Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Althema geo3 och strulande elpatron  (läst 4599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Althema geo3 och strulande elpatron
« skrivet: 22 januari 2021, 13:47:10 »
Lite strul med att pumpen vägrar köra med elpatron numera. Det gick bra ett tag när vi körde nöddrift mellan installation dag 1 och 2 pga ingen inkopplad brine.

Sen skulle den köra legionella och då blev det tvärnit med felkod. Legionella är nu avstängd men extra varmvatten funkar inte heller utan symbolen lyser i 30 sek och sen återgår den. Har testat både från app och direkt på maskin och från innegivaren, samma resultat. Jag tillåter elpatron upp till max 9kw och efter att ha tappat upp ett bad var tempen i VV bara 20 grader och det tog ett tag för kompressorn att jobba upp sig till 47 grader.

Min version skiljer sig från min kompis med samma maskin, dock en 8a och jag en 10a, 4.02 mot 4.03 och den uppgraderar inte. Tittar man på språk i kontrollpanelen är den sv20181130 medan kompisens är från 2020.

Finns det något sätt att tvinga en uppdatering?
Vad kan jag titta på för att få elpatronerna att kicka in? Som sagt, tillåter dem att köra upp till 9kwh

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2021, 20:00:15 »
Standard från fabriken är söndag kl 03:00 startar legionella upp till 60 grader varmvatten en gång per vecka.
Effekt 8 kwh producerad värme och 2 kwh förbrukad energi är 2 timmar i drift pÃ¥ en diagram och ca 0 grader ute har jag med Daikin Altherma 3 GEO installerat den 9 december 2020.   tummenupp
« Senast ändrad: 22 januari 2021, 20:12:30 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2021, 23:17:02 »
Problemet är inte att den startar legionellkörningen utan att den avbryter den med en felkod samt att den vägrar att använda elpatronen när man säger åt den att göra extra mycket varmvatten, dvs patron plus full kompressor

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2021, 23:25:00 »
Problemet är inte att den startar legionellkörningen utan att den avbryter den med en felkod samt att den vägrar att använda elpatronen när man säger åt den att göra extra mycket varmvatten, dvs patron plus full kompressor

Vad står felkod nummer?
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2021, 10:43:57 »
Jag har stängt av legionellakörningen men har för mig att det var en kod som slutdae på 00.

Jag får sätta på körninenn för i morgon så får vi se vad som händer. Just nu står den och kör golvvärme och vv med enbart kompressorn. Ska vi bada behöver vi mer vv och då vore det bra om patronerna stöttade

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2021, 12:23:32 »
Jag har stängt av legionellakörningen men har för mig att det var en kod som slutdae på 00.

Jag får sätta på körninenn för i morgon så får vi se vad som händer. Just nu står den och kör golvvärme och vv med enbart kompressorn. Ska vi bada behöver vi mer vv och då vore det bra om patronerna stöttade
Ok, din värmepump är inte 100 % färdig för installation det får dom komma ev på måndag eller senare.
Det är inga problem och vill ha kraftig varmvatten att bada badkar, kan du läsa nedan.
Se på: https://www.daikin.se/content/dam/document-library/operation-manuals/heat/ground-to-water-heat-pump/EGSAH-D9W,%20EGSAX-D9W(G)_4PSV569812-1_2019_02_operation%20manual_Swedish.pdf

Sidan 4.
c Desinfektion/Kraftfull
Desinfektionsläge aktivt
Kraftfullt driftläge aktivt

Sidan 12.
6.3 Symptom: Tappvarmvattnet är för
kallt

Om du omedelbart behöver
tappvarmvatten kan du aktivera
läget Kraftfull drift
(värmepump + elpatron i 30
minuter) för
varmvattenberedaren. Dock
förbrukar detta extra energi. Se
"3.4.4 Använda kraftfull drift av
varmvattenberedaren" på
sidan 7.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2021, 19:55:44 »
Problemet är inte att den startar legionellkörningen utan att den avbryter den med en felkod samt att den vägrar att använda elpatronen när man säger åt den att göra extra mycket varmvatten, dvs patron plus full kompressor

Hej edtjlun
Jag känner igen det du beskriver med min nyinstallerade pump, felkoden är AH-00 och innebär att mÃ¥ltemperaturen inte nÃ¥ddes inom tidsgränsen, Daikin-Eye lampan lyser dÃ¥ rött och pumpen kommer försöka igen och lampan Ã¥tergÃ¥r till blÃ¥ om pumpen lyckas. 
Jag hade satt spärr i El-tillskott [9.3.6] till -15 grader [9.3.7] och stängt av reservvärmedrift [9.3.8] 0 Ej tillåten. Har satt elpatronens effekt till 6kW.
 
Trodde att legionella inte skulle omfattas av dessa inställningar men testade upprepat att följa instruktionen nedan från manualen.

INFORMATION
Om felkoden AH genereras, men desinfektionen inte avbröts vid tappning av varmvatten, rekommenderas följande åtgärder:
▪ När End. återvärm. eller Schema + återvärmning är valt rekommenderas det att ställa in desinfektionen så att den startar minst 4 timmar efter den sista stora, förväntade varmvattentappningen. Starten kan ställas in med installatörinställningarna (desinfektionsfunktion).
▪ När läget Endast schema är valt rekommenderas det att programmera en Ekonomi-åtgärd 3 timmar före den schemalagda starten av desinfektionen så att tanken kan förvärmas.

Men hade ingen framgång för än jag ändrade reservvärmedrift [9.3.8] till 2: Endast Varmvattenberedare Drift av reservvärmare aktiverad för varmvatten och inaktiverad för rumsuppvärmning.

Efter detta genomfördes legionella körningen och lampan lyser blå.

Tycker att legionella borde ha funkat ändÃ¥. Ställde därför  tillbaka [9.3.8] till 0 ej tillÃ¥ten. Schemat är inställt pÃ¥ söndag 0400 det borde varit i morse och dÃ¥ verkar det som att legionella körningen lyckades lampan lyser blÃ¥ och symbolen för desinfektion lyser.  SÃ¥ dÃ¥ kanske det funkade med att lägga in en ekonomiÃ¥tgärd enligt informationen ovan. 
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2021, 09:14:35 »
Nix det funkade inte pumpen lyste rött med larmet AH-00 nu pÃ¥ morgonen 03:54. Verkar som att [9.3.8] "0 Ej tillÃ¥ten" dvs spärr av reservvärmare även gäller för legionella körning, inget konstigt med det men jag vill inte att pumpen börjar köra reservvärmaren för att stötta VV tillverkningen. Det kanske gÃ¥r att Ã¥stadkomma via trimmat schema för varmvatten samt hysteres värde för Ã¥tervärmning osv men lite mer otydligt att fÃ¥ grepp pÃ¥. 
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2021, 09:35:03 »
Märkligt. Jag har spärren för elpatronen påslagen, men legionellakörningen går som tåget....

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2021, 13:34:04 »
Märkligt. Jag har spärren för elpatronen påslagen, men legionellakörningen går som tåget....

Bra att det funkar för dig KarlXII, tack för infon  tummenupp
 Hmmm.... Sc:,h förstÃ¥r inte riktigt varför min pump fÃ¥r varningen AH-00 och inte lyckas med legionellakörningen,  .,;- fÃ¥r fundera o testa vidare ...
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2021, 16:39:11 »
Det ska vara för bästa resultat från fabriken, se nedan.

Reservvärmare
9.3.6 [5-00] Reservvärmare tillåten över jämviktstemperaturen? 1: Inte tillåtet
9.3.7 [5-01] Jämviktstemperatur 0°C
9.3.8 [4-00] Drift 1: Aktiverad
« Senast ändrad: 25 januari 2021, 16:44:39 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2021, 22:28:19 »
Bra att det funkar för dig KarlXII, tack för infon  tummenupp
 Hmmm.... Sc:,h förstÃ¥r inte riktigt varför min pump fÃ¥r varningen AH-00 och inte lyckas med legionellakörningen,  .,;- fÃ¥r fundera o testa vidare ...

14.3.8 Symptom: Tankens desinfektionsfunktion har INTE slutförts korrekt (AH-fel)

Möjliga orsaker Desinfektionsfunktionen avbröts av
varmvattentappning. Korrigerande åtgärd Ställ in desinfektionsfunktionen så att
den startar 4 timmar efter den sista
förväntade varmvattentappningen.

Möjliga orsaker Stora volymer av upptappat varmvatten
användes precis innan den schemalagda
starten av desinfektionsfunktionen. Korrigerande åtgärd Om Varmvattenberedare >
Uppvärmningslogik > End.
återvärm. eller Schema +
återvärmning väljs i [5.6],
rekommenderas det att programmera
desinfektionen så att den startar minst
4 timmar efter den sista stora,
förväntade varmvattentappningen.
Starten kan ställas in med
installatörinställningarna
(desinfektionsfunktion).
När Varmvattenberedare >
Uppvärmningslogik > Endast
schema väljs i [5.6], rekommenderas
det att programmera Ekonomi
3 timmar före den schemalagda starten
av desinfektionen så att tanken kan
värmas upp.

Möjliga orsaker Desinfektionen stoppades manuellt:
[C.3] Drift > Varmvattenberedare
stängdes av under desinfektion. Korrigerande åtgärd Stoppa INTE tankdriften under
desinfektion.

Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2021, 22:28:54 »
Nu har jag fått igång elpatronen så extra varmvatten fungerade

Det som var fel var att "9.1.B.2 [6-0A] Komfortbörvärde" var lägre än maxtemperatur  dontknow. När vi installerade burken sÃ¥ satte vi först varmvattnet till 45 grader men det var lite för lÃ¥gt sÃ¥ jag ändrade det till 48. Detta ändrades med de normala menyerna sÃ¥ vi var aldrig inne och pillade pÃ¥ 9.1.B.2.

Nu i natt vid 01.00 skall legionellan köras. Vi hÃ¥ller tummarna  tummenupp


Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2021, 23:27:59 »
Nu har jag fått igång elpatronen så extra varmvatten fungerade

Det som var fel var att "9.1.B.2 [6-0A] Komfortbörvärde" var lägre än maxtemperatur  dontknow. När vi installerade burken sÃ¥ satte vi först varmvattnet till 45 grader men det var lite för lÃ¥gt sÃ¥ jag ändrade det till 48. Detta ändrades med de normala menyerna sÃ¥ vi var aldrig inne och pillade pÃ¥ 9.1.B.2.

Nu i natt vid 01.00 skall legionellan köras. Vi hÃ¥ller tummarna  tummenupp

Jag har standard från fabrik som startar 43 grader fram till stopp 48 grader varmvattenberedare, varje dag.
Sen söndag kl 03:00 startar automatisk desinfektion upp till 60 grader varmvattenberedare, en gång per vecka.
Min tillvekar år 2020 har fabrik små ändring programuppdatering än 2019 med samma modell Altherma 3 GEO.

SÃ¥klart kan ändra tid och olika vardagar och helger pÃ¥ desinfektion om man vill  tummenupp
« Senast ändrad: 25 januari 2021, 23:30:14 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2021, 11:21:26 »
Inte körde den någon legionellakörning i natt. Felmeddelenandet AH-00 står fortfarande kvar från den 24 Jan 23:00. Jag läste i en annan tråd att den bara "kan" köra en körning i veckan så nu har jag ställt om tiden till söndag.

Det viktigaste är att elpatronen går in för varmvattnet, legionella är nice to have.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2021, 13:23:31 »
Bara lite nyfiken men varför köra legionella varje vecka?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2021, 15:51:23 »
Bara lite nyfiken men varför köra legionella varje vecka?

Med Daikin har du inget val, det är legionella varje vecka eller inte alls. Just nu vill jag bara säkerställa att jag har den funktionen och sen får vi se om jag stänger av den eller inte. Den drar inte speciellt mycket el enligt Daikin. På min förra CTC hade jag inte funktionen men det kanske är bättre att köra den för den där extra säkerheten

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2021, 15:54:56 »
Ok, trodde ni valde det själva.
Nog kan det vara bra med legionellakörning men kör min var 30 dag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2021, 20:50:39 »
Ok, trodde ni valde det själva.
Nog kan det vara bra med legionellakörning men kör min var 30 dag

Inte bra för långt tid 30 dagar.
Det står Branschregler "Säker Vatten" på internetsajt: https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
sidan 49 av 68 och 5.1.1 Temperaturkrav och placering av tappvattenledningar
Temperaturen i varmvattenberedare eller ackumulatortank med slinga ska vara lägst 60 °C. I värmepumpar där
temperaturen i varmvattenberedaren inte värms till 60 °C ska
beredaren hettas upp automatiskt minst en gång per vecka till
minst 60 °C.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2021, 20:57:46 »
Inte bra för långt tid 30 dagar.
Det står Branschregler "Säker Vatten" på internetsajt: https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
sidan 49 av 68 och 5.1.1 Temperaturkrav och placering av tappvattenledningar
Temperaturen i varmvattenberedare eller ackumulatortank med slinga ska vara lägst 60 °C. I värmepumpar där
temperaturen i varmvattenberedaren inte värms till 60 °C ska
beredaren hettas upp automatiskt minst en gång per vecka till
minst 60 °C.
Jepp men det beror pÃ¥ om det kommer att stÃ¥ stilla och inget uttag sker under lÃ¥ng tid , ( 1 vecka eller sÃ¥ ) I en vanlig villa sÃ¥ är det ett uttag mÃ¥nga ggr per dygn och hela VVB-volymen  byts konstant.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2021, 21:08:06 »
Ja här är det absolut ingen risk för nÃ¥gra längre perioder med stillastÃ¥ende vatten  :)
Måste nog revidera mitt svar till att min nu stog på 15 dagar så jag har ändrat någon gång från var 30 dag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2021, 13:25:35 »
Det ska vara för bästa resultat från fabriken, se nedan.

Reservvärmare
9.3.6 [5-00] Reservvärmare tillåten över jämviktstemperaturen? 1: Inte tillåtet
9.3.7 [5-01] Jämviktstemperatur 0°C
9.3.8 [4-00] Drift 1: Aktiverad

Ändrade 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare och nu gick Legionella körningen igenom, tanken var 60 grader på morgonen.

Anledningen att jag satte en spärr på resevvärmaren var att jag när pumpen var nyinstallerad kikade på min trådlösa elmätare lite då och då och märkte att den drog igång reservvärmaren trots att det var milt ute för att höja tempen i varmvattenberedaren trots att den lätt skulle kunna fixa det med kompressorn.

Så jag tolkar resultatet från ändringen som att spärren av reservvärmaren även gäller legionellakörning och kraftfull drift. Eventuellt så gäller det även nöddrift, dvs resevvärmaredrift kommer ej ske i fall kompressorn fallerar, hur får man svar på det?

Det är klart en spärr är en spärr men hade gärna sett att den bara gällde normal värmedrift och VV-produktion men inte berörde legionella, kraftfull drift och nöddrift.

Gjorde lite tester med olika inställningar i veckan.  Hade inställningen komforttemp 48, maxtemp 55 och tänkte att det kanske var maxtemp som begränsade legionella körningen, men körningen lyckades inte av att ändra maxtemp till 60.

Så det är 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare som har effekt, reservvärmaren måste vara tillåten.

(om legionellakörningen misslyckas dÃ¥ gÃ¥r det att ändra inställningen tex ovan och ändra schemat till nästa dag sÃ¥ gÃ¥r det igenom och lampan lyser blÃ¥ igen)  tummenupp
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2021, 19:05:07 »
Ändrade 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare och nu gick Legionella körningen igenom, tanken var 60 grader på morgonen.

Anledningen att jag satte en spärr på resevvärmaren var att jag när pumpen var nyinstallerad kikade på min trådlösa elmätare lite då och då och märkte att den drog igång reservvärmaren trots att det var milt ute för att höja tempen i varmvattenberedaren trots att den lätt skulle kunna fixa det med kompressorn.

Så jag tolkar resultatet från ändringen som att spärren av reservvärmaren även gäller legionellakörning och kraftfull drift. Eventuellt så gäller det även nöddrift, dvs resevvärmaredrift kommer ej ske i fall kompressorn fallerar, hur får man svar på det?

Det är klart en spärr är en spärr men hade gärna sett att den bara gällde normal värmedrift och VV-produktion men inte berörde legionella, kraftfull drift och nöddrift.

Gjorde lite tester med olika inställningar i veckan.  Hade inställningen komforttemp 48, maxtemp 55 och tänkte att det kanske var maxtemp som begränsade legionella körningen, men körningen lyckades inte av att ändra maxtemp till 60.

Så det är 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare som har effekt, reservvärmaren måste vara tillåten.

(om legionellakörningen misslyckas dÃ¥ gÃ¥r det att ändra inställningen tex ovan och ändra schemat till nästa dag sÃ¥ gÃ¥r det igenom och lampan lyser blÃ¥ igen)  tummenupp

Ja, det är du tycker sånt är ok och var försiktigt inställningar som vet vad det är systemet och ansvar. Bra att veta om den system är nedan.

[9.3.8] [4‑00] Reservvärmedrift:
▪ 0: Ej tillåten
▪ 1: Tillåten
â–ª 2: Endast Varmvattenberedare Drift av
reservvärmare aktiverad för varmvatten och
inaktiverad för rumsuppvärmning


Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2021, 19:40:51 »
Ändrade 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare och nu gick Legionella körningen igenom, tanken var 60 grader på morgonen.

Anledningen att jag satte en spärr på resevvärmaren var att jag när pumpen var nyinstallerad kikade på min trådlösa elmätare lite då och då och märkte att den drog igång reservvärmaren trots att det var milt ute för att höja tempen i varmvattenberedaren trots att den lätt skulle kunna fixa det med kompressorn.

Så jag tolkar resultatet från ändringen som att spärren av reservvärmaren även gäller legionellakörning och kraftfull drift. Eventuellt så gäller det även nöddrift, dvs resevvärmaredrift kommer ej ske i fall kompressorn fallerar, hur får man svar på det?

Det är klart en spärr är en spärr men hade gärna sett att den bara gällde normal värmedrift och VV-produktion men inte berörde legionella, kraftfull drift och nöddrift.

Gjorde lite tester med olika inställningar i veckan.  Hade inställningen komforttemp 48, maxtemp 55 och tänkte att det kanske var maxtemp som begränsade legionella körningen, men körningen lyckades inte av att ändra maxtemp till 60.

Så det är 9.3.8 [4-00]: Reservvärmedrift: 2 Endast varmvattenberedare som har effekt, reservvärmaren måste vara tillåten.

(om legionellakörningen misslyckas dÃ¥ gÃ¥r det att ändra inställningen tex ovan och ändra schemat till nästa dag sÃ¥ gÃ¥r det igenom och lampan lyser blÃ¥ igen)  tummenupp
I händelse av nöddrift (kompressorstopp) så går elpatronen igång även om den är blockerad.
Syftet med blockering av elpatronen är att om man har väl små säkringar i huset så skall de inte blåsa, oavsett legionella eller annat.
Peronligen stängde jag av min legionella 2003 och har inte haft några men, endast lägre elräkningar.

Mvh
D

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Althema geo3 och strulande elpatron
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2021, 20:02:51 »
I händelse av nöddrift (kompressorstopp) så går elpatronen igång även om den är blockerad.
Syftet med blockering av elpatronen är att om man har väl små säkringar i huset så skall de inte blåsa, oavsett legionella eller annat.
Peronligen stängde jag av min legionella 2003 och har inte haft några men, endast lägre elräkningar.

Mvh D


Tack för svar angÃ¥ende nöddrift i händelse av  kompressorstopp.  tummenupp
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!