Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Specialutbildade installatörer  (läst 9708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Specialutbildade installatörer
« skrivet: 28 januari 2012, 00:04:43 »
Vissa vp fabrikat säljs och installeras ju bara av ackrediterade, utbildade och godkända återförsäljare för att garantera professionella installationer.
Den tanken kanske är god, jag vet inte. Men frågan är hur väl det fungerar.

En kollega hade hembesök av just en sån representant idag för att diskutera och offerera en bergvärmelösning. Istället för de pellets som används idag.

På stående fot rekommenderar säljaren en 8kw pump med 140m borrhål. Han kanske kunde dimensioneringsprogrammet i huvudet och var vass på huvudräkning, vad vet jag.
På min kollegas frågor om dels aktivt hål och dels om det inte skulle vara bättre att borra lite djupare för att vara på säkra sidan inför framtiden fick han till svar att det inte var någon ide att borra djupare till en 8 kW pump då den ändå inte kunde suga ur mer energi ur berget än vad ett 140m djupt hål ger. Om man ville borra djupare skulle man behöva gå upp till en 10kW pump...

Mitt enda tips till kollegan var att när offerten kommer skicka den direkt i soptunnan utan att ens öppna kuvertet. fiR:

Sammanfattningsvis kan man säga att min uppfattning om denna ackreditering är att det fungerar lite sådär...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2012, 00:08:53 »
En sån där ackrediteringsutblidning består till 99% att lära sig det specifika märkets 'sales pitches'. En ren säljutbildning alltså...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2012, 00:09:36 »
Försäljare  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012, 01:36:12 »
det är skillnad på säljare och installatörer.

Att ett märke enbart har ackrediterade återförsäljare är inte mycket att hänga i granen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 03:33:53 »
Och trots att det inte är mycket att hänga i Julgran så är de mycket mer kompetenta än sin outbildade kollegor...
I rest my case.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 16:27:49 »
Men halåj. Rickard sover du inte på nätterna inlägg kl 03.33????
Alla behöver sova. *roflmao* ;D
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 16:31:04 »
Men halåj. Rickard sover du inte på nätterna inlägg kl 03.33????
Alla behöver sova. *roflmao* ;D

Jo, men man sover bara när man inte behövs pÃ¥ forumena man 'hänger pÃ¥'.  Vore oansvarigt att sova dÃ¥ :-)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 16:36:45 »
Precis, nÃ¥gon ordning mÃ¥ste det vara, jag lägger mig inte innan alla andra loggat ut!  ;)
För att återgå till ämnet så anser jag trots att att den utbildning som thermias och IVT:s installatörer får ändå bör göra att lägstanivån blir bättre än bland företag vars anställa aldrig fått gå någon kurs.
De riktigt bra installatörerna är nog de som har huvuddelen av sin kompetens på kylsidan, vanliga VVS-are utan kylbiten kan aldrig bli lika duktiga (om man skall generalisera).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 16:41:52 »
Precis, nÃ¥gon ordning mÃ¥ste det vara, jag lägger mig inte innan alla andra loggat ut!  ;)
För att återgå till ämnet så anser jag trots att att den utbildning som thermias och IVT:s installatörer får ändå bör göra att lägstanivån blir bättre än bland företag vars anställa aldrig fått gå någon kurs.

Precis så tror och hoppas jag också.
Och det säger väl egentligen allt om branchen när man råkar ut för ovanstående.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 16:46:55 »
Tror att oavsett utbildning så är den som är intresserad av sitt jobb och vill göra bra jobb den bästa installatören. Men ska man in i kylbiten och peta så måste man ju naturligtvis ha utbildning för det då räcker det inte med att läsa manualen som räcker i vissa fall för att installera en vp. Men kylcert har ju normalt inte en vanlig rörmockare och har han det misstänker jag att en riktig kylkille är bättre pga mera erfarenhet och rutin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 17:42:19 »
det finns bra o dåliga överallt. Jag har svårt att tro att alla som jobbar med installation av thermia och ivt (kanske finns fler?) har genomgått någon avancerad utbildning. I så fall borde dom veta vad integral är :)
(ja vet det är bara ett exempel, but STILL)

Jag är faktiskt lite kluven. Det är en sak att en tillverkare säger
"för att få installera eller för att kunna nyttja garantier så måste du ha följande utbildningar och berhörigheter"
Det är en annan sak att säga.
" för att få sälja detta märke så måste du godkännas av oss."
Det senare innebär ett hinder mot konkurrens som annars skulle slå ut dom dåliga (om dom finns) befintliga ÅFarna.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 17:55:53 »
Jag har inte gÃ¥tt denna utbildning a:gl  kanske skulle göra det :) 

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2012, 17:59:46 »
Det här är en svÃ¥r sits för konsumenten .  fÃ¥r konsumenten besök av ett "säljbolag" som representerar nÃ¥got av dom stora bolagen kan det va sÃ¥ eländigt att han/hon som kommer har gryyymt dÃ¥lig teknisk kompetens och endast vill fÃ¥ hem en affär. Här kommer felen in som vi diskuterar . Hysteres problem i installationer, el pannesyndrom ,knäppningar i system. tvÃ¥ngs temp i alla delar av klimatskalet,  huvuddunk huvuddunk
Vissa ser inte skillnaden pÃ¥ en/tvÃ¥ rörs system  huvuddunk en annan jag va pÃ¥ missade att el kasseten va satt pÃ¥ fast temp utan nÃ¥gon form av styrning förutom sina interna termostater . termostaterna pÃ¥ raddarna reglerade allt huvuddunk.. VVB kallades en för grön cylinder .   huvuddunk  , va pÃ¥ en installation som inte fungera nÃ¥got vidare,
ett hus pÃ¥ över 600m2 frÃ¥n 20talet Dimensioering, en 16kw vp  ::)  dÃ¥ hade dom tagit bort 3 meter av 2 tums röret pÃ¥ returen och ersatt det med ett 28 cu rör och ur det tagit ut delflödet till vp  , det blir riktigt trÃ¥ngt att köra /bland 0,6lps i ett 28 cu rör.
vems är felen ? Jag tycker det ligger pÃ¥ säljaren . när VVSaren kommer har han/hon en arbetsorder att utföra, Är det snett eller läcker är det vvsarens fel . Allt annat är egentligen säljarens ansvar som projekterar/dimensionerar/säljer systemet. 
Sen finns det en Kategori till. Dom duktiga , men deras offerter är liiite dyrare men helt problemfria gällande funktion och förutsättningar .Mekaniska fel uppstÃ¥r i alla typer av installationer . :'(   men det drabbar alla.
Hur når konsumenten dom duktiga firmer som faktiskt finns, Referenser .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2012, 18:04:58 »
Själva installation och reparation/service av VP är två olika saker. Installation av en VP kan säkert
en riktigt rörmokare klara av hur bra som helst. Men att reparera serva annat än Cp/växelventil byte
är dom värdelösa utan utbildning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Specialutbildade installatörer
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2012, 18:50:52 »
Och även den bäste kylmontör kan nog anses vara underlägsen dom flesta rörmockare när det gäller hur "värmespridningen" i huset fungerar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!