Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör ni högre börvärde än den önskade innetempen?  (läst 2219 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Tänkte på en sak. Jag har i garaget min pump ställd på 16 grader, mitt i garaget får jag dock inte 16 grader utan 12-13. Varm luft stiger, luften som innedelen suger in håller ju 16 grader (om portarna ej öppnats på länge), alltså har jag 16 grader uppe under taket men inte 80 cm från golvet.

Rimligtvis borde jag höja börvärdet till kanske 18-19 grader för att få mina önskade 16 grader i midjehöjd? Verkar det logiskt? Är det så ni andra gör, höjer börvärdet till t ex 22 för att få behagliga 20 grader inomhus?

Varje garageport öppnas ju minst 2 gånger per dag så när det är kallt ute så väller det ju in en hel del kalluft i garaget så det är ju en avkylning som inte är jämförbar med en villa!?

Det är inte så att jag fryser i garaget utan jag vill bara säkerställa att min pump funkar som den ska.

Har en ASYA 12 LGC i ett välisolerat garage på 85 kvm. När pumpen är inställd på 16 grader så pumpar den ut luft kring 32 grader, vid 25 minusgrader låg uttempen på 29-30 grader vilket jag tycker talar för att den funkar men jag blir lite fundersam.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Har nu snokat runt i delen för "drift" och kan konstatera att mÃ¥nga kör högre börvärde än önskad innetemp  ???

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kör ni högre börvärde än den önskade innetempen?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 20:20:26 »
Rimligtvis borde jag höja börvärdet till kanske 18-19 grader för att få mina önskade 16 grader i midjehöjd? Verkar det logiskt? Är det så ni andra gör, höjer börvärdet till t ex 22 för att få behagliga 20 grader inomhus?

Jag förstår inte frågeställningen riktigt. Är det för kallt så höjer man ju börvärdet naturligtvis.
Ibland är de enkla lösningarna de bästa.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kör ni högre börvärde än den önskade innetempen?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2010, 20:28:14 »
I den mån pumpen orkar, men skiljer mycket mellan Boschen och Nocrian, Boschen Stog nästan jämt på 20gr, vart det + gr så 18gr, för att hålla 20gr inomhus.

Nocrian måste stå på högt börvärde, blir det kallare ute så måste börvärdet ökas till 26gr.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
Nu har jag inte haft min nocria så länge, men när det var -23 ute så hade jag inställt +24 och hade då +22,4 inne.
Men från -15 och uppåt så har jag på +23 på fjärren så ligger det på runt +21 inne.

Det jag lärt mig på detta forumet är max på fläkten och laborera med vingarna för bästa värmespridning.
Så jag kör på läge 4 på fläkten, visst väser det lite när man precis skall till o somna, men shit happens, bättre då att ha ett gott inneklimat, man vänjer sig efter nån dag eller två =)

\Micke

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Rimligtvis borde jag höja börvärdet till kanske 18-19 grader för att få mina önskade 16 grader i midjehöjd? Verkar det logiskt? Är det så ni andra gör, höjer börvärdet till t ex 22 för att få behagliga 20 grader inomhus?

Jag förstår inte frågeställningen riktigt. Är det för kallt så höjer man ju börvärdet naturligtvis.
Ibland är de enkla lösningarna de bästa.

Jovisst är det så. Jag tänkte bara i mitt enfald att om jag ställer den på 16 grader så får jag 16 grader i garaget men så blir det ju inte. Den slutar ju bara att brassa ut värme när intagsluften i innedelen håller 16 grader och den luften finns ju högst upp, under taket.

Förstår du då hur jag tänkte; Är det fel på pumpen om jag inte får 16 grader inne när jag ställt den på 16? Hade nämligen mindre diff mellan börvärde och innetemp på den tiden då jag körde Chunlan med monsterfläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!