Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥stemperaturen FH 25  (läst 11730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utblåstemperaturen FH 25
« Svar #30 skrivet: 14 februari 2017, 19:04:29 »
Efter en avfrostning tar det ett antal minuter innan kompressorn varvar för fullt, kanske har du mätt innan den kommit upp i full kapacitet efter en avfrostning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperaturen FH 25
« Svar #31 skrivet: 14 februari 2017, 23:06:57 »
Jo de vet jag om :), brukar mäta efter 30 min ca och då borde den ha uppnått rött temperatur tycker jag.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utblåstemperaturen FH 25
« Svar #32 skrivet: 15 februari 2017, 04:12:15 »
Ja, då kan den t.o.m närma sig avfrostning igen om det är rätt förutsättningar för det.
Skulle tro att de värmer som mest ca 15 minuter efter avslutad avfrostning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblåstemperaturen FH 25
« Svar #33 skrivet: 09 mars 2017, 21:59:24 »
Det var länge sedan jag läste så mycket konstigt som i ditt sista inlägg.
Du drar fram jämförelser med glödlampor om 60 W som inte värmer husen samt kommer med påståenden om huruvida Daikins maskiner kommer över 50 °C i utblås och anser dig ha hittat något som skulle vara anledningen till mitt inlägg.

Jag skall försöka ta det långsamt så du förstår det jag skriver.

1. Jag sade att temperaturer över 50 °C på R410A är inte att eftersträva då COP faller. Detta gäller OAVSETT tillverkare och det har jag skrivit tidigare. Vill du värma ett hus så räcker temperaturer långt under 50 °C så länge flödet är rätt. (effekt = delta T över växlaren multiplicerat med flödet multiplicerat med luftens energiöverföringstal)
2. M3 smeden har INTE 54.8 °C pÃ¥ sin maskin vid -9,8 °C och maximal hastighet pÃ¥ fläkten utan att nÃ¥got är riktigt knasigt med hans maskin. Det skulle innebära att hans maskin ger 8900 W (antaget att hans insugna lufttemperatur är 21 °C)  Det enda som kan göra att han fÃ¥r denna temperatur är en rejält skitig värmeväxlare eller en lägre fläkthastighet, troligtvis en kombination av bÃ¥da. En FH 25 har 4000 W vid -10 °C
3. Vad gäller Alva 10 och FD25: En FD25 ger vid ett  :dt: pÃ¥ växlaren om 17,6 °C (antagen intemp:21 °C) en effekt om 4400 W pÃ¥ fläkt 4 resp. 3240 W pÃ¥ fläkt 3.
4. Av dessa 2 maskiner som sprutar ut 38,6 resp 54,8 °C så vet jag vilken jag hade tagit, den som inte kommer haverera i kompressorn p.g.a. överhettning. => d.v.s. den som blåser ut 38,6 °C då den är den enda av dessa 2 som det faktiskt inte är något knas med.(effekten kommer från kompressorn, effekten ökar inte för att innerdelen blåser varmare luft)

Genom att propagera för sjukt höga utblåstemperaturer, speciellt vid kallare utomhustemperaturer så byggs läsarnas förväntningar upp på att det "är så det skall vara" och då blir slutsatsen att "det måste vara något fel på min maskin"

Det finns INGEN maskin pÃ¥ marknaden som ger dessa utblÃ¥stemperaturer vid full fläkt om inte växlaren är skitig. En ren och fin FD25/35 ger ca 20-22 °C i  :dt: vid -15 °C. Motsvarande värden för en FH ligger pÃ¥ ca 2-3 °C lägre.
Ligger era maskiner högre än dessa värden så är det dags att se över om växlaren behöver göras rent.

Som tågråttan skriver initialt: "husägarna som behöver värme skulle inte klaga om LLVP kunde leverera 65 °C när det är -20-25 ute, oavsett om COP blir sämre" Hur definierar du "kunde leverera" ? menar du maskiner mad dagens teknologi ?
Självklart skulle alla bli glada om maskinerna kunde leverera ännu varmare än 65 °C, varför stanna där ? Problemet är att det finns ingen teknologi för detta idag. Utöver COP så finns det något som heter livslängd och kompressorhaverier, hur många kunder skulle vilja ha maskiner som blåser ut 65 °C och som havererar efter ett par år ?

Kom ihåg: det är inte luftens temperatur som värmer huset, det är den av kompressorn producerade effekten. Om flödet ökar över en maskins innerdel så kommer temperaturen att falla på luften som kommer ut ur maskinen men EFFEKTEN är DEN SAMMA i Watt räknat.
Skillnaden är att maskinen med det högre flödet (och kallare luften) kommer att värma huset bättre (bättre luftspridning), billigare (högre COP), och hålla längre (inga kompressorproblem)

/D

Jo jag hade 54.8 vid -9.8. Max börvärde, Men inte på max fläktläge, har för mig det var läge 3/4. Om det är bra eller ej vet jag inte. Men det stod så på min termometer. Hade ca 23-24 grader insugstemp om jag inte minns fel.
« Senast ändrad: 09 mars 2017, 22:01:55 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad tondöv

  • Tycker värmepumpar är intressant
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemperaturen FH 25
« Svar #34 skrivet: 13 mars 2017, 22:50:32 »
En uppdatering i mitt problem.Jag gjorde följande upptäckt på utedelen,den fick ojämn påisning.En reklamation på pumpen gjordes.Ett snabbt behandlande av den så kom en servicekille ut och kollade den.Han hittade ganska fort en läckande skarv mellan innedel och utedel.En sneddragen skruvkoppling orsakade detta.Han tömde pumpen på gas och konstaterade 400 gr kvar i den.Fyllde ny gas och vakuumsög den och det vart som en ny pump.Kan nu ställa tempen på 22 gr så håller den det ,gick inte att göra före reparationen.Då fick man ställa temp på mycket högre värde.
mvh l-g

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!