Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem för nybyggd villa ?  (läst 7192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheHippo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Värmesystem för nybyggd villa ?
« skrivet: 19 november 2010, 22:03:31 »
Jag håller på och planerar värmesystem för en villa som snart skall byggas i södermanland. Den blir ca 140m2 i 1,5 plan, platta på mark 112m2 gärna med golvvärme, eller en kombination med radiatorer. En kamin är planerad mitt i huset som har relativt öppen planlösning.

Nu till frågan, bergvärme verkar vara det mest robusta värme systemet, men kan verkligen den dyra investeringskostnaden betala sig, eller är det bättre att satsa på frånluftsvärmepump. Vi räknar med att elda i kaminen en gång om dagen på vinterhalvåret.

Kan det vara lägen att satsa på en vattenmantlad kamin i kombination med flvp ?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2010, 08:22:02 »
Vi håller på att bygga nytt, bergvärme var aldrig nåt alternativ, vi bor idag i ett liknande hus från -71, men låg förbrukning.

Vi bygger med Villavarm väggar samt mycket isolering på taket och i grunden, golvvärme samt rad på övre plan, 148kvm med Masard tak.

Vi funderade på kamin, men skippade detta eftersom måste köpa ved, samt att det mest skulle vara för mysfaktorn, och inte så mycket för värmen, vi köper huset nyckelfärdigt, och Nibe 750'n kostar en bra peng, men kommer ej att förbrukas så mycket energi.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TheHippo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 08:34:43 »
Tror ni man klarar hela värmebehovet med en Nibe 750 flvp tillsammans med eldning ?

Är det någon som har erfarenhet av vattenmantlade kaminer ? Man borde ju kunna få upp tappvarmvattnet i temperatur ganska lätt ? Hur stor acktank behöver man ? Övriga erfarenheter ?


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 08:42:23 »
Vi hoppas klara oss ganska långt med denna, annars finns 2kw elpatron, vi klarar oss hela vintern med luftvärmepumpen, ev nån kall dag så måste element på övre plan på.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2010, 08:59:50 »
Jag tycker ju att en nibe 750 + kamin lugnt ska fixa värmen i ett nybygge på 140 m2.
Med öppen planlösning så är det nog vettigare med luftburen värme från kamin, gärna med en fläkt för att sprida värmen bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2010, 09:42:51 »
Enligt vad som skrivs i nibedelen i frånlufsvärmepumpsforumet så klarar sig ägarna INTE med enbart värmepumpsvärme, utan eltillskottet går in för att kunna hålla huset varmt.
Kostanderna för uppvärmningen blir säkert låga ändå, men utan tillskott lär det inte gå.

Vedeldning är säkert ett bra komplement, men kanske en sämre affärsmässig lösning än att (för samma pengar?) uppgradera till FTX och bergvärme istället för frånluftsvärmepumpen + kamin + skorsten + sotningskostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2010, 15:17:19 »
Vad du än väljer så behövs tillskottsel nån gång..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 17:15:12 »
Det stämmer inte.
Det bero ju på vilken värmepump man köper och hur man dimensionerar den.
En IVT X11 skulle nog inte behöva något tillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2010, 18:20:37 »
Beror på ganska mycket, hus och vart jag bor, samt hur mycket VV, väldigt få som endast klara sig med värmepump utan spets som har här i norrland..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2010, 07:11:28 »
Jag har en kompis med ett nytt Villa Varm, som kör med 6 kW CTC och FTX, och så vitt jag vet har han inte behövt nåt eltisllskott på de två senaste vintrarna.
En X11 borde kunna hålla vilket nytt hus som helst varmt oavsett var i landet du befinner dig.

Annars finns Nibe 1250 eller IVT X15 som större alternativ, men de ser jag mer som "fastighetsvärmepumpar" eller som alternatvi för stora dåligt isolerade hus med stort effektbehov vid kallt vädet.

Jag säger inte att det är mer lönsamt att välja en värmepump med 100% effekttäckning, det enda jag säger är att du har fundamentalt fel när du påstår att det inte skulle gå sätta in en värmepump som inte kräver eltillskott under vissa tider på året, det finns flera alternativ som tillgodoser dessa behov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2010, 08:21:08 »
Helt rätt Rickard . och speciellt i en nybyggd kåk där flödesbilden är optimerad för en fulleffekts v-p lösning .Bara att jacka på utan konstigheter

Så utan tvekan hade jag valt bergvärme med ett ftx system om jag nånsin skulle få tid över att bygga mig en ny kåk även om det skulle vara ett par tusenlappar dyrare i investeringskostnad har man igen det på alla åren som grejerna sitter där .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2010, 13:36:26 »
Nej klart det finns det som klarar utan eltillskott, men beror alltid på, -33gr kallt och ett varmt bad, vi hoppas slippa så mycket eltillskott, men säkert några kwh blir det, och legionella körning, nej tack.

Vi klarar oss utan element i vårt hus till ca - 20gr, förra vintern inte många dagar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmesystem för nybyggd villa ?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2010, 14:39:48 »
Apan   väljer man t,ex Thermian Optimum :)  har du säker närmare 90 grader i vvb  vid -33  Thumbsup
då slipper man även legionellakörningen ,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!