Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AmatörfrÃ¥gor..  (läst 11710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Amatörfrågor..
« skrivet: 25 juni 2006, 18:41:15 »
Lite amatörfrågor:
När man kopplar in en solpanel mot en acktank visst är det är väl då på en helt separat slinga med ett köldbestädigt media som cirkulerar i den slingan? Vad använder man för media?

Är dessa Typ 5 paneler något att satsa på? Eller finns det bättre & billigare?

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2006, 21:14:14 »
Det finns olika lösningar på vad/hur det cirkulerar, men gemensamt är att det är en helt separat slinga. Jag har haft rent vatten, i ett sytem som släpper in vattnet till ett expantionskärl när det inte finns nåt att hämta, av energi i solfångarna. Nu ska jag byta upp mig till vakumrör, å då kommer det att bli som Du beskriver. Dom panelerna Du länkar till, är säkert lika bra som några andra av samma typ. Men Du kan ju alltid kolla vad Sfinx:en har attt erbjuda, hans länk finns här som reklam, så det är bara å klicka dig fram....

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Amatörfrågor..
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2006, 21:59:10 »
Lite amatörfrågor:
När man kopplar in en solpanel mot en acktank visst är det är väl då på en helt separat slinga med ett köldbestädigt media som cirkulerar i den slingan? Vad använder man för media?

Är dessa Typ 5 paneler något att satsa på? Eller finns det bättre & billigare?

Mvh,

Kent Johansson

Hej. Visst är det en helt separat slinga. Man brukar använda glykol, antingen samma som man använder i bilen (etylenglykol: vanligen blåfärgad, eller propylenglykol; vanligen rödfärgad. Brukligt är att köra nånstans 30-50% glykolinblandning. Billigast är att köra vanlig etylenglykol, man får en 2,5 liters dunk för 60 kr på B-tema. Proffsblandningar innehållande propylenglykol, t ex Tyfokor LS, är väsentligt dyrare utan att vara nämnvärt bättre, de pengarna kan du lägga på annat.

Fryspunkten förskjuts nedåt av glykolinblandningen, däremot händer det inte så mycket med kokpunkten. Glykolinblandningen har också en annan positiv påverkan, den minskar korrosionen i systemet.

Det som har hänt sista tiden är att det kommit vakuumrör från Kina, det är sådana du har tittat på. Det enda som kan konkurrera kostnadsmässigt mot sådana är plana självbyggen, t ex Lesol 3AR.

Verkningsgraden för vakuumrör ligger 30-50 % högre än för plana solfångare. Stagnationstemperaturen (den temp som uppnås i solfångarna om cirkpumpen stängs av) ligger högre, ofta över 200 C.

Den typen du har tittat pÃ¥ är s k U-pipe. Den andra typen är Heat-pipe. Jag tycker att du ska titta lite pÃ¥ heat-pipe, har känslan av att heat-pipe kommer mer och mer nu. Heat-pipe rören har ett slutet system inuti röret och för över värme med torr anslutning, ofta en konad kopparstav.  :)

MVH/Gano


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2006, 23:08:14 »
Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Amatörfrågor..
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2006, 23:13:06 »
Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.

mvh humlan.

Har du hittat propylenglykol på ÖB? Intressant, vill egentligen inte hat etylenglykol hemma, det är klassat som hälsovådligt/giftigt.

MVH/Gano

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Amatörfrågor..
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2006, 09:24:10 »
Tack för era svar. Noterar att samma leverantör har en panel de kallar typ 2 som arbetar enligt heat-pipe principen.

Önskan med alla förändringar/förbättringar man gör är att de ska vara hyffsat underhållsfria. Jag har ett ganska brant tak (1.5 plan Gullringshus anno 1976) som står i n/s-riktning så jag har hela förmiddagens sol på ena långsidans tak. Sen efter två-tre tiden börjar solen vika runt markant. Så bästa "upplysningen" av taket får jag mellan 10 och 14.

Lite ytterligare funderingar:

Behöver jag bygglov för detta?

Hur fäster man panelerna på taket?

Använder man en termostatstyrd (med givare på taket och vid pannan) cirkulationspump för att "få ned" värmen?

Vilken typ av ledningar bör man ha mellan acken och panelerna? Vanliga kopparrör med mantel?

Bör jag ha ett expansionskärl uppe vid panelerna? Vilken sort? Ska det sitta skyddat på vinden eller ute?

Å slutligen - vad är "optimum", 2-3 paneler? Eller fler?

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2006, 10:08:09 »
Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.

mvh humlan.

Har du hittat propylenglykol på ÖB? Intressant, vill egentligen inte hat etylenglykol hemma, det är klassat som hälsovådligt/giftigt.

MVH/Gano

Jo jag såg 5l dunkar där, till rätt pris. Bara å hoppas det finns kvar, för det var nån vecka sen jag var å snokade runt överallt, efter just propylenglykol, å såg att det fanns hos ÖB. Men vilka andra. än just de med solfångarinst för ögonen, köper glykol mitt i sommaren? Ska in i veckan å handla lite annat, så då tänkte jag även ta hem en dunk eller två, för snart så kommer mina rör. Tyvärr en månad försenade....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2006, 10:28:32 »
Tack för era svar. Noterar att samma leverantör har en panel de kallar typ 2 som arbetar enligt heat-pipe principen.

Önskan med alla förändringar/förbättringar man gör är att de ska vara hyffsat underhållsfria. Jag har ett ganska brant tak (1.5 plan Gullringshus anno 1976) som står i n/s-riktning så jag har hela förmiddagens sol på ena långsidans tak. Sen efter två-tre tiden börjar solen vika runt markant. Så bästa "upplysningen" av taket får jag mellan 10 och 14.

Lite ytterligare funderingar:

Behöver jag bygglov för detta?

Hur fäster man panelerna på taket?

Använder man en termostatstyrd (med givare på taket och vid pannan) cirkulationspump för att "få ned" värmen?

Vilken typ av ledningar bör man ha mellan acken och panelerna? Vanliga kopparrör med mantel?

Bör jag ha ett expansionskärl uppe vid panelerna? Vilken sort? Ska det sitta skyddat på vinden eller ute?

Å slutligen - vad är "optimum", 2-3 paneler? Eller fler?

Mvh,

Kent Johansson

Ska försöka svara kort.

Bygglov tvivlar jag på Du behöver, men kolla för säkerhets skull. Samtidigt ber Du om ansökningshandlingar, för de bidrag Du är blir berättigad till när Du inst solfångare.

Infästningar bör de som säljer rören ha. Men enklast brukar vara Ã¥ lyfta av nockplÃ¥ten för att fästa pÃ¥ säkert sätt, i det som finns under där. Har Du tur kan Du även utnyttja en imkanal/ventilation i skorstenen för att dra rören i. DÃ¥ slipper Du all (nästan) rördragning utomhus. Du "ställer" alltsÃ¥ vakumrören sÃ¥ att den blir kortast möjliga sträcka för att leda ner anslutningrören i imkanalen/ventilationen. Använd lämpliga kopparrör, som Du isolerar med mineralull (vanliga rörskÃ¥lar) INTE PLAST!!! Dom smälter direkt, första gÃ¥ngen Du drar igÃ¥ng dina solfÃ¥ngare. Tro mig, jag vet dom som gjort den tabben, fast jag varnade att solfÃ¥ngare kan ge en jäkla värme  ;D ;D ;)

Ett litet ett expansionskärl ska sitta nera vid tanken, av den typ med gimmiblåsa inuti.

Optimalt är så många/mycket som möjligt. Då solfångare till skillnad mot allt annat, bara ger dig ökad vinst ju längre tiden går. Solenergi är gratis, å driftkostnaderna försumbara, vilket knappast kan sägas om nåt annat. Därför tycker jag det blir "fel" att räkna på en återbetalningstid.

mvh humlan

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörfrågor..
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2006, 10:46:35 »
Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.

mvh humlan.

Har du hittat propylenglykol på ÖB? Intressant, vill egentligen inte hat etylenglykol hemma, det är klassat som hälsovådligt/giftigt.

MVH/Gano

Jo jag såg 5l dunkar där, till rätt pris. Bara å hoppas det finns kvar, för det var nån vecka sen jag var å snokade runt överallt, efter just propylenglykol, å såg att det fanns hos ÖB. Men vilka andra. än just de med solfångarinst för ögonen, köper glykol mitt i sommaren? Ska in i veckan å handla lite annat, så då tänkte jag även ta hem en dunk eller två, för snart så kommer mina rör. Tyvärr en månad försenade....

mvh humlan.

Jag köpte ett par 5 liters (4?) dunkar propylenglykol på OK häromveckan till sommarbilen. Jag tog ett beslut att sluta använda etylenglykol på grund av att den är så giftig. Ren propylenglykol är helt ogiftig och används i vissa sammanhang för invärtes bruk.

Jag skall kolla på ÖB, om det finns där är det ju ännu bättre.

50% propylenglykol (ren) och resten destvatten är perfekt till humidoren ocksÃ¥, eftersom den strävar efter att hÃ¥lla en luftfuktighet pÃ¥ 73%  ;D

Edit:
Kollade pÃ¥ ÖB i Uppsala vid lunchtid, och de hade bara etylenglykol, 79:- för 4 liter.  :(
« Senast ändrad: 26 juni 2006, 15:38:32 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Amatörfrågor..
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2006, 11:41:06 »
Tack för era svar. Noterar att samma leverantör har en panel de kallar typ 2 som arbetar enligt heat-pipe principen.

Önskan med alla förändringar/förbättringar man gör är att de ska vara hyffsat underhållsfria. Jag har ett ganska brant tak (1.5 plan Gullringshus anno 1976) som står i n/s-riktning så jag har hela förmiddagens sol på ena långsidans tak. Sen efter två-tre tiden börjar solen vika runt markant. Så bästa "upplysningen" av taket får jag mellan 10 och 14.

Lite ytterligare funderingar:

Behöver jag bygglov för detta?

Hur fäster man panelerna på taket?

Använder man en termostatstyrd (med givare på taket och vid pannan) cirkulationspump för att "få ned" värmen?

Vilken typ av ledningar bör man ha mellan acken och panelerna? Vanliga kopparrör med mantel?

Bör jag ha ett expansionskärl uppe vid panelerna? Vilken sort? Ska det sitta skyddat på vinden eller ute?

Å slutligen - vad är "optimum", 2-3 paneler? Eller fler?

Mvh,

Kent Johansson

Oj, många frågor på en gång. Sorry Humlan, jag härmar dina svar litegrann.

Man brukar inte behöva bygglov så länge solfångarna "följer taklutningen". Kolla för säkerhets skull med din kommun. I vissa storstadsområden kan de vara lite petiga.

Kolla också att de solfångare du tänker sätta upp är P-märkta, annars får du inte bidrag från Länsstyrelsen, bidraget räknas: 2,5 X yta i kvm X årsverkningsgrad, högst 7500 kr. Blankett får du via boverket eller länsstyrelsen.

Man kan bygga in solfångare i taket, men för vakuumrör är det onödigt, vanligen fäster man i nockbräda och med konsoler i tegelläkten, precis som Humlan skriver. Rörgenomföringar görs lämpligen under en plåt precis i nocken.

Det sitter en givare uppe i solfångaren och minst en i acktanken (då i botten av tanken). Det enklaste styrsystemet startar vid en viss temperaturskillnad, t ex då solfångaren är 8 grader varmare än acktanken. Avstängning sker vid en lägre skillnad, t ex 4 grader. Jag tycker att du ska köpa ett paket med solfångare och styrpanel/cirkpump, det tjänar du på.

Jag tycker att mjuka Cu-rör på rulle är bra, då slipper man en massa skarvar (extrajobb, extrakostnader, läckagerisk). Kom ihåg att man bör undvika dolda skarvar. Man trär igenom röret och böjer till det som man vill ha det. Det enda isoleringsmaterialet som pallar är mineralull, antingen köper man rörskål med alufolie eller så lindar man glasull runt rören och lindar ståltråd. Plastisolering hänger som snor efter 5 minuter. Rör kan man hitta på B-tema, men då får man skala bort plasten, rörpryttlar har Rinkaby m fl. Det är billigare att löda än att använda skärringskopplingar.

Expansionkärlet med säkerhetsventil bör sitta i anslutning till tanken.

Vad ska du ha solfångarna till ? Enbart varmvatten eller till värme ? Hur stor acktank ? Svaret på dessa frågor avgör hur stora solfångare du ska ha....

MVH/Gano

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Amatörfrågor..
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2006, 12:02:43 »
Tack för infon!

Jag har idag en ombyggd fjärrvärmeväxlare från 1976 som det sitter en elpatron i. Den ska bytas mot en kombination av luft/vatten värmeväxlare, elpatron och solpaneler. Så det blir solpaneler på sommaren (typ), växlare på vår/höst/vinter och patronen under de kallaste vinternätterna. Skulle tro att det blir en 500l ack och det ska vara både för uppvärmning och tappvatten.

I luft/vatten avd. har jag en tråd till.. Luft/vatten frågor

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2006, 12:56:08 »
Tack för infon!

Jag har idag en ombyggd fjärrvärmeväxlare från 1976 som det sitter en elpatron i. Den ska bytas mot en kombination av luft/vatten värmeväxlare, elpatron och solpaneler. Så det blir solpaneler på sommaren (typ), växlare på vår/höst/vinter och patronen under de kallaste vinternätterna. Skulle tro att det blir en 500l ack och det ska vara både för uppvärmning och tappvatten.

I luft/vatten avd. har jag en tråd till.. Luft/vatten frågor

Mvh,

Kent Johansson

Jag valde en Airwell L/V-pump för att komma undan ev sönderfrysning, då värmeväxlingen sker över en plattvärmeväxlare. Dessutom hade jag tank/solpanna redan, så det kändes för bökigt å dyrt att börja från noll. Så här ser ett system med Airwell å solfångare ut, om Du skulle vilja ha ett komplett system. http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htm

Det är inte exakt det jag har, utan jag vill bara visa på en komplett lösning....

mvh humlan.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörfrågor..
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2006, 10:18:57 »
 ::) Om du räknar med att kunna använda solen till att värma huset Ã¥ret om när det är sol sÃ¥
  sätt upp sÃ¥ mÃ¥nga sol fÃ¥ngare som du fÃ¥r plats med och ha en eller flera slav tankar vid sidan om huvudtanken.'
PÅ detta sätt får du effekt när solen lyser även på vintern och du kan lagra det varma vattnet
i något dygn ytterligare än med färre solfångare och mindre vatten kapasitet.
Jag skall bygga en 500l huvudtank och en eller två tankar som slavtankar.
Har beställt 11 kvadrat solfångare ( heat pipe )

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörfrågor..
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2006, 15:43:37 »
Vad kostar ett sådant system.?
Inklusive expansionskärl och acktank. Sådär ungefär.

Tänkte möjligen göra det i samband med taktegelbyte?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Amatörfrågor..
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2006, 16:07:51 »
Enda "problemet" med vakumrör, är att dom har så otroligt låga förluster. Det gör att om det kommer snö på rören, så tinar det inte bort av värmeförlusterna. Man bör alltså se till att snön har nånstans att ta vägen, vid montering på tak. Annars är en väggmontering att föredra när det gäller vakumrör.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!