatortankar), den andra värma radiatorerna. Då pumpen som mest verkar avge ca 46 grader så har i även en gasbrännare som är inkopplad att ge spetsvärme då värmepumpen inte räcker till. Efter att ha läst manualen grundligt och även sökt på olika forum så har jag, utifrån mina observationer, noterat att driften inte verkar vara helt optimal och skulle därför behöva era tips för att komma tillrätta med problemen, bland annat problem med ojämn värme fastän kurvan justerats med 2 steg. Och trots justering av kurvan och tillgång till gasbrännare så känns det som inte systemet inte riktigt orkar med att hålla värmen i kåken när utetemperaturen understiger -5 grader. Följande noteringar gjorde under 2 dagar.

Dag 1
Vb-f 45 (56)
Ut -7
Vb-f2 72 (51)
Vb-r 35 (46)
Kb-f 2
Kb-r -4 (-12)
Kurvlutning 1, 11
Kurvlutning 2, 11

Dag 2
Vb-f 46 (53)
Ut -4
Vb-f2 48 (51)
Vb-r 36 (46)
Kb-f 2
Kb-r -5 (-12)
Kurvlutning 1, 11
Kurvlutning 2, 11

1.) Jag har förstått att skillnaden mellan framledning och returvatten är för hög. Vad kan det bero på och vad ska man göra för att få rätt differensen till rätt intervall?
2.) I manualen läser jag att optimal diff mellan kb-f och kb-r är ca 3 grader medans jag ligger på ca 6-7 grader. Värmepumpen som värmer varmvattnet har rätt differens men inte den som värmer radiatorvattner. Vad kan detta ber på och vad kan man göra för att få ordning på detta? Om jag förstått det rätt så har vi fyra borrhål tillsammans på våra 2 pumpar och borrhålen är 215 m djupa.
3.) Dagen efter (dvs dag 2) så har det blivit lite varmare utomhus men jag förstår inte varför både vb-f och vb-f2 understiger bör-värdena? Borde inte gaspannan tugga på då? Gaspannan går igång ganska sällan och när den gör det så är det väldigt korta stunder innan den slutar igen. Driftstermostaten är inställd på 70 grader på gaspannan. För min förståelses skull - vad innebär det och vad händer om jag justerar upp respektive ner gradantalet?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få för att kunna optimera driften.

mvh,
kassören

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 23:28:30 »
Borde ni inte ringa de som gjort installationen. Eller, om ni har har kvar den relationen, ringa till nibe och be dom rekommendera en installatör i er närhet.

Dom skruvar rätt på det där ganska kvickt och så får eran bostadsrättsförening i centrala stockholm varmt och skönt inne igen!

Personligen tycker jag installationen är lite dumt utförd från början om det är så att den ena värmepumpen bara gör varmvatten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 07:40:53 »
Är VP:n som värmer varmvattnet ansluten med växelventil eller går den endast mot VVB?
Varför är den inställd med dubbla framledningskurvor?
Kör ni mot 2 olika system som kräver olika framledningstemp (typ golvvärme/radiatorer)?
Hur är gasbrännaren i så fall inkopplad, mot vilket värmesystem?

Sen kan man börja med att rensa smutsfilter på både varma och kalla sidan och se om detta gör tempdiffarna lite mindre?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 09:45:44 »
Borde ni inte ringa de som gjort installationen. Eller, om ni har har kvar den relationen, ringa till nibe och be dom rekommendera en installatör i er närhet.

Dom skruvar rätt på det där ganska kvickt och så får eran bostadsrättsförening i centrala stockholm varmt och skönt inne igen!

Personligen tycker jag installationen är lite dumt utförd från början om det är så att den ena värmepumpen bara gör varmvatten.

Glömde att nämna igår att borrhålen är ca 215 m djupa med vatten vid ca 42 m djup.

Självklart gjorde vi det men dom har tydligen gått omkull/finns inte idag. Värme verkar vara en sak som kan bli hur komplext som helst, även för fackmän. Vi tog in andra fackmän (som då inte utfört installation) och egentligen tillförde de inte så mycket förutom saltade fakturor och rekommendationer om dyra tilläggsarbeten på systemet. De ansåg att vi skulle koppla en ackumulatortank till värmepannan som värmen radiator för bättre drift. En kostnad för 70 tkr enligt entreprenören. Förutom att jobbet spontant lät väldigt dyrt så tror jag inte att det här löser våra grundläggande problem. De nämnde att de tyckte installationen var dumt utförd samt overkill för vår förening. I övrigt så sa dom att det verkar som installationen inte är gjorda som ritningarna ser ut. Från början var båda värmepumpar kopplade till att värma radiator, varav den ena växelvis med tappvatten. Detta skapade dock problem med för höga returvärden och då slog pumparna av pga larm HP/MS-larm otaliga gånger, så efter deras rekommendationer så beslutade vi att koppla om den ena VP till att bara värma varmvatten kopplad till 500-liters VVB.

Förslag på någon kunnig inom området som en gång för alla kan lösa problemen?

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 09:54:31 »
Är VP:n som värmer varmvattnet ansluten med växelventil eller går den endast mot VVB?
Varför är den inställd med dubbla framledningskurvor?
Kör ni mot 2 olika system som kräver olika framledningstemp (typ golvvärme/radiatorer)?
Hur är gasbrännaren i så fall inkopplad, mot vilket värmesystem?

Sen kan man börja med att rensa smutsfilter på både varma och kalla sidan och se om detta gör tempdiffarna lite mindre?

Hej Carl,
Varmvatten är nu, som jag förstår det, kopplad till en 500liters VVB.
Varför den är inställd med dubbla framledningskurvor antar jag att det beror på båda VP förut var kopplade till att värma radiator varav den ena växelvis med tappvatten men det fungerade dåligt då VP ständigt larmade HP/MS pga för höga vb-r. Detta ska dock enligt fackmännen vara löst genom att koppla om VP1 att bara värma tappvatten.
Gasbrännaren ska vara inkopplad till VP2 men jag har inte riktigt förstått styrningen dessa enheter emellan. Det finns ett reglage på gaspannans driftstermostat som är inställt på 70 grader (varför just 70 grader? och vad innebär det om jag skruvar upp eller ner den?). Jag vet att gaspannan fungerar, den är kontrollkörd och besiktigad UA (men kopplades från början fel till att gå mot VP1 som bara värmde tappvatten och därför förut aldrig gick igång, detta märkte jag av en slump.

Vi hade en kille ute senast i somras som luftade och fyllde på med köldmedium så jag antar att filtren rengjordes även då. Hur ofta behöver systemen rengöras, luftas, fylla på köldmedium mm?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 09:59:44 »
det kan vara tre varianter på tillskottet

1. gaspannan har en egen kurva inställd. som då är ställd så att den går i gång när inte värmepumpen orkar.
2. värmepumpen är kopplad till gaspannan via elkabel och gaspannans start styrs av värmepumpen. när den inte orkar startar den extern värmekälla.
3. värmepumpen och gaspannan har en gemensam extern styrdator som utifrån förutbestämda värden och trösklar startar värmepumpen/tillskottet


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 10:12:21 »
Det verkar vara dåligt utnyttjande av värmepumparna om den ena bara gör varmvatten. Det är ju mest förbrukning av VV under morgonen och kvällen, övriga tider står väl den kompressorn stilla ganska långa perioder? Varför blev det hög retur när båda VP värmde huset, var de kopplade i serie i värmekretsen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2014, 10:13:38 »
Hur är pumparna kopplade till borrhålen? Är det två per pump eller går bägge på alla fyra hålen? Finns det ventiler för reglering på köldbärarflödet. Detta med 3 graders differens för optimal drift ska man ta med en nypa salt. Det gäller normala villainstallationer. Vid högre effekter och djupa borrhål ligger optimum högre. Köldbärarpumpens elförbrukning blir för hög annars.

Vatten vid 42 meter måste betyda att det kom vatten vid det djupet när man borrade. Grundvattennivån måste ligga betydligt högre. Grundvatten under Mälarens och Saltsjöns nivå är inte rimligt.

Var det verkligen hög returtemperatur som orsakade larmen när bägge pumparna värmde huset? Hur regleras värmen i lägenheterna? Är det termostater på radiatorerna?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2014, 10:24:03 »
det kan vara tre varianter på tillskottet

1. gaspannan har en egen kurva inställd. som då är ställd så att den går i gång när inte värmepumpen orkar.
2. värmepumpen är kopplad till gaspannan via elkabel och gaspannans start styrs av värmepumpen. när den inte orkar startar den extern värmekälla.
3. värmepumpen och gaspannan har en gemensam extern styrdator som utifrån förutbestämda värden och trösklar startar värmepumpen/tillskottet

Som jag fått det förklarat så verkar det vara alternativ 2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2014, 10:28:15 »
då bör du kunna hitta parameter i styrdatorn för "extern tillsats/tillskott".

Det var länge sedan jag kollade på en 1310 och det är sjukt många parametrar. Måste nog sitta med manualen för att kunna vägleda.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2014, 10:28:54 »
Det verkar vara dåligt utnyttjande av värmepumparna om den ena bara gör varmvatten. Det är ju mest förbrukning av VV under morgonen och kvällen, övriga tider står väl den kompressorn stilla ganska långa perioder? Varför blev det hög retur när båda VP värmde huset, var de kopplade i serie i värmekretsen?

korrekt! Känns ganska overkill med en 30kW till varmvatten som mest står hela dagen, dessutom tickar elen ändå då vattnet måste värmas upp i VVB.
Jag vet inte säkert men jag tror att dom var seriekopplade förut, vid temperaturer under -10 larmade fick vi HP-larm då returvattnet var 45 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2014, 10:34:46 »
Om det var seriekopplade pumpar är det rätt logiskt att det blir problem med att pump nr 2 får för hög returtemperatur. Är det ingen som har tittat på systemet som har föreslagit parallellkoppling?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2014, 10:35:02 »
Hur är pumparna kopplade till borrhålen? Är det två per pump eller går bägge på alla fyra hålen? Finns det ventiler för reglering på köldbärarflödet. Detta med 3 graders differens för optimal drift ska man ta med en nypa salt. Det gäller normala villainstallationer. Vid högre effekter och djupa borrhål ligger optimum högre. Köldbärarpumpens elförbrukning blir för hög annars.

Vatten vid 42 meter måste betyda att det kom vatten vid det djupet när man borrade. Grundvattennivån måste ligga betydligt högre. Grundvatten under Mälarens och Saltsjöns nivå är inte rimligt.

Var det verkligen hög returtemperatur som orsakade larmen när bägge pumparna värmde huset? Hur regleras värmen i lägenheterna? Är det termostater på radiatorerna?

Ja, vi fick HP larm, vid temperaturer under -10 grader då var returvatten från radiator 45 grader.
Det ska vara termostater på radiatorerna men vi fick rådet att tills vi löst problemen montera av vreden på alla radiatorer för att inte strypa värmen till radiatorer.

Kul att få spåna lite med såna som kan det här betydligt bättre än mig. Alltid bra med nya infall på vad problemet kan bero på. Och tack för allas engagemang än. Detta kan inte vara lätt eftersom fackmännen vi haft på plats gått bet. I borrprotokollet står det som anmärkning "vatten vid 38-59 m" (olika beroende på borrhål). Ingen aning om vad det innebär.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2014, 10:45:16 »
det låter inte rimligt att dom varit kopplade i serie?!

Varje värmepump har 2 kompressorer.
Man har alltså i värmepumparna 4 effektsteg (när man har 2st sammankopplade värmepumpar). Därutöver ett externt effektsteg i form av el,olja gas eller annat.

För VV jobbar man med växelventil och att en kompressor eller möjligtvis 2 i den ena av värmepumparna gör VV.

Det bästa är i fall man jobbar med en stor arbetstank där värmepumparnas värmevatten går in. framledning mäts efter tank, och efter stick mot externt tillskott.
 

Att båda värmepumparna jobbar mot arbetstanken gör också att flödet är oberoende och säkerställt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kassören

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1310 30kW - frågor kring optimering av drift mm
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2014, 10:48:56 »
Om det var seriekopplade pumpar är det rätt logiskt att det blir problem med att pump nr 2 får för hög returtemperatur. Är det ingen som har tittat på systemet som har föreslagit parallellkoppling?

det pajasen rekommenderat och offererat oss kan ses nedan som utdrag:
"Efter att ha tagit del av diverse rapporter samt gjort platsbesök har vi konstaterat att värmesystemet har olika flöden vid värmepump och yttre radiatorsystem. För att lösa problemet installeras 1st ackumulatortank med 4 st anslutningar för att skilja de olika flödena åt. Acktanken bidrar även till jämnare drift för värmepumpen.

Installations omfattning:
Installation av 1st ack-tank. 750l
Rörinstallation ink isolering
Injustering av flöden för ack-tank
Pris: 72 300 SEK ex moms"

Av vad jag hört av andra så är priset helt uppåt väggarna. Själva ack-tanken ska tydligen bara kosta ca 10 tkr.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!