Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12 eller 16kw  (läst 4202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
12 eller 16kw
« skrivet: 27 mars 2022, 10:51:48 »
Hej,

Vi är på gång att byta till luft/vattenvärmepump och behöver lite inputs från alla kunniga här.
Vi har tagit hem offerter och pratat med nÃ¥gra lokala firmor, problemet för mig är att de säger emot varandra och jag  saknar kunskap att bedöma vad man ska gÃ¥ pÃ¥.
Den ena firman säger s2125 12kw och påstår att den skulle jobba bättre med färre starter och därmed hålla bättre. Generellt bättre att underdimensionera påstår denna firman.
Den andra firman säger tvärt om F2120 16 kw och att man skulle "halvera" livstiden om man satte in 12 kw eftersom den skulle jobba närmre max större del av tiden.

Info om nuläge:
Malmö
Gaspanna
Uppvärmning och varmvatten 34000 kWh (2020 32000 kWh och 2021 37000 kWh men något lägre åren innan)
2 vuxna 2 små barn
hus byggt 1973, från början olja, nu gaspanna.
Boyta 180kvm
uppvärmd Källare 85 kvm
Garage uppvärmt med en radiator
Förråd uppvärmt med en radiator
Räknar man med alla dessa ytor är det ca 300 kvm


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2022, 11:03:21 »
Hej! Första firman låter som förr då det inte fanns varvtalsreglerade modeller som anpassar effekten efter behovet. Då skulle man alltid underdimensionera ganska mycket. Numera underdimensionerar man lite eller t.o.m. inget alls om det råkar matchar bra. Bara lite underdimensionering märks knappt någonting på den totala energibesparing man får eftersom de kallaste dygnen på året är så få statistiskt. Ska försöka räkna lite på dina siffror.

Saknar S2125/F2120 i kalkylprogrammet så fick räkna på föregångaren F2040 och F2040-12(25A) ger 100% energitäckning och 90% effekttäckning. Ser ut att fungera alldeles perfekt med en 12 kW-modell mycket beroende på det milda klimatet längst söderut i Skåne. Bor man i Norrland blir det en helt annan sak. Vilken framledningstemperatur behöver ni hålla i värmesystemet för att få lagom rumstemperatur när det ät kallt på vintern? Vid t.ex. -5° eller -10°? Det är viktigt att veta när man byter från t.ex. eldning till värmepump.
« Senast ändrad: 27 mars 2022, 11:29:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2022, 13:05:34 »
Tack för ditt svar!

Jag ska titta på värmekurvan när jag kommer hem, kan inte det utantill. Skulle gissa på 65°+ vid -10°. Men jag ska dubbelkolla så det stämmer.
Generellt har jag inte lyckats ställa in kurvan på befintlig panna så bra, vi har ofta lite kallare än önskat vid några plusgrader ute, och lite varmare än önskat vid några minusgrader.

Finns det några generella för- eller nackdelar med att över/underdimensionera? Om vi bortser från inköpspris.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2022, 13:26:25 »
Låter som ni kört med en något för brant värmekurva i gaspannan. Bra att kolla om 65° stämmer. S2125 är en av de bästa och klarar upp till 68° vid -10° men det är alltid så att man förlorar i verkningsgrad på en värmepump om den tvingas jobba med höga temperaturer. Därför är golvvärme väldigt fördelaktigt när man har värmepump. Man bör kolla att det inte bara är något/några enstaka radiatorer som tvingar fram en hög framledningstemperatur. I så fall kan man fundera på att byta just dessa till en kraftigare modell med högre värmeavgivning.

Kalkylprogrammet säger att man förlorar ca 340 kWh el per år om man väljer 16 kW-modellen då den inte blir lika optimal som 12 kW-modellen. Blir mer start/stop på 16 kW-modellen när värmebehovet är lågt. Vet man däremot att man ska bygga ut huset framöver eller bygga Attefallshus som också ska värmas är det naturligtvis något man ska beakta.

Den faktiska energiförbrukningen du uppger är låg för 300 kvm från -73 i Malmö när man uppskattar energibehovet utifrån ett rimligt antaget effektbehov och jag får inte ihop kalkylerna. Finns det historiskt förbrukningsdata längre tillbaka i tiden så kan det vara bra att titta på. Också om innetemperaturen varit tillräckligt hög jämfört med vad ni kommer att vilja ha det framöver med luftvattenvärmepump.
« Senast ändrad: 27 mars 2022, 14:19:06 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2022, 16:53:32 »
Jag har dubbelkollat värmekurvan nu och den visar att vi har 60 ° framledningstemperatur. Kurva 1.1 på bifogad bild. Det blir runt 20° inomhus tror jag. (inte ofta det är så kallt så jag har lite dålig koll här faktiskt) Men det är klart att man kanske passar på att höja temperaturen en grad om man har ny effektiv värmepump.

Vi har inga möjligheter att bygga ut, radhus med för smÃ¥ tomter för detta. SÃ¥ det behöver jag inte tänka pÃ¥  :)

Här kommer lite mer historik. Som ni ser har det varit lägre historiskt, lite oklart varför, jag har ju snarare försökt sänka temperaturen och kurvan.  dontknow

2017 26173 kWh
2018 26801 kWh
2019 32271 kwh
2020 31773 kWh
2021 37459 kwh (ganska lång vinter här nere detta året om jag minns rätt.)
Och detta är alltså bara uppvärmning och varmvatten, ingen hushållsel medräknat.



« Senast ändrad: 27 mars 2022, 17:29:12 av Erik111 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2022, 17:30:27 »
Ok, max 60° framledning vid -10° är bra på det sättet att väldigt många av dagen luftvattenvärmepumpar klarar det (om deras effekt räcker till). Om ni höjer temperaturen bara en grad ger det marginell skillnad, man brukar säga 5% högre/lägre energiförbrukning per grad man höjer/sänker innetemperaturen från 20°. Vilken otroligt låg förbrukning ni hade 2017 - 2018! Kanske var ni bortresta längre perioder då och hade sänkt värmen och inte använde varmvatten(?) Bra att få veta att det är ett radhus för det är något annat än att räkna på ett fristående hus. Då blir mina effektuppskattningar helt fel och er rapporterade energiförbrukning logisk.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2022, 18:33:37 »
Undrar om det är barnen med ökad förbrukning av varmvatten som börjar märkas från 2019.
Är det förresten någon skillnad med varmvattenproduktionen mellan 16 och 12 kW? Med gaspannan är vi riktigt bortskämda med att den producerar "oändliga" mängder vid de tillfällen det skulle behövas.

Skulle ha nämnt att det var radhus, men tänkte inte att de påverkade. Menar du med att dina effektuppskattningar är fel, att effekttäckningen är högre än din uppskattade 90%?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2022, 20:40:26 »
Ja har barnen börjat bada badkar nästan varje kväll så märks det verkligen på energiförbrukningen. Varmvatten kräver en hel del energi. Fördelen med fjärrvärme eller gaspanna är väl i princip oändligt med varmvatten. Det blir en annan sak med värmepump. Skillnaden mellan 12 kW eller 16 kW värmepump när det gäller varmvatten är väldigt liten. För att få god verkningsgrad tillverkas varmvatten vid en betydligt lägre effekt än den maximala. Behöver man mycket varmvatten ska man satsa på en stor varmvattenberedare som t.ex. NIBE VVM 500 till luftvattenvärmepump.

Jag räknade på din angivna energiförbrukning gas 34000 kWh och då 55° framledning och 45° returledning och fick 100% energitäckning och 90% effekttäckning. Med 60° framledning och 50° blir effekttäckningen aningen sämre men inte mycket. Sedan försökte jag verifiera kalkylen genom att utgå från effektbehov istället för energiförbrukning och då stämde det inte alls eftersom jag utgick ifrån ett fristående hus på 300 kvm och det har högre effektbehov än ett radhus på 300 kvm där man delar två stora ytterväggar med grannarna och sparar effekt/energi.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2022, 21:18:04 »
Okej, tror jag hänger med vad du menar.
Inte helt med på effekttäckningen dock. I energikalkylen jag fått på S2125 12 var effektäckningsgraden bara 49%. Säljaren pratade mest om energitäckningsgraden som då var 97%. Allt detta räknat på 55° framledningstemperatur vilket alla andra också har räknat på. Och det är väl ganska missvisande antar jag, eftersom jag behöver varmare framledningstemperatur än så vid DUT.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2022, 21:48:56 »
Det ju väldigt bra att du har fått en energikalkyl för S2125-12 men effekttäckningsgraden 49% låter väldigt låg. Energitäckningsgraden är det viktiga för energibesparingen och 97% är helt okej även om det med dagens varvtalsstyrda värmepumpar är möjligt att nå ännu lite högre. Vad har de skrivit för effektbehov vid DVUT -10,2°? Jag har en äldre version av NIBE's dimensioneringsprogram och det kom fram till 9,5 kW vid DVUT med 34000 kWh gas per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: 12 eller 16kw
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2022, 22:11:49 »
Hade valt 16-versionen. Hög framledningstemperatur gör pumpen "mindre".
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2022, 07:38:07 »
@Josth
Vid DUT (räknat på - 18 av någon anledning) 11,1kW
Sen står det ockdå:
Angiven effekt vp vid DUT 5,5 kW
Tillförd effekt vp vid DUT 3,1 kW
Rekommenderad tillsatseffekt 5,7 kW
Effekttäckningsgrad 49 %

@HBerggren
Så det är bättre med en större pump med något lägre framledningstemperatur än mindre pump med högre framledningstemperatur?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 12 eller 16kw
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2022, 11:16:57 »
Oj, DUT -18°. Då bor du i Västerås eller liknande. Malmö har DVUT -10,2° enligt Boverkets officiella tabell. Klart det blir massor med fel i energiberäkningen du har fått då. S2125-12 ger ca 7,75 kW vid -10°. Jag fick effektbehovet till 9,5 kW vid DVUT. Ca 1,75 kW måste då tillföras via el-patronen men eftersom perioden med kallt väder är så väldigt kort när det närmar sig DVUT temperaturer så märks detta nästan inte alls på årsförbrukningen. Energitäckningsgraden blir 100% och man måste räkna decimaler för att det ska synas (typ 99,8%).

Det är husets värmebehov och dess värmesystem som bestämmer vilken framledningstemperatur som krävs för att hålla t.ex. 21° inne. Sedan gäller det för pannan att fixa fram den temperaturen (om den kan).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: 12 eller 16kw
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2022, 13:54:01 »

@HBerggren
Så det är bättre med en större pump med något lägre framledningstemperatur än mindre pump med högre framledningstemperatur?

Missuppfattning. Värmepumpars effekt sjunker när framledningstemperaturen ökar. Vad som menades var förmodligen att en 12 kW pump kommer att ge för låg effekt vid så höga framledningstemperaturer som behövs i det här fallet.

Jag undrar om inte offertgivarna har räknat med DUT = -18 för att kompensera för att det behövs högre framledningstemperatur än 55 grader. 55 grader framledning vid -10 skulle motsvara att det behövs 60 grader vid -18. Lite konstigt sätt att räkna i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2022, 15:32:46 »
Tack för alla svar jag får här!

Jag har pratat med Nibe nu också för att höra, de hade väldigt bra service måste jag säga. Är de andra tillverkarna lika service minded?

Hur som helst så tyckte mannen jag pratade med spontant att 16 kW var lämplig, gärna med ack. tank. Men även 12 kW skulle funka bra här, så egentligen gick det inte att göra fel här tyckte han.

Inte lättare för mig, men får väl försöka bestämma mig helt enkelt.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!