Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ouman styrning  (läst 2673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Ouman styrning
« skrivet: 08 februari 2012, 18:48:16 »
Syftet med den här tråden är att utbyta synpunkter på hur man ska använda den här styrningen på bästa sätt.

Jag har en Ouman EH 800 med ute och rumsgivare och SMS styrning. Har precis kopplat in den så det skulle vara bra att få lite erfarenheter från er som använder den.

Den första frågan är rätt generell om man ska ställa rumstermostaterna öppna och låta Oumanstyrningen styra värmen enbart på framledningstemperaturen? Jag har bara golvvärme. Detta så att man kan köra VP/Sol optimalt samt kunna styra värmen remote via SMS och senare via Internet.
Finns ju hur många trådar som helst om det här med termostater å det verkar bli religiösa diskussioner men jag tänker så här. Om man ser till så att man har justerat in anläggningen riktigt så att det blir tillräckligt varmt överallt och sedan kör med öppna termostater överallt där man vill ha samma temperatur och sedan drar ner i sovrummen mha rumstermostaterna om man nu vill ha lägre temp där. Hur låter det?
 
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ouman styrning
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 20:17:18 »
Jag har också en Ouman EH-800 shuntstyrning.
Jag kör med öppna spjäll på golvärmen utan rumstermostater, jag menar ju naturligtvis att jag har strypt in slingorna något sånär, och sedan låter jag styrningen reglera framledningstemperaturen efter innomhustermometern. Vad skall man annars ha shuntstyrningen till?
Jag har ett konto hos www.textmatic.com sÃ¥ jag kan skicka sms via mail och det fungerar hyffsat bra, ibland sÃ¥ verkar det som att textmaticen tappar bort ett och annat SMS, men funkar bra i det stora hela. Det är kanon att kunna sitta pÃ¥ Bahamas och kolla temperaturer hemma i sommarstugan.  Thumbsup

Till sommaren har jag nog tänkt mig att koppla på mina rumstermostater igen och bara ha golv värmen på i badrumen och sätta lägsta framledningstemperatur till något lämpligt värde.

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Ouman styrning
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 13:58:11 »
Det är just det att man kanske vill ha olika varmt i olika rum men det kanske inte är nödvändigt om man kan få en optimal styrning/ekonomi. Ja, på sommaren kan man ju köra värme i golven på badrum å så, det är ju oftast gratisvärme via solen ändå. Stänger du av de andra slingorna då genom att dra ner termostaterna?

Textmatic.com, blir det billigare att skicka SMS då eller varför gör du så?

Än så länge har jag bara ett garage att styra med Ouman(bor visserligen i det och det är nästan som ett hus... :)) men i vår kommer huset å då undrar jag om man ska köra två grupper(V2 också) via extramodulen EXU 800. Då kan man mäta temperaturen i både garage och hus och styra dem var för sig. Vad tror du om det?



* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ouman styrning
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2012, 06:03:56 »
Vill du ha olika varmt i olika rum, sätter man ju naturligtvis på den individuella styrningan och sänker temperaturen i de rummen man önskar.

Jag använder mig av "textmaticen" på grund av att jag relativt ofta inte har mobilteckning, men har då internet istället. Nu när jag var på Bahamas så funkade ju inte telefonen men det beror ju på det uråldriga systemet de har där och det finns vist i ungefär 40 andra länder också.

Vad beträffar V2:an har jag inte tittat in på detta så mycket ännu, det fungerar ju som jag vill nu igentligen. Skulle ju iofs ta och koppla in termometrarna til tanken en dag eller så.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ouman styrning
« Svar #4 skrivet: 10 december 2012, 04:50:10 »
Ett litet tips för någon kanske:
Hade lite svängandes innomhustemperaturer i sommarstugan och ringde Ouman för konsultation. Kom överens om att göra en swedish reset på den och nu verkar den fungera mycket bättre.

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!