Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir Larm pressostat högtryck löser ut dagligen  (läst 11412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en CTC EcoEl 1550 med vp CTC Ecoair (109 har jag för mig).

Har testat att rengöra smutsfilter utan förändring. Har även provat funktionstest på alla komponenter var för sig och alla startar igång vad jag kan se. Kan det vara laddpumpen som måste bytas eller finns annat man kan testa? Den är redan uppskruvad på maxhastighet.

Ska tilläggas att i vintras löste även pressostat låg ut ibland. Har för mig att systemet är från 2007.

I manualen står det "Om någon av pressostaterna (hög- eller lågtryck) har löst ut, måste den först återställas bakom värmepumpens frontlucka innan du kan
trycka på panelen." Detta har jag aldrig gjort, men att bara återställa via displayen har tidigare fungerat i flera månader, så det borde väl inte vara detta som är fel tänker jag?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Högtryckspressostaten kan lösa ut av bland annat dessa orsaker:
Smutsfilter
Luft i ledningen
DÃ¥lig laddpump
Fel på expansionsventilen
Fel på högtryckspressostaten

Eftersom du haft problem med lågtryckspressostaten också (men inte har det nu?) så är kanske expansionsventilen en lågoddsare?
Men prova först att lufta grejerna innan du kontaktar en kyltekniker.

Jag är inte säker på hur det funkar på CTC, om båda pressostaterna kan återställas via knappen på EcoEl?
Men funkar det så funkar det, eller går den inte att starta alls?
Om den larmar direkt (innan kompressorn gått en liten stund) så måste den återställas på knappen på utedelen.
« Senast ändrad: 15 maj 2018, 07:47:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det ska gÃ¥ att Ã¥terställa alla larm via knappen pÃ¥ EcoEl.  Det kan vara intressant att hÃ¥lla koll pÃ¥ skillnaden mellan inkommande och utgÃ¥ende vattentemperatur hos EcoAir, om den är onormalt hög kan det ju tyda pÃ¥ dÃ¥ligt flöde av nÃ¥gon anledning (fel pÃ¥ laddpump, nÃ¥gonting igensatt etc).  HÃ¥ll ocksÃ¥ ett öga pÃ¥ hetgastemperaturen. Ett ovanligt högt värde pÃ¥ den kan bero pÃ¥ avlagringar i värmeväxlaren i EcoAir, eller helt enkelt vara mätfel pga felaktig givare (somliga menar ocksÃ¥ att det kan bero pÃ¥ feljusterad expansionsventil). Ett enkelt sätt att kolla givaren är att stänga av värmepumpen och lÃ¥ta den stÃ¥ stilla nÃ¥gra timmar, lämpligen en dag dÃ¥ det är mulet eller vid en tid pÃ¥ dygnet dÃ¥ solen inte ligger pÃ¥ mot utedelen. Läs sedan av värdet pÃ¥ hetgastemp och kolla att det stämmer nÃ¥gotsÃ¥när med verklig utetemperatur.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Högtryckspressostaten kan lösa ut av bland annat dessa orsaker:
Smutsfilter
Luft i ledningen
DÃ¥lig laddpump
Fel på expansionsventilen
Fel på högtryckspressostaten

Eftersom du haft problem med lågtryckspressostaten också (men inte har det nu?) så är kanske expansionsventilen en lågoddsare?
Men prova först att lufta grejerna innan du kontaktar en kyltekniker.

Jag är inte säker på hur det funkar på CTC, om båda pressostaterna kan återställas via knappen på EcoEl?
Men funkar det så funkar det, eller går den inte att starta alls?
Om den larmar direkt (innan kompressorn gått en liten stund) så måste den återställas på knappen på utedelen.
Tack - det låter vettigt. En dum fråga, det ska alltså vara en kyltekniker snarare än standard VVS-are?

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ska gÃ¥ att Ã¥terställa alla larm via knappen pÃ¥ EcoEl.  Det kan vara intressant att hÃ¥lla koll pÃ¥ skillnaden mellan inkommande och utgÃ¥ende vattentemperatur hos EcoAir, om den är onormalt hög kan det ju tyda pÃ¥ dÃ¥ligt flöde av nÃ¥gon anledning (fel pÃ¥ laddpump, nÃ¥gonting igensatt etc).  HÃ¥ll ocksÃ¥ ett öga pÃ¥ hetgastemperaturen. Ett ovanligt högt värde pÃ¥ den kan bero pÃ¥ avlagringar i värmeväxlaren i EcoAir, eller helt enkelt vara mätfel pga felaktig givare (somliga menar ocksÃ¥ att det kan bero pÃ¥ feljusterad expansionsventil). Ett enkelt sätt att kolla givaren är att stänga av värmepumpen och lÃ¥ta den stÃ¥ stilla nÃ¥gra timmar, lämpligen en dag dÃ¥ det är mulet eller vid en tid pÃ¥ dygnet dÃ¥ solen inte ligger pÃ¥ mot utedelen. Läs sedan av värdet pÃ¥ hetgastemp och kolla att det stämmer nÃ¥gotsÃ¥när med verklig utetemperatur.
Tack, ska testa det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!