Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ivt490 till ny frÃ¥nslufts pump, hur fort räknar jag hem det?  (läst 881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Helmut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har idag en IVT490 som värmer vårt hus på 126kvm i Borlänge. Jag har också en luftvärmepump i huset som mestadels används för kyla sommartid.

Årsförbrukningen är 14000kwh totalt för huset och vi brukar ligga på ca 2000-2500kwh de kallaste månaderna

IVT 490 ger ca 1kw?

Comfortzone rx 50 ger 4.8kw vid 1,2 tillförd så den ger ca 3,6

Vinsten är alltså 2,6kw om vi skulle byta ut vår fungerande ivt490

Kan jag anta att 50% står för uppvärmning? 7000kw skulle då kunna minska till 2660kw

Om det kostar 2,5kr / kw inkl överföring m.m. så skulle jag spara 4340kw x 2,5kr = 10850kr / år

Räknar jag rätt? Då jag räkna hem en ny frånluftpump på ca 6år

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
En IVT 490 ger ca 2 kW värme från kompressorn. Tillsammans med en bra LLVP kan man sänka energiförbrukningen så att det nästan motsvarar att ha en Comfortzone RX50 eller NIBE F730. Jag tycker ni borde använda er LLVP mer på vinterhalvåret. Man sätter termostaterna på t.ex. 15° i alla rum dit värmen från LLVP når och IVT 490 får sköta värmen i övriga rum plus varmvattnet. Om ni inte hade haft någon LLVP så uppskattar jag att ni skulle spara ca 2500 kWh/år att byta från IVT 490 till RX50 eller F730. Att det inte blir mer beror på att ert hus inte är jättestort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr Helmut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En IVT 490 ger ca 2 kW värme från kompressorn. Tillsammans med en bra LLVP kan man sänka energiförbrukningen så att det nästan motsvarar att ha en Comfortzone RX50 eller NIBE F730. Jag tycker ni borde använda er LLVP mer på vinterhalvåret. Man sätter termostaterna på t.ex. 15° i alla rum dit värmen från LLVP når och IVT 490 får sköta värmen i övriga rum plus varmvattnet. Om ni inte hade haft någon LLVP så uppskattar jag att ni skulle spara ca 2500 kWh/år att byta från IVT 490 till RX50 eller F730. Att det inte blir mer beror på att ert hus inte är jättestort.

OK. Då låter det inte lika lockande att ta investeringen nu. Vår IVT 490 är 14 år gammal men den borde väll kunna tjänstgöra några år till i sånt fall

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!