Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215, hög temp pÃ¥ element  (läst 1026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215, hög temp på element
« skrivet: 18 mars 2019, 16:00:08 »
Hej!
Jag har en Nibe 1215. Ibland när kompressorn går igång för att värma vattnet till elementen så ökar inte VB-fram, så tillsatsvärmen måste gå in, det är ju inte så konstigt under kalla dagar. Men problemet är att inte temperaturen ökar på displayen men jag märker att temperaturen på elementen går upp. Vissa nätter vaknar jag tom av att det är jätte varmt i sovrummet. Jag går då ner och stänger av pannan(där tillsatsvärme är till), sätter sedan igång den igen och då visar VB-fram 48grader, men den vill ha 34grader. Det känns som om det är ngt fel med kanske växelventilen. En servicetekniker trodde det var fel på styrkortet och bytte det utan lycka, hände igen någon dag efter bytet. Tacksam för ett svar om det är ngn som råkat ut för samma sak eller kan veta vad felet är..

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215, hög temp på element
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019, 18:36:39 »
byt 3 vägsventil käglan kärvar säkert

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1215, hög temp på element
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2019, 19:30:45 »
Jag förstår inte riktigt problembeskrivningen? Blir elementen varma trots att värmepumpen visar att dom inte är det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215, hög temp på element
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2019, 06:49:44 »

Yes det blir de, VB-fram visar exv 32(33) men elementen är jättevarma, stänger jag av pannan och slår på kan det stå 45(33). Jag har motionerat växelventilen och den fjädrar tillbaka bra tycker jag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1215, hög temp på element
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2019, 08:31:58 »
Att den visar fel temperatur och att det går till sig när du startar om tyder på att det är något i styrelektroniken som spökar. Jag vet inte hur dom där ser ut invändigt, men det borde finnas mer än ett kretskort det kan bli fel på?

Eller gör den varmvatten när det blir varmt i elementen och under tiden är värdet för VB-f 'fryst' för att inte störa regleringen? Kan man se nånstans på den om den själv tycker att den värmer varmvattnet eller värmesystemet?
« Senast ändrad: 19 mars 2019, 08:36:40 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215, hög temp på element
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2019, 10:28:38 »
Yes det blir de, VB-fram visar exv 32(33) men elementen är jättevarma, stänger jag av pannan och slår på kan det stå 45(33). Jag har motionerat växelventilen och den fjädrar tillbaka bra tycker jag.

Tempgivarna sitter direkt på styrkortet och är det bytt så kan man testa att byta själva givaren.
Visar den fortfarande knasigt efter tempgivarbyte så spökar den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!