Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjockleken(arean) pÃ¥ kabeln FD35  (läst 37653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #15 skrivet: 28 november 2011, 22:51:46 »
Varför är 13 A slamkrypare? Du får ju inte som lekman byta passdel i centralen så då är det ju en installatör som ska göra arbetet, det finns inte heller några elsäkerhetsregler som säger att man använder 1,5mm2 upp till 10 A. Detta är en grov generalisering som fungerar i de flesta fall och eftersom det även här ska till en behörig installatör så gör han beräkningen på kabelarean beroende på förläggningssätt mm.
Det flesta blir nog förvånade över hur mycket man kan överbelasta en diazed med.

Varför pratar du i duform till mig i inlägget?? Sc:,h Det jag har sagt här tidigare gäller självklart för både mig och alla andra. Det här du nämner här att det inte finns något som säger att man skall använda 1,5mm2 upp till 10 A utan att detta är en grov generalisering som fungerar i de flesta fall, där påstår då jag att 1,5mm2 kabel upp till 10A fungerar i alla fall.
Sen det här med att de flesta nog blir förvånade över hur mkt man kan överbelasta en diazed med, det tror jag alldeles säkert eftersom det är inte säkringen man behöver vara orolig för utan kabelarean naturligtvis.
Därför anser jag att 13A säkringar egentligen är helt onödiga och bara kan ställa till det, och spec om man inte har rätt avpassad kabelarea till dem, därför anser jag att de är ena riktiga slamkrypare som gärna kunde förbjudas helt, förstår inte varför de överhuvudtaget finns till måste jag säga. :)
Minsta kabelarea för säkringar är f.ö:
 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
« Senast ändrad: 28 november 2011, 22:53:32 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #16 skrivet: 28 november 2011, 23:04:31 »
Jag har en kabelvinda( med 15 m  1,5 kvm kabel). Märkningen säger att vindan ej fÃ¥r belastas med mer än 3500 W.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad swepit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #17 skrivet: 28 november 2011, 23:12:06 »
Ok. Om vi ska knyta ihop påsen. Man får väll använda 2,5mm2 & 16 säkring för att ha både livrem & hängslen på..

M V H
Mikael

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #18 skrivet: 28 november 2011, 23:39:30 »
Ja skall du dra fram en separat elkabel till pumpen från elskåp eller central så skall du självklart välja en 2,5mm2 för då behöver du inte oroa dig alls för den delen framledes, sen om du vill använda en 13A säkring så går det ju också bra eftersom den räcker upp till ett effektuttag på ivf ca 3000 watt, men du kan också lika gärna ta en 16A säkring direkt ifall du skulle byta till en Nocria eller FD50 i framtiden. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #19 skrivet: 29 november 2011, 07:45:24 »
Varför pratar du i duform till mig i inlägget?? Sc:,h Det jag har sagt här tidigare gäller självklart för både mig och alla andra. Det här du nämner här att det inte finns något som säger att man skall använda 1,5mm2 upp till 10 A utan att detta är en grov generalisering som fungerar i de flesta fall, där påstår då jag att 1,5mm2 kabel upp till 10A fungerar i alla fall.
Sen det här med att de flesta nog blir förvånade över hur mkt man kan överbelasta en diazed med, det tror jag alldeles säkert eftersom det är inte säkringen man behöver vara orolig för utan kabelarean naturligtvis.
Därför anser jag att 13A säkringar egentligen är helt onödiga och bara kan ställa till det, och spec om man inte har rätt avpassad kabelarea till dem, därför anser jag att de är ena riktiga slamkrypare som gärna kunde förbjudas helt, förstår inte varför de överhuvudtaget finns till måste jag säga. :)
Minsta kabelarea för säkringar är f.ö:
 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Tycker du att jag ska tilltala ers höghet med ni? *roflmao*

Vilken area som krävs för olika belastningar räknas fram av en installatör som kan, detta beror på bl.a strömvärmepuls, spänningsfall, utlösningsström mm så jag tycker att om man ska ge råd så ska man veta vad man pratar om annars bör man nog påtala att man TROR.
Det kan gå alldeles utmärkt att köra 13A på 1,5 mm2 men det kan även behövas 10mm2, detta beror på omständigheterna så överlåt till en installatör.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #20 skrivet: 29 november 2011, 11:41:45 »
Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

10A säkring tål några fler A innan den löser, annars om man som Raffen säger att man ej får överlasta 10A så måste hela Sveriges befolkning räkna last och mäta Amp när de ansluter nåt i uttaget, därför finns säkringen, väldigt många har ingen aning! De stoppar in 3 motor och kupévärmare, via långa skarvsladdar, och har ingen varför det ej funkar..oj säkringen verkar ha gått.


Utloggad jenspetter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gjøvik/Norge
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #21 skrivet: 29 november 2011, 12:11:12 »

Hei

Min FD35 har gått 3(4) vintre i kaldt innlandsklima med 10A sikring og 1,5 kvadrat kabel. Så vidt jeg husker sier installasjonsmanualen 16A sikring. Elektrikeren som la opp kontakten sa at det ikke var noe problem så lenge pumpen var ensam på kursen. Men det er nye kabler, nytt sikringsskap og automatsikringer.

mvh

jenspetter

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #22 skrivet: 29 november 2011, 12:15:00 »
Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

10A säkring tål några fler A innan den löser, annars om man som Raffen säger att man ej får överlasta 10A så måste hela Sveriges befolkning räkna last och mäta Amp när de ansluter nåt i uttaget, därför finns säkringen, väldigt många har ingen aning! De stoppar in 3 motor och kupévärmare, via långa skarvsladdar, och har ingen varför det ej funkar..oj säkringen verkar ha gått.

Hej Trubbnos!  Ja jag förstÃ¥r inte riktigt hur du kan säga att det funkar bra med 1.5mm2 och 10A pÃ¥ en Nocria-pump, det mÃ¥ste väl ändÃ¥ bygga pÃ¥ rent oförstÃ¥nd eller?? Sc:,h Nocriapumparna skall naturligtvis säkras med 16A och 2.5mm2 kabel, sen kan det säkert räcka med en 13A säkring för Nocria 14-pumpen ivf, Däremot inte för Nocria 18, men kablarna mÃ¥ste ändÃ¥ vara 2.5mm2. Men visst om nÃ¥gon skulle fÃ¥ för sig att koppla in en Nocriapump med en 10A säkring sÃ¥ gÃ¥r det alldeles utmärkt bara man har 2.5mm2 kabel, men vem vill springa iväg och byta säkring stup i kvarten sÃ¥ fort pumpen gasar pÃ¥ lite extra??
När det gäller Sveriges befolkning och deras resp elinstallationer i husen så är dessa beräknade och uppdelade på det sättet att det skall finnas god mariginal för de resp eluttagen vid normal elanvändning vid en avsäkring på t.ex 10A, sen kan detta givetvis överskridas med div utrustningar om folk inte har koll på förbrukningen, och då finns säkringen där som ett skydd ja.
Sen som jag har sagt tidigare så dimensionerar man alltså en elinstallation med säkringsstorlek och kabelarea efter den utrustning som skall användas och vad den har för maxförbrukning, en pump som kan dra max 2300 watt så räcker det alltså med 10A säkring och minst 1.5mm2 kabel, kan pumpen dra mer än 2300 watt så är det minst 2.5mm2 kabel som gäller och då kan man samtidigt säkra upp detta till max 16A om man så önskar. Men visst vill du köra med en 10A säkring i kombination med den här 2.5mm2 kabeln så går det också bra givetvis även om du antagligen får springa iväg och byta säkring rätt ofta. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #23 skrivet: 29 november 2011, 12:20:13 »
Tycker du att jag ska tilltala ers höghet med ni? *roflmao*

Vilken area som krävs för olika belastningar räknas fram av en installatör som kan, detta beror på bl.a strömvärmepuls, spänningsfall, utlösningsström mm så jag tycker att om man ska ge råd så ska man veta vad man pratar om annars bör man nog påtala att man TROR.
Det kan gå alldeles utmärkt att köra 13A på 1,5 mm2 men det kan även behövas 10mm2, detta beror på omständigheterna så överlåt till en installatör.

Nej då, du får så gärna tilltala mig med du, det är väl bara så att dina inlägg i allmännhet är riktade till mig eller mot just mig och inga andra på forumet verkar det som, inkl att du skall försöka dig på att mästra mig, och undra på det när du är självaste ordföranden i "idiotklubben" på forumet, eller rättare sagt "hata Raffenklubben". Du har väl såvitt jag förstår sett som din huvuduppgift här på forumet att endast förfölja och trakassera mig i olika former inkl på alla sätt försöka redigera det jag tidigare sagt så att det istället skall komma att framstå i förklenande former för min räkning. Du är ju dessutom den absolut flitigaste besökaren på min profilsida där du kan tillbringa timmar ibland, till en början trodde jag att du var intresserad eftersom där finns det en väldig massa bra saker för dig att lära dig, men när man ser att det endast är i ett rent destruktivt syfte som du besöker min profil så kan man ju verkligen börja undra hur gammal du är och hur det är ställt i huvudet med dig egentligen?? Sc:,h
Jag har under en längre tid med stigande förvåning sett hur du agerar och vad du sysslar med här på forumet, och jag är också ytterst förvånad måste jag säga över att du överhuvudtaget har fått fortsätta med detta under en så pass lång tid utan minsta åtgärd från moderator. Sc:,h
Tittar man på din profilsida vad du har att tillföra på forumet f.ö så har jag ivf hittills inte kunnat hitta något vettigt överhuvudtaget mer än en massa onödigt skräpsnack, enda tillfällena som du verkligen anstränger dig är tydligen när du skall trakassera och förfölja mig, för då klipper du och klistrar och lägger ned massor med energi i dessa inlägg. Tycker faktiskt att så som du uppför dig så borde du skämmas riktigt ordentligt egentligen och hålla dig helt ute i kulisserna istället eller alt lämna forumet helt.

Här lite exempel på vad du har att erbjuda:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44669.msg435359#msg435359
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44669.msg435346#msg435346
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg432086#msg432086
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430922#msg430922
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430747#msg430747
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430129#msg430129
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429718#msg429718


Raffen.
« Senast ändrad: 29 november 2011, 12:25:31 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #24 skrivet: 29 november 2011, 12:43:36 »
Om jag svarar på dina inlägg så tilltalar jag dig med du, det är rätt.
Jag reagerar när man uttalar sig tvärsäkert i frågor som man inte behärskar och inte kan försvara med annat är hänvisningar till sina egna tidigare inlägg.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #25 skrivet: 29 november 2011, 12:58:35 »
Och det funkar lika bra med 1.5mm2 och 10A på en Nocria med, säkringen är gjord för att bryta vid överlast, och Nocrian klarar sig utan problem på 10A.

Problemet är att säkringen tål ganska många procents överlast under en lång tid utan att lösa ut. Har man kablar som ligger på gränsen så riskerar man att dom blir överhettade innan säkringen löser ut.
Beroende på kabeltyp, förläggningssätt och längd så kan man eventuellt klara sig med 1,5mm2, men det krävs dock att nån kunnig elektriker räknar på det.
Å andra sidan krävs det ju en elektriker även för att göra själva inkopplingen, så det borde inte vara en fråga vi lekmän diskuterar här på forumet. Men i så fall borde vi inte heller diskutera vakuumsugning eller inkoppling av QC-kopplingar eftersom det bara är certifierade yrkesmän som får göra sånt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #26 skrivet: 29 november 2011, 13:02:21 »
Om jag svarar på dina inlägg så tilltalar jag dig med du, det är rätt.
Jag reagerar när man uttalar sig tvärsäkert i frågor som man inte behärskar och inte kan försvara med annat är hänvisningar till sina egna tidigare inlägg.

Ja jag anser inte att du har ett dugg med att göra hur jag uttalar mig, och detta oavett om jag uttalar mig som du säger här tvärsäkert eller om det skulle vara osäkert iform av tro eller rena gissningar, försök att tillföra något vettigt till forumet istället för trådskapare och övriga deltagare istället för att hålla på och attackera mig hela tiden för det tillför inget konstuktivt alls till forumet.
Sen behöver ju jag personligen inte överlåta något alls till någon installatör i det här fallet som du svamlade om tidigare eftersom jag inte är berörd överhuvudtaget, däremot så kan du väl ge Swepit det rådet isf eftersom det är han som är trådskapare och undrade över hur han skulle gå tillväga vid installationen av pumpen och vad det är som gäller, vilket han f.ö fick reda på ganska klart från bl.a mig och en del andra i den här tråden, dock inte från dig däremot.
Jag kan mkt väl förstå att du hatar mig, och jag hatar dig också skall du veta och förmodligen ännu mer, men inte fn bär jag mig åt som ett svin på forumet för den skull för att jag råkar tycka illa om en del, för det har jag lärt mig genom åren att "världen är ju full av idioter" men det gäller ändå kunna acceptera att de finns och umgås med dem på ett hyfsat bra sätt ändå.

Raffen.
« Senast ändrad: 29 november 2011, 13:32:47 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #27 skrivet: 29 november 2011, 13:14:05 »
Problemet är att säkringen tål ganska många procents överlast under en lång tid utan att lösa ut. Har man kablar som ligger på gränsen så riskerar man att dom blir överhettade innan säkringen löser ut.
Beroende på kabeltyp, förläggningssätt och längd så kan man eventuellt klara sig med 1,5mm2, men det krävs dock att nån kunnig elektriker räknar på det.
Å andra sidan krävs det ju en elektriker även för att göra själva inkopplingen, så det borde inte vara en fråga vi lekmän diskuterar här på forumet. Men i så fall borde vi inte heller diskutera vakuumsugning eller inkoppling av QC-kopplingar eftersom det bara är certifierade yrkesmän som får göra sånt...

Det här var ett mkt bra inlägg från dig här Purjo! Thumbsup Det är precis det jag har försökt påtala att det allra viktigaste är egenligen kabelarean och att man inte överskrider säkringsstorleken ifh till denna förstås. Och jag påstår att innehåller man kabelarean ifh till effektförbrukningen enligt nedanstående uppställning så behöver man inte vara orolig alls för att kablarna skulle kunna bli överhettade. :)

Minsta kabelarea för säkringar är f.ö:
 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 29 november 2011, 13:17:02 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Roz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #28 skrivet: 29 november 2011, 13:32:22 »
Ja "purjo" summerar  problemet ganska bra.

Det är väldigt många faktorer som måste vägas in när man närmar sig gränsen vad en kabel/säkring tål.
Avstånd till transformator, kabelarea in till huset, förläggning/längd av kablage (väggmontage, takmontage närhet till andra kablar, temperaturer mm.)
En säkring kan överlastas väldigt mycket, en diazed 10A kan man köra en bit över 14A nästan hur länge som helst utan att den löser ut och en dvärgbrytare 10A går att överlasta till ca 12-13A i väldigt lång tid.
SÃ¥ alternativen som under olika förutsättningar gÃ¥r att tillämpa är: 10A- 1,5mm, 13A- 1,5mm, 16A-  2,5mm. sen vilket av alternativen som är mest lämpligt skall du utan tvekan be en elektriker/konsult räkna pÃ¥, vill du vara säker sÃ¥ använd 16A 2,5mm. Finns gott om beräkningsprogram och instrument som mäter/beräknar fram vad man fÃ¥r använda.

=> Doggydoggen -krävdes det en 50mm kabel för en 10A grupp?  :o oj dÃ¥ mÃ¥ste kabeln ha varit väldigt lÃ¥ng. 1,5-2 km?
Vattenburna radiatorer, Frånlufts VP- Nibe 410P från 2002 + Luft/luft VP -Mitsubishi FD25 VABH från 2011.
1.5 plans hus 165 Kvm byggt -79 . . Mälardalen.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #29 skrivet: 29 november 2011, 13:37:41 »
Hela Sveriges befolkning är amatörer, eller tror farmor räknar på överlast och varrgångar när hon ansluter bilen med 2500w på 10A och 1.5mm2?

Vårt gamla hus gick 2 vintrar med 1.5mm2 och 10A utan att jag bytte säkring, så rent skitsnack! Termograferade kabeln vid full last, sen gick på kallvindan och rak ned till centralen, säkringen höll ca 28-29 gr vid full last, och några 2800w drar den endast när huset ej kräver det! Alltså när det är några minus, när effekten behövs drar den Max 2300-2400w, sen när väl får upp effekten skall den avfrosta.

Raffen, uttala dig när du vet, och har erfarenheten, inte sitta bakom skrivbordet och tro och googla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!