Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gräsklippare Klippo Pro 19 alt Klippo Excellent B&S motor / Hondamotor  (läst 1392 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
Jag såg att det postats en tråd om gräsmattor och eftersom det finns ett visst samband mellan gräsmattor och gräsklippare så postar jag en köpesannons vad beträffar just gräsklippare. 

Eftersom fler och fler köper robotgräsklippare så borde det rimligen snart bli ett överskott av gamla handrullande motorgräsklippare.  :)
Så, jag söker en KLIPPO EXCELLENT. Antingen en Excellent med Briggs & Strattonmotor eller en Excellent H med Hondamotor. Alt ännu bättre... en KLIPPO PRO 19.
Enda KRAVET är att det är en helt "basic" klippare dvs UTAN drivning, elstart och uppsamlare. Inga renoveringsobjekt utan fullt fungerande och ju bättre skick desto bättre.

Södra Sverige dvs högst 30 mil från Kalmar/Öland. Har du något som du tror skulle intressera mig så svara i tråden så kan vi gå vidare från ditt inlägg. Posta gärna en bild på vad du har.   tummenupp

Önskar er alla en fortsatt skön och solig sommar med några regnstänk nattetid!
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
Idag har min köpesannons legat ute en månad så jag tänkte att några bilder kunde vara bra för att visa vad jag söker.   :)  Någon som har något intressant i Småland, södra Östergötland eller Blekinge?   "love"
















Direktlänkar till alla bilderna - alla bilder är klickbara (klicka på bilden för större bild)
bild 1
bild 2
bild 3
bild 4
bild 5
bild 6
bild 7

Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag känner ju till några som har gamla Klippo, men de säljer nog inte dessa.
Själv köpte jag en sprillans ny för över 20 år sen, den är inte heller till salu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
vi som har Klippo.....byter ej mot robot

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
Jag känner ju till några som har gamla Klippo, men de säljer nog inte dessa.
Själv köpte jag en sprillans ny för över 20 år sen, den är inte heller till salu.

vi som har Klippo.....byter ej mot robot

Jag kan väl ärligt talat bara komma på en enda anledning till att äga och använda en batteridriven robotklippare och det är att gräsmattan blir tätare av att klippa den så ofta som möjligt. Så låter man robotklipparen klippa gräsmattan varannan/var tredje dag och dessutom ser till att vattna mattan när det behövs så är ju robotklipparen överlägsen den vanliga motorgräsklipparen. Förutsatt naturligtvis att man inte rullar runt med motorgräsklipparen lika ofta.

Men för övrigt finns det ju BARA NACKDELAR med den batteridrivna robotklipparen. Främst batteriet och allt strul det kan generera och elektroniken i allmänhet. Kör man däremot en motorgräsklippare av bra kvalitet, som ex KLIPPO, och ser till att byta motorolja i den frekvent samt byta luftfilter och tändstift med jämna mellanrum samt kör den på alkylatbensin (som är etanolfri) så bör den rimligen hålla åtskilliga årtionden. Ett krav är naturligtvis är att den förvaras inomhus vintertid när den inte används.  :)

När grundaren av KLIPPO dvs Karl Dahlman startade sin tillverkning i början av 1950-talet så kunde han väl knappast drömma om att hans motorklippare skulle bli den succé det onekligen blev. Sveriges absolut bästa motorgräsklippare!!!

Besök gärna "Klippos FanClub" på >>>  FACEBOOK - Vi som gillar KLIPPO!

Lade väl främst ut köpesannonsen för att se om det är någon som vill av med sin relativt nyinköpta KLIPPO.  8)
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
vi som har Klippo.....byter ej mot robot
Jo då det kan man göra grymt skönt med robot visserligen finns Klippon kvar som reserv och har lite grovklippning dit slingan inte går som klipps typ 2 gånger per år men klippon en Pro 21 med Honda motor gör jobbet galant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag kan väl ärligt talat bara komma på en enda anledning till att äga och använda en batteridriven robotklippare och det är att gräsmattan blir tätare av att klippa den så ofta som möjligt. Så låter man robotklipparen klippa gräsmattan varannan/var tredje dag och dessutom ser till att vattna mattan när det behövs så är ju robotklipparen överlägsen den vanliga motorgräsklipparen. Förutsatt naturligtvis att man inte rullar runt med motorgräsklipparen lika ofta.

Men för övrigt finns det ju BARA NACKDELAR med den batteridrivna robotklipparen. Främst batteriet och allt strul det kan generera och elektroniken i allmänhet. Kör man däremot en motorgräsklippare av bra kvalitet, som ex KLIPPO, och ser till att byta motorolja i den frekvent samt byta luftfilter och tändstift med jämna mellanrum samt kör den på alkylatbensin (som är etanolfri) så bör den rimligen hålla åtskilliga årtionden. Ett krav är naturligtvis är att den förvaras inomhus vintertid när den inte används.  :)

När grundaren av KLIPPO dvs Karl Dahlman startade sin tillverkning i början av 1950-talet så kunde han väl knappast drömma om att hans motorklippare skulle bli den succé det onekligen blev. Sveriges absolut bästa motorgräsklippare!!!

Besök gärna "Klippos FanClub" på >>>  FACEBOOK - Vi som gillar KLIPPO!

Lade väl främst ut köpesannonsen för att se om det är någon som vill av med sin relativt nyinköpta KLIPPO.  8)

Jag har haft ett par Klippo, inget fel på dessa och vill inte förstöra din världsbild men för 15 år sedan köpte jag en Automower, sedan en till och en till och en till och en till. Har 4 st, en har jag sålt.
Vill nu absolut inte komma tillbaka till Klippo tiden 😊 inte min far heller, han tyckte i flera år att "en robot är inget att ha" 😂
« Senast ändrad: 09 september 2023, 18:06:05 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har också både ock, en robot och en klippo för de ställen som roboten inte når.
Grejen är väl att innan roboten så fick jag lägga 2 h på att klippa tomten oftast 1 gång i veckan, ibland oftare.
Nu tar det 10 minuter för de ställen som roboten inte når.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En granne har nu sålt sitt hus. Han har en stor Klippo som han kanske ska sälja. Tyvärr har den drivning och ingen Hondamotor.

Jag har två stycken Klippo Pro med Hondamotor, en 19 och en 21. 21:an gick inte att få utan drivning. Dessa motorer går otroligt fint. Grannarnas Briggs o Stratton går ojämnt och luktar illa. Honda går mycket renare. Iofs tankar jag bara Aspen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Briggs & Stratton kräver regelbundna oljebyten för att funka bra, jag byter vartannat år och min går perfekt med vanlig 95 bensin.
Min pappas gamla klippare fick aldrig nån service och efter ca 10 år så skar den (B&S).
Hondas motorer är kanske mer förlåtande mot usel service?
« Senast ändrad: 10 september 2023, 08:43:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Jag har också robot sedan ett par månader tillbaka. Aldrig haft så välklippt och grön gräsmatta tidigare innan roboten tog över. Supernöjd! Har en gammal Stiga sedan 80-talet med B&S-motor och drivning, som får ta de delar som inte roboten tar. Allt fler i villaområdet skaffar robot. Ingen dyr bensin, inget bullrande oljud och inga giftiga avgaser. Även en dammsugarrobot har inköpts, fungerar faktiskt bättre än förväntat.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vill lägga till en sak,
Största fördelen med en Klippo är förbättringen av folkhälsan, den ger ju en bra motion 1-2ggr per vecka, fastnar det dessutom gräs och mossa under klipparen får man ju också lite extra gymnastik.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Man kan ju undra hur folkhälsan blir bättre av att klippa gräset med en bensindriven klippare som spyr ut giftiga avgaser? Vill man ha motion finns det väl vettigare saker att sysselsätta sig med.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
Jag har haft ett par Klippo, inget fel på dessa och vill inte förstöra din världsbild men för 15 år sedan köpte jag en Automower, sedan en till och en till och en till och en till. Har 4 st, en har jag sålt.
Vill nu absolut inte komma tillbaka till Klippo tiden 😊 inte min far heller, han tyckte i flera år att "en robot är inget att ha" 😂
Nej, min världsbild kommer inte att förändras av något så simpelt som en gräsklippare.  ;) Oavsett om vi snackar om en gammal hederlig motorgräsklippare som drivs av bensin ELLER en batteridriven processorstyrd robotklippare. Ur naturens synpunkt vore kanske det optimala att inte klippa våra gräsmattor över huvud taget. Men eftersom det finns ett krav i alla tätbebyggda områden att vi ska hålla vara trädgårdar i hyfsat skick så är ju gräsklippning ett mer eller mindre krav.

Jag är inte motståndare eller fientlig till robotgräsklippare i allmänhet. Att gräsmattorna blir finare av täta klippningar har jag redan redogjort för. Detta förutsatt att man har möjlighet till bevattning, företrädesvis från egen brunn när torkan slår till - i synnerhet i kommuner där det råder bevattningsförbud sommartid.
Vad jag däremot är kritisk till är hur robotklipparen får sin elförsörjning. Dvs batterierna - litiumjonbatterierna. Det är som jag redan sagt alldeles för mycket "krångel" med batterierna. De bör helst inte laddas till 100% och de får heller inte gå helt tomma därför då går det helt enkelt inte att ladda upp dom. Och de bör heller inte förvaras utomhus i alltför hög fuktighet eller alltför hög temp heller för den delen. Eller vintertid i alltför stark kyla. Samt att livslängden på batterierna är alldeles för kort. 10 år är väl enl mig ett minimikrav. Samt att bytet av batteri kostar alldeles för mycket slantar. Sköter man en motorgräsklippare av bra kvalitet... dvs en KLIPPO  "love"  så håller den åtskilliga årtionden.

Behöver jag tillägga att jag är väldigt kritisk till det slit- och slängsamhället vi lever i idag? Kanske en orsak till att jag fortfarande idag nådens år 2023 använder gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner från början av 2000-talet.

Katten är ju svenskarnas favoritdjur och kommer på andra plats när det gäller husdjur. Kolla gärna in följande websida som visar hur en robotklippare kan skada en katt!

https://tidstjuven.com/2018/july/faran-med-robotgrasklippare.html

Btw, ska jag tolka ditt inlägg som att du konsumerat FEM ROBOTKLIPPARE PÅ 15 ÅR - eller att du gång på gång missbedömt hur många kvm en robotklippare klarar av att klippa?
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nej, min världsbild kommer inte att förändras av något så simpelt som en gräsklippare.  ;) Oavsett om vi snackar om en gammal hederlig motorgräsklippare som drivs av bensin ELLER en batteridriven processorstyrd robotklippare. Ur naturens synpunkt vore kanske det optimala att inte klippa våra gräsmattor över huvud taget. Men eftersom det finns ett krav i alla tätbebyggda områden att vi ska hålla vara trädgårdar i hyfsat skick så är ju gräsklippning ett mer eller mindre krav.

Jag är inte motståndare eller fientlig till robotgräsklippare i allmänhet. Att gräsmattorna blir finare av täta klippningar har jag redan redogjort för. Detta förutsatt att man har möjlighet till bevattning, företrädesvis från egen brunn när torkan slår till - i synnerhet i kommuner där det råder bevattningsförbud sommartid.
Vad jag däremot är kritisk till är hur robotklipparen får sin elförsörjning. Dvs batterierna - litiumjonbatterierna. Det är som jag redan sagt alldeles för mycket "krångel" med batterierna. De bör helst inte laddas till 100% och de får heller inte gå helt tomma därför då går det helt enkelt inte att ladda upp dom. Och de bör heller inte förvaras utomhus i alltför hög fuktighet eller alltför hög temp heller för den delen. Eller vintertid i alltför stark kyla. Samt att livslängden på batterierna är alldeles för kort. 10 år är väl enl mig ett minimikrav. Samt att bytet av batteri kostar alldeles för mycket slantar. Sköter man en motorgräsklippare av bra kvalitet... dvs en KLIPPO  "love"  så håller den åtskilliga årtionden.

Behöver jag tillägga att jag är väldigt kritisk till det slit- och slängsamhället vi lever i idag? Kanske en orsak till att jag fortfarande idag nådens år 2023 använder gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner från början av 2000-talet.

Katten är ju svenskarnas favoritdjur och kommer på andra plats när det gäller husdjur. Kolla gärna in följande websida som visar hur en robotklippare kan skada en katt!

https://tidstjuven.com/2018/july/faran-med-robotgrasklippare.html

Btw, ska jag tolka ditt inlägg som att du konsumerat FEM ROBOTKLIPPARE PÅ 15 ÅR - eller att du gång på gång missbedömt hur många kvm en robotklippare klarar av att klippa?

På en rätt inställd och dimensionerad  Automower så håller batterierna ganska länge är min erfarenhet, mellan 6 och 10 år skulle jag säga. Nyare modeller, även de billigare, har  en vädertimer, så att Automowern klipper bara så mycket som det behövs, de dyrare har gps så att de kommer ihåg oklippta ytor.
Jag sålde min första 220AC för fantastiska 5000 kr efter 8 år, för att byta till en modernare modell. Alla övriga har jag kvar och de går ungefär 30% av sin kapacitet, de larmar väl ett par gånger om året var och en, tex uppe på en sorkhög, i övrigt är det ett helt bekymmersfritt liv för mej, är jag i Spanien messar jag pojken och talar om var den stannat. 🙏☺️
Man hör mer och mer sällan bensinklipparna som stör på fredags grillkvällarna, det verkar som de flesta numer har en robot.
Det är ju den tvingande motionen man missar men man kan ju göra detta på många andra och trevligare sätt😊. Dock minns jag att jag trimmade min B&S så att jag kunde jogga runt och klippa min gräsmatta snabbare, var då ofta i mycket tidsnöd, när man alltid jobbade 130% och flera gräsmattor skulle klippas.

Prova en Automower, men inte de från Biltema, Rusta m.fl.!!

*vad det gäller kattskadan tror jag inte detta kommer från en bra robot med ledade knivar, utan från de med hel "rotorklipparkniv". Tror även detta är mycket ovanligt, igelkottar har man hört talas om, men ingen bör köra på natten, även av det skälet.

PS, jag antar att du bara nishar dej mot de Klippos som inte har elstart 😉
« Senast ändrad: 11 september 2023, 14:27:13 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!